یکشنبه ۹ آبان ۱۳۸۹ - ۰۶:۰۱
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی- خبرنگار اعزامی همشهری به مدینه: از نخستین ساعات بامداد، عاشقان پیامبر(ص) و ائمه اهل‌بیت(ع) مانند سیل از هر سوی به مسجد نبوی سرازیر می‌شوند و به راز و نیاز با معبود خویش می‌پردازند.

حج


مسلمانان از نقاط مختلف جهان با وجود تفاوت در ملیت‌‌، زبان‌، نژاد و رنگ پوست، خود را سراسیمه به آستان یار می‌رسانند تا با شرکت در نماز جماعت، اتحاد و یکرنگی خویش را به نمایش بگذارند.هنگامی که مسلمانان در مسجد نبوی در صفوف منظم برای نماز جماعت ایستاده‌اند جلوه‌ای زیبا و کم نظیر می‌بینی که به جز در مسجد‌الحرام در هیچ نقطه این کره‌خاکی چنین صحنه‌ای را نمی‌توان دید.

در این روزها در مسجد‌النبی شور و شوق وصف‌ناپذیری دیده می‌شود. پیروان دین اسلام با شرکت در نماز جماعت مسجد نبوی، تفرقه‌ها را می‌زدایند و بر اشتراکات پا می‌فشارند و بیم در دل دشمنان می‌افکنند، منافقان را نا‌امید می‌کنند و خار چشم بد‌خواهان می‌شوند.زائران با شرکت در نمازهای جماعت موسم حج در مدینه و مکه که بهترین، بیشترین و پاک‌ترین اجتماعات دنیاست، از مسائل و مشکلات هم آگاه می‌شوند و برای رفع این مشکلات چاره‌جویی می‌کنند.

همچنین در روایات آمده که نماز خواندن در «مسجدالحرام» و «مسجدالنبی» ثواب بسیار دارد.
پس از پایان نماز جماعت در مسجد نبوی، بین‌الحرمین و بقیع نیز حال و هوای دیگری دارد و نمازگزاران برای زیارت اهل بقیع، بین‌الحرمین را به سرعت طی می‌کنند و خود را به بقیع می‌رسانند.البته بانوان پس از نماز صبح اجازه حضور در پشت دیوار بقیع را ندارند و تنها پس از نماز جماعت عصر به بانوان اجازه می‌دهند تا در پشت دیوار بقیع زیارتنامه بخوانند.آری بقیع، همچون دیگر مقابر نیست بلکه بقیع گنج تاریخ و مخزن اسراری جاودانه است. بقیع پیش از اسلام، گورستان مردم یثرب بوده و پس از اسلام نیز به‌عنوان مهم‌ترین گورستان مدینه شناخته شده است.

این گورستان با وسعت نسبتا زیاد خود، در طول قرون مختلف اسلامی مدفن صحابه، تابعین و مهم‌تر از همه، 4تن از امامان(ع) بوده و به همین دلیل محل زیارت همه زائران مدینه منوره است. البته قبر منسوب به حضرت فاطمه زهرا(س) در این محل است اما اینکه محل دقیق قبر زهرای اطهر در بقیع است یا در خانه خویش، با قاطعیت اظهار نظری نشده‌است.در موسم حج امسال رفتار ماموران سعودی با زائران ایرانی نسبت به سال‌ گذشته بهتر شده است؛ البته بخشی از موضوع مربوط به آموزش مناسب اغلب زائران در ایران است.

کد خبر 119537

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز