سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۹ - ۲۰:۴۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر- احمد افشار: این روزها مؤسسه فرهنگی اکو در جنب و جوش تدارک جشنواره خوشنویسی اکو است. این جشنواره قرار است 21 مهر ماه تا پنجم آبان در تاجیکستان برگزار شود.

caligraphy

حجت‌الله ایوبی، رئیس مؤسسه فرهنگی اکو در نشستی خبری که دیروز در محل مؤسسه فرهنگی اکو برپا بود با اشاره به جایگاه هنر خوشنویسی به‌عنوان جزئی از میراث مشترک کشورهای اکو، برپایی اینگونه جشنواره‌ها را گام مؤثری در تبیین مشترکات فرهنگی در بین کشورها دانست.

او افزود: هدف از برگزاری این جشنواره که قرار است بعد از تاجیکستان در دیگر کشورهای عضو اکو هم برگزار شود، این است که مردم این کشورها دوباره با ریشه و پیشینه فرهنگی‌شان ارتباط پیدا کنند و با خط و زبان فارسی آشنا شوند.ایوبی درخصوص فعالیت‌های جانبی جشنواره خوشنویسی گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزش خط‌های نستعلیق، ثلث، شکسته و نسخ از برنامه‌های جانبی جشنواره خوشنویسی اکو است تا مردم تاجیکستان با شیوه‌های عملی هنر خوشنویسی هم آشنا شوند.

از دیگر فعالیت‌های جنبی نمایشگاه، عرضه محصولات فرهنگی و بسته‌ای شامل تعدادی از آثار استادان برجسته خوشنویسی ایران است که همراه این نمایشگاه کتاب مجموعه گزیده اشعار رودکی به 4 زبان ‌ قرار است در اختیار بازدیدکنندگان رسمی از نمایشگاه قرار بگیرد و مردم هم بتوانند آنها را خریداری کنند.

در ادامه این نشست استاد غلامحسین امیرخانی که ریاست شورای سیاستگذاری جشنواره خوشنویسی اکو را بر عهده دارد به سابقه رواج خط فارسی و خوشنویسی در کشورهای عضو اکو اشاره کرد و گفت: در گذشته در این منطقه، زبان فارسی، خط فارسی و حتی خوشنویسی فارسی رایج بوده اما در چند دهه اخیر آرام‌آرام محدوده جغرافیایی‌ای که خط فارسی در آن رایج است، کوچک‌تر شده است.

در مورد زبان فارسی تقریبا می‌‌توان گفت این محدوده کشورهای ایران، افغانستان و تاجیکستان را دربرمی‌گیرد و در مورد خط فارسی هم فقط ایران و افغانستان را شامل می‌شود. البته ترکیه کشوری است که خوشنویسی همیشه در آنجا رایج بوده و هنوز هم به لحاظ خوشنویسی جایگاه ویژه‌ای دارد اما خوشنویسان این کشور بیشتر مطالب عربی را با خطوط نسخ و ثلث می‌نویسند.

وی درخصوص داوری آثار گفت: یکی از دلایل رشد خوشنویسی در ایران مسئله دقت در امر داوری بوده است. در این جشنواره از نخبگان طراز اول کشور دعوت کردیم و خوشبختانه شاکله اصلی داوری با حضور استادان بنام خوشنویسی صورت گرفت.

همچنین محمد حیدری دبیر هنری جشنواره خوشنویسی اکو در توضیحی درخصوص داوری آثار گفت: به‌دلیل فرصت کوتاه، امکان ارسال فراخوان نبود، لذا از خوشنویسان شاخص دعوت کردیم تا آثارشان را بفرستند و در نهایت از بین 280 اثر دریافت شده، تعداد 274 اثر از کشورهای عضو اکو شامل‌ ایران، تاجیکستان، پاکستان، ترکیه، افغانستان و سوریه به‌عنوان میهمان:‌ دریافت و انتخاب شدند تا آن آثار در تاجیکستان به نمایش در آید.

وی گفت: اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره خوشنویسی 7 نفر از استادان خوشنویسی کشور شامل ‌ استاد غلامحسین امیرخانی، استاد یدالله کابلی، استاد نصرالله افجه‌ای، استاد علی شیرازی، استاد امیراحمد فلسفی، استاد محمد حیدری و استاد رضا بنی‌رضی‌ هستند.

گفتنی است، نخستین جشنواره خوشنویسی اکو به همت و حمایت مؤسسه فرهنگی اکو از تاریخ 21 مهر تا پنجم آبان در آثارخانه بهزاد واقع در شهر دوشنبه تاجیکستان برگزار می‌شود.

کد خبر 117657

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز