گروه بین‌الملل: گروهی از رهبران معترضان منطقه مسلمان نشین کشمیر هند روز گذشته طرح پیشنهادی دولت این کشور را برای کاهش ناآرامی‌ها رد کردند تا امیدهای دولت مان‌موهان سینگ برای عادی‌سازی وضعیت در این منطقه کمرنگ شود.

دولت مردان هند

دولت هند شنبه شب با ادامه اعتراض‌های گسترده مردم در منطقه کشمیر با عقب‌نشینی در مقابل معترضان طرحی شامل مذاکره، آزادسازی تظاهرات‌کنندگان زندانی، تجدید نظر در استقرار نیروهای امنیتی در کشمیر و پرداخت غرامت به خانواده‌های کشته‌شدگان را ارائه کرد که اکنون با پاسخ منفی گروهی از رهبران این منطقه مواجه شده است.

به عقیده بسیاری، ارائه این طرح یک عقب نشینی کامل از سوی دولت مان‌موهان سینگ، نخست‌وزیر هند در مورد گسترده شدن اعتراض‌های مردم این منطقه به سیاست‌های دولت این کشور به حساب می‌آید.پالانیاپان چیدامبارام، وزیر کشور هند با اعلام اینکه این طرح 8 ماده‌ای برای کاهش تنش‌ها در کشمیر درنظر گرفته شده، ابراز امیدواری کرد که این اقدام‌ها نگرانی‌های گروه‌های مختلف مردم جامو و کشمیر از جمله معترضان را برطرف کند.

وی اعلام کرد که براساس این طرح، افراد بازداشت شده در جریان این ناآرامی‌ها آزاد خواهند شد و دولت به خانواده قربانیان خشونت‌های اخیر غرامت پرداخت می‌کند. وی همچنین تاکید کرد که مدارس و دانشگاه‌های این منطقه که در درگیری‌های اخیر تعطیل شد به سرعت بازگشایی می‌شوند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که دولت هند این طرح را در نشست کمیته امنیتی کابینه به ریاست مان‌موهان سینگ نخست‌وزیر هند پس از شنیدن پیشنهادهای نمایندگان پارلمان تصویب کرده است. یک هیات ۳۹نفری از رهبران و نمایندگان احزاب چند روز پیش به ریاست وزیر کشور هند از شهرهای سرینگر و جامو دیدن کرده بودند تا بتوانند اطلاعات دقیق‌تری درباره شرایط در این منطقه بحران زده به دست بیاورند. هرچند اعضای این هیات توانستند با برخی از رهبران معترضان برای آرام‌کردن شرایط، دیدار و گفت‌وگو کنند اما بسیاری از رهبران منطقه هم دعوت این هیات را رد کردند.

از ماه ژوئن حداقل 100 غیرنظامی در تظاهرات معترضان علیه سیاست‌های دولت هند توسط نیروهای امنیتی این کشور کشته شده‌اند. طرح پیشنهادی دولت هند با استقبال مناسبی از سوی رهبران معترضان روبه‌رو نشده است.

روز گذشته سید علی شاه گیلانی، یکی از رهبران معترضان در نشستی خبری طرح دولت هند را اقدامی غیرواقعی، بی‌معنی و برای سرپوش گذاشتن بر وقایع این منطقه در مقابل جامعه جهانی دانست. وی گفت: اگر مقام‌های دهلی‌نو تصور می‌کنند با آزاد کردن چند دانشجو و بخشیدن پول به خانواده قربانیان می‌توانند ناآرامی‌ها را کاهش دهند سخت در اشتباه هستند.

اکثر کشته شدگان دور اخیر ناآرامی‌های کشمیر را جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از آنها به خاطر استفاده نیروهای امنیتی هند از گلوله جنگی و تیراندازی مستقیم به سوی تظاهرات‌کنندگان کشته شده‌اند و به همین خاطر دولت هند به‌شدت نگران ادامه ناآرامی‌ها در این منطقه مسلمان‌نشین است.

نیروهای امنیتی هند با وجود این تاکنون تحت پیگرد قضایی قرار نگرفته‌اند‌ و فعالان حقوق بشر در حال افزایش‌ فشارهای خود بر دولت هند در این رابطه هستند. رهبران معترضان اکنون عقیده دارند پذیرفتن یا رد طرح پیشنهادی دولت هند مسئله کشمیر را حل نمی‌کند. به گفته آنها در سال‌های گذشته هم دولت هند طرح‌های مشابهی ارائه کرده اما تجربه نشان داده است که حرف و عمل مقام‌های هندی در رابطه با کشمیر بسیار متفاوت است.

کد خبر 116973

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز