گروه سیاسی: در پی اقدام غیرقانونی و خارج از عرف دولت آمریکا در اعمال تحریم علیه 8نفر از مقامات جمهوری اسلامی ایران، سفیر سوئیس به‌عنوان حافظ منافع آمریکا به وزارت امور خارجه فراخوانده شد.

امور خارجه وزارت

روز پنجشنبه مدیرکل آمریکای شمالی وزارت امور خارجه در ملاقات با الئو آگوستی سفیر سوئیس در تهران ضمن ابلاغ مراتب اعتراض جمهوری اسلامی، اقدام دولت آمریکا را دخالت آشکار در امور داخلی ایران و نقض صریح بند اول بیانیه الجزایر عنوان کرد.

به گزارش اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه وی افزود: این اقدام به معنی اخلال درنظم بین‌المللی است زیرا هیچ اصلی در حقوق بین‌الملل چنین اجازه‌ای به دولت آمریکا نمی‌دهد. همچنین سوءاستفاده سیاسی از مفهوم انسانی حقوق بشر به معنی تضعیف این مفهوم مقدس است لذا مسئولیت در هر سه مورد متوجه دولت آمریکا خواهد بود.

این مقام وزارت خارجه با اشاره به اینکه در رای‌گیری روز چهارشنبه شورای حقوق بشر، دولت آمریکا تنها دولت مخالف گزارش هیات کارشناسی سازمان ملل درخصوص نقض حقوق بشر توسط رژیم صهیونیستی در حمله به کاروان آزادی بود، تاکید کرد: این امر نشان می‌دهد دولت آمریکا به‌عنوان حامی مهم‌ترین مورد نقض حقوق بشر و دولت ناقض حقوق بشر، نمی‌تواند مدعی حقوق بشر بوده و از این مفهوم سوءاستفاده سیاسی کند. سفیر سوئیس در این ملاقات تاکید کرد که پیام اعتراض دولت جمهوری اسلامی ایران را به دولت آمریکا ابلاغ خواهد کرد.

این حرکت چه چیزی را ثابت می‌کند؟

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز اقدام اخیر دولت آمریکا مبنی بر ایجاد محدودیت سفر و انسداد دارایی‌های 8نفر از مقامات کشور را در راستای دخالت‌های 30سال گذشته آمریکا در امور داخلی ایران دانست و گفت: این حرکت ثابت می‌کند که آمریکا از قانون شکنی‌ها و ناآرامی‌ها در داخل کشور حمایت کرده و باعث تهییج و تحریک اینگونه اعمال می‌شود.

رامین مهمانپرست در این زمینه اظهار داشت: حرکت اخیر آمریکا، این بار به‌صورت آشکار، بی‌پرده و گستاخانه صورت گرفته است و هدف مغرضانه آن تاثیرگذاری بر محیط داخلی ایران و ایجاد تفرقه بین مسئولان و مردم کشور است.وی افزود: همچنین هدف دیگر مقامات آمریکایی منحرف کردن افکار عمومی جهان و مردم آمریکا از پرسش منطقی‌ای است که رئیس‌جمهوری درخصوص واقعه 11سپتامبر مطرح کرد که به جای پاسخ مناسب در مقابل این پرسش، شاهد رفتاری نسنجیده همراه با عصبانیت هستیم.

مهمانپرست ادامه داد: این عمل مغایر ادعاهای آمریکا مبنی بر داشتن روابط دوستانه با کشورهای جهان براساس احترام متقابل و عدم‌مداخله در امور داخلی دیگران بوده و نقض آشکار قوانین و مقررات بین‌المللی و نیز تعهدات این کشور در قبال جمهوری اسلامی ایران براساس بیانیه الجزایر است که جمهوری اسلامی ایران از طریق سازمان ملل و دیگر مجامع بین‌المللی پیگیری خواهد کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌صورت یکپارچه در راه احقاق حقوق حقه خود ایستاده است و همانند گذشته ثابت خواهد شد این روش‌های غلط ناکارآمد بوده و مناسبات پیچیده فعلی را از آنچه هست پیچیده‌تر می‌کند.

این چه حقوق بشری است؟

این واکنش‌ها در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران و برخی شهرستان‌ها نیز نمود پیدا کرد.آیت‌الله امامی کاشانی خطاب به دولت آمریکا گفت: شما ادعای حقوق بشر می‌کنید اما زندان‌ها و شکنجه‌های پنهان و آشکار دارید. شما به کاروانی که غذا برای مردم مظلوم غزه می‌برند حمله می‌کنید. اما کجا گفتید که این چه حقوق بشری است؟وی همچنین با اشاره به بی‌اثر بودن تحریم‌ها افزود: این تحریم‌ها ما را حرکت داده و باعث خودکفایی ما شده است و در کشوری که این همه جوان‌های با ارزش داریم باید آثار و ارزش‌های زیادی داشته باشیم.

کد خبر 117347

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز