سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۷
۰ نفر

ترجمه - سید محسن ساری: وضعیت جنوب سودان پس از همه‌پرسی‌ای که قرار است به‌زودی انجام شود چه خواهد شد؟ بی‌شک قرار است این منطقه از سودان جدا شود.


آیا می‌توان بر مورد دیگری همچون فدرالی یا کنفدرالی به توافق رسید؟ خیر.
جداشدن یعنی ایجاد کشوری جدید، در نهم ژانویه آینده بعد از برگزاری همه‌پرسی. اگر چنین امری محقق شود آیا شهروندان شمال سودان برای رفتن به جنوب سودان باید روادید بگیرند؟ بله. چنین وضعیتی در زمان حکومت انگلیسی‌ها بر سودان وجود داشت.دولت جدید در جنوب سودان چه هویتی دارد؟ این دولت به سفارش غرب قرار است عنوان‌هایی همچون دمکراتیک، آزاد و البته غیرمذهبی داشته‌باشد و دین در آنجا هیچ‌گونه نقشی ندارد.

زبان رسمی کشور جدید چه خواهدبود؟ انگلیسی و زبان عربی زبان دوم یا سوم خواهدبود.آیا کشور جدید با رژیم صهیونیستی روابطی خواهد داشت؟ البته. غرب به‌دنبال آن است که این منطقه از سودان کاملا آغوش خود را به روی اسرائیل بگشاید.
چرا کلیسا‌های آمریکا به‌شدت از تشکیل چنین کشوری در جنوب سودان حمایت می‌کنند؟ دلیل آن این است که ساکنان این منطقه بیش از 20سال با شمال مسلمان‌نشین و عرب‌های سودان در جنگ بوده‌اند. آیا آمریکا به جنوب سودان کمک نظامی خواهد کرد؟ بله، آنها به‌صورتی مستمر از ارتش جنوب سودان حمایت کرده‌اند.

اینها پرسش و پاسخ‌هایی است که از طرف یکی از روزنامه‌نگاران با (ایزکیل لول) رئیس هیأت جنوب سودان در واشنگتن صورت گرفته‌است. ایزکیل لول دقیقا آنچه از جدا شدن جنوب مورد نظر است را آشکار بیان می‌کند.او در ادامه می‌گوید: جدا شدن جنوب سودان و برپایی کشور جدید به یک واقعیت تبدیل شده و گرچه قرار است روز نهم ژانویه روز اعلام رسمی کشور جدید باشد ولی باید بدانیم که پیش‌تر آمادگی‌های لازم در موارد زیر یعنی پرچم ، سرود ملی و خرید هواپیما و اسلحه صورت گرفته است.
معلوم نیست کشور‌های عربی و خصوصا مصر خود را برای رویارویی با این خبر خطرناک آماده ساخته‌اند یا اینکه از این رخداد خوشحال هستند.

نکته‌ای که باید به آن اشاره شود این است که دولت سودان در برابر واقعیت جدید کاملا تسلیم شده است و داشتن ارتباط مستحکم کشور جنوب سودان با اسرائیل دیگر یک توهم نیست بلکه واقعیتی آشکار است.معلوم نیست کشور جنوب سودان به اتحادیه کشورهای عرب خواهد پیوست یا خیر. بسیاری امیدوارند که چنین شود ولی بی‌شک به عضویت « ایگاد» درخواهد آمد و درکنار کنیا و اتیوپی و اوگاندا قرار خواهد گرفت و نه فقط کشورهای قاره سیاه که حتی کشورهای عربی که در آن اقلیت وجود داشته باشد را نیز به جدا شدن تشویق خواهد کرد.

کشور جنوب سودان حدود 640هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و تعداد ساکنانش 10میلیون نفر خواهد بود که 4/1میلیون‌نفر آنها مسیحی ،4/1میلیون‌نفر دیگر مسلمان و نیمی دیگر، از دیانت‌های محلی خواهند بود. این کشور 10ایالت نیز خواهد داشت و زبان رسمی آن‌که از سال 1929 انگلیسی بوده همچنان انگلیسی باقی خواهد ماند.

این کشور ثروتمند دارای نفت خواهدبود و 85درصد از ذخایر نفتی سودان در کشور جدید است. آیا عرب‌ها می‌دانند که پس از نهم ژانویه و پدیدار شدن نخستین نمونه جدایی معاصر چه بها و چه خسارت‌هایی باید بپردازند؟

الدستور

کد خبر 118202

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز