یکشنبه ۴ مهر ۱۳۸۹ - ۰۸:۱۹
۰ نفر

در حال حاضر بیماری‌های قلبی- عروقی یکی از اصلی‌ترین عوامل مرگ و میر و ناتوانی بشر در اغلب کشورهای جهان است.

طرح - ورزش - قلب


 در گذشته بیماری‌های عفونی و واگیر عامل عمده مرگ و میرهای بشر بودند اما امروزه بیماری‌های غیرواگیر تبدیل به عوامل خطرناک‌تر شده‌اند که اغلب عوارض ناشی از این بیماری‌های مزمن مثل بیماری‌های قلبی- عروقی ماندگارتر، پرهزینه‌تر و ناتوان‌کننده‌تر هستند هرچند بعضی از عوامل ایجاد و پیدایش بیماری‌های قلبی- عروقی مثل سن غیرقابل مداخله هستند، اما روش‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی- عروقی وجود دارد. با به کار بستن این روش‌ها و شیوه‌ها می‌توان از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری کرد یا حداقل بروز آنها را به تاخیر انداخت.

چهارم مهرماه(بیست‌وششم سپتامبر) به عنوان روز جهانی قلب نامگذاری شده است. روز جهانی قلب فرصتی برای حساس‌سازی جامعه و زمینه‌سازی برای اصلاح شیوه‌های نامناسب زندگی است که با اطلاع‌رسانی مناسب و حمایت مسئولین و برنامه‌ریزان می‌توان اقدامات پیشگیرانه از بیمار‌های قلبی- عروقی را اجرایی کرد. کارمندان حدود 60 درصد از مدت زمانی را که بیدار هستند در محیط کار می‌گذرانند و به دلیل مشغله‌کاری به سلامت خود کمتر توجه دارند.

حضور ساعات طولانی در محل کار، کم‌تحرکی و رژیم‌غذایی نامناسب در محیط کار، افراد را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار می‌دهد و به دلیل اهمیت موضوع شعار امسال روزجهانی قلب، «من در محیط‌ کارم باید قلب خود را سالم نگه دارم»، انتخاب شده است و بر نقش کارکنان در پذیرش مسئولیت برای حفظ و ارتقای سلامتی خود توجه ویژه شده و محیط کار را به عنوان بستری برای ترویج تغییرات رفتاری بلندمدت به منظور پیشگیری و کنترل عوامل خطر مورد تاکید قرار داده است.

اهم برنامه‌های اداره کل سلامت معاونت اموراجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در سطح مناطق 22گانه به مناسبت روزجهانی قلب عبارتند از:

1- برگزاری همایش‌های منطقه‌ای به مناسبت روزجهانی قلب ویژه شهروندان و پرسنل شاغل در شهرداری
2- برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی با عناوین آشنایی و پیشگیری از بیماری‌های قلبی- عروقی، چگونه قلبی سالم داشته باشیم، نقش تغذیه و فعالیت بدنی در سلامت قلب و...
3- برپایی ایستگاه‌های سلامت شامل ویزیت رایگان، اندازه‌گیری فشارخون، قندخون، ارائه خدمات مشاوره‌ای ویژه پرسنل و شهروندان
4- برنامه پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و ورزش صبحگاهی
5- مشاوره تخصصی قلب شامل معاینه پزشکی و ارائه خدمات با حضور پزشک متخصص قلب ویژه پرسنل شهرداری و شهروندان
6- تهیه و توزیع ده‌ها هزار بروشور و پوسترهای آموزشی مرتبط با موضوع سلامت قلب .

محمدمهدی گلمکانی، مدیرکل سلامت شهرداری تهران

کد خبر 116902

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز