سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۶
۰ نفر

سعید کشن‌فلاح* در یک ارزیابی فشرده و مختصر، اگر بخواهیم کیفیت آثار دوره‌های مختلف «جشنواره سراسری تئاتر ماه» را بررسی کنیم، به‌نظر می‌رسد آن اندیشه و تفکری که بنیان این جشنواره بر آن بنا شده است

 و معنویت و اندیشه را اصل قرار می‌دهد،  موجب شده بسیاری از کسانی که با این موضوعات و مفاهیم، ارتباط دورادور داشته‌اند، اینک به این موارد نگاه جدی‌تری داشته باشند. اکنون که آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره را مورد بررسی قرار می‌دهیم به این موضوع می‌رسیم که تعداد آثار انتخاب‌شده برای مرحله ارزیابی، نسبت به دوره‌های قبل بیشتر بوده و این موضوع کار ما را سخت‌تر کرده است. اما ما برای ادامه جشنواره تئاتر ماه با عشق و علاقه به کارمان ادامه داده‌ایم و خواهیم داد.

جشنواره تئاتر ماه، پس از پشت‌سر گذاشتن 6دوره، اکنون از جایگاه خوب و مناسبی در عرصه تئاتر کشور به‌خصوص بین جوانان برخوردار است. جوانان و حتی اهالی حرفه‌ای تئاتر دائما موضوع تئاتر ماه را پیگیری می‌کنند و پس از انتشار فراخوان جشنواره، به‌صورت گسترده به آن رو می‌آورند.

در هفتمین دوره جشنواره تئاتر ماه بیش از 1200 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و جدای از آن، آثار متعددی نیز در حوزه هنری شهرستان‌ها تولید شده است و ما آنها را برای حضور در جشنواره تئاتر ماه مورد ارزیابی و داوری قرار داده‌ایم. اینک قصدمان این است که به جوانان اهمیت بیشتری دهیم؛ چرا که استعدادهای فراوانی در عرصه تئاتر کشور داریم؛ به‌ویژه در شهرستان‌ها که معمولا در عرصه عمومی جایی برای بروز هنر و خلاقیت خود نداشتند. البته گاهی در برنامه‌ها و جشنواره‌های استانی به آنها توجه شده اما هیچگاه محور اصلی توجه نبوده‌اند.

پس می‌توانم بگویم که هدف اصلی فعالیت‌مان در تئاتر ماه و مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، توجه به جوانان است؛ به‌ویژه توجه به تئاتر و اجرای عمومی آثار هنرمندان جوان در شهرستان‌ها. به اعتقاد من جوانان ما استعدادهای بی‌نظیری در تئاتر و هنرهای نمایشی دارند که هم مظلوم مانده‌اند و هم فرصت حضور در رقابت‌های جدی‌ همچون جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برای‌شان فراهم نبوده است.

ما در هرم تئاتر استان‌ها تلاش می‌کنیم کفه‌ حضور جوانان تئاتری را نسبت به قبل سنگین‌تر ‌کنیم، به رشدشان در زمینه علم تئاتر کمک ‌کنیم، استادان پیشکسوت تئاتر به مناطق مختلف بفرستیم، جلسات نقد برای نمایش‌ها و نمایشنامه‌ها برپا کرده و در جشنواره‌های مختلف استانی حضور پیدا ‌کنیم. این حضور با وجود گرفتاری‌های بسیاری که داشته‌ام یک حضور افتخاری و نمادین نبوده بلکه با هدف شناخت بیشتر هنرمندان و مشکلات آنان صورت گرفته است. بعضا راهکارها و پیشنهادهای راهگشای این هنرمندان را نیز مورد بررسی قرار داده‌ایم و خوشبختانه به نتایج خوبی هم رسیده‌ایم.

در جشنواره امسال توانایی هنرمندان تئاتر استان‌های ما به حدی رسیده است که بخش غالب گروه‌های حاضر در جشنواره را تشکیل می‌دهند. گر چه برخی کمبودها و مشکلات سخت‌افزاری برای حضور آنان در ایام جشنواره وجود دارد که ممکن است از حضور پررنگ‌شان کاسته شده باشد اما باز در همین شرایط هم اکثر گروه‌های حاضر در جشنواره تئاتر ماه، شهرستانی هستند. به هر صورت در هر دوره از جشنواره سعی کرده‌ایم آثار بیشتری از شهرستان‌ها بپذیریم.

به اعتقاد من، بسیاری از آثار ارائه‌شده توسط هنرمندان شهرستانی نه تنها از آثار هنرمندان تهرانی ما ضعیف‌تر نیستند بلکه حتی در بسیاری از مواقع، بهتر و قوی‌تر هم هستند. حتی در دوره‌های قبل کارهای بسیار خوبی از شهرستان‌ها داشتیم که در رقابت با آثار هنرمندان تهرانی، پیشی گرفتند و پذیرفته شدند.

در دوره هفتم جشنواره تئاتر ماه، بالای 60درصد آثار راه‌یافته به مرحله‌ نهایی جشنواره، متعلق به گروه‌های شهرستانی بود؛ این یعنی کشف استعدادهای تئاتری در استان‌ها که به سختی می‌توانند در عرصه تئاتر کشور حضور یابند. بنابراین باید بگویم که ما وظیفه و تکلیف‌مان را در زمینه استعدادیابی و توجه به جوانان، بدین‌گونه انجام داده و می‌دهیم.

* دبیر هفتمین دوره جشنواره سراسری تئاتر ماه

کد خبر 118250

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز