نوشیروان کیهانی زاده: محمدعلی رجایی، نخست‌وزیر وقت جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 26/7/59 در جلسه شورای امنیت سازمان ملل طی نطقی مهم، ضمن تشریح تجاوز رژیم بعث عراق، ایمان و اعتقاد مردم مسلمان کشورمان را نخستین عامل در تعیین سرنوشت جنگ برشمرد.


وی در این سخنرانی تاریخی و مؤثر، پای خود را برهنه کرد و آثار شکنجه دوران رژیم طاغوت را بر کف آن به همگان نشان داد و فضای جلسه را متأثر کرد.

درگذشت توماس الوا ادیسون پدر اختراعات

ادیسون در 11فوریه 1847 میلادی در ایالت اوهایو متولد شد. بیش از یک‌سال نتوانست به مدرسه برود و دوران نوجوانی را به کارهایی چون فروختن ساندویچ و آبنبات یا سبزی‌فروشی گذراند. او برای فروش اجناس خود مرتبا با ترن میان پورت هرون و دیترویت در رفت‌‌وآمد بود. او توانست از شرکت راه‌آهن نمایندگی توزیع یک روزنامه را به‌دست آورد. ادیسون هنگامی که فقط 21سال داشت، اولین اختراع خود که یک دستگاه الکتریکی شمارش آرا بود را عرضه کرد. او وسایل متعددی را طراحی یا کامل کرد که مهم‌ترین و معروف‌ترین آنها لامپ الکتریکی بود. ادیسون در طول حیات علمی خود توانست 2500 امتیاز اختراع را در آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان به نام خود ثبت کند که رقمی حیرت‌انگیز است.او در 18 اکتبر 1931 در سن 84 سالگی درگذشت.

روز آلاسکا و مسئله خرید آن از روسیه

18اکتبر 1867 آلاسکا که توسط دولت آمریکا از دولت روسیه خریداری شده بود رسما به مالکیت آن دولت درآمد و آن را از روسیه تحویل گرفت. به این مناسبت 18اکتبر «روزآلاسکا» اعلام شده که هر سال مراسم آن در آمریکا برگزار می‌شود. دولت واشنگتن آلاسکا را به مبلغ 7میلیون و 200هزار دلار (تقریبا مفت) از روسیه خریداری کرده بود.

سرنوشت پینوشه و درس عبرت

18 اکتبر سال1998 به درخواست قاضی یک دادگاه اسپانیا اوگوستو پینوشه دیکتاتور سابق شیلی در 83سالگی در لندن بازداشت خانگی شد. وی متهم به انجام کودتا به خواست و کمک بیگانه بر ضددولت منتخب مردم (دولت سالوادور آلنده و قتل او)، اختناق، حکومت غیرقانونی با اعمال رعب و وحشت میان هموطنان، قتل 3هزار و 197‌تن از مردم از جمله چند اسپانیایی مقیم شیلی در دوران حکومت خود، ناپدیدشدن یک هزار و102 تن دیگر، مصادره اموال، اخراج غیرقانونی از کار و... بود. گرچه پس از مدتی بازداشت، با اعمال نفود دولت‌هایی که وی دست نشانده آنان بود، ظاهرا به نام محاکمه و مجازات در کشور خود به جای استرداد به اسپانیا به شیلی فرستاده شد، ولی در آنجا هم آرامش نداشت و هر روز صدای تظاهرات مردم خشمگین را پشت دیوارها می‌شنید و بر خود می‌لرزید. وی از سمت سناتوری که با زور ارتش به او داده شده بود کناره گیری کرد و سرانجام به‌دلیل اینکه بر اثر کهولت، مشاعرش را از دست داد و قادر به دفاع از خود در دادگاه نبود، تعقیب قضایی او معلق شد.

لغو فرمان نانت

در سیزدهم آگوست 1598 میلادی پادشاه فرانسه با هدف جلوگیری از بروز جنگ‌های مذهبی در این کشور فرمان نانت را صادر کرد. براساس این فرمان پروتستان‌ها می‌توانستند به‌راحتی اعمال دینی خود را به‌جای آورند. لویی چهاردهم، پادشاه وقت فرانسه در 18اکتبر سال1685 میلادی برابر با 26مهر، فرمان نانت را لغو کرد و بار دیگر پروتستان‌های فرانسه درمعرض اذیت و آزار قرار گرفتند.

کد خبر 118549

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز