همشهری آنلاین : عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی خواستار بازنگری تصمیم انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران شد و گفت: این مصوبه باید لغو شود چرا که جامعه دانشگاهی از این اقدام نازیبا شوکه شده است.

عوض حیدرپور شهرضایی در گفتگو با خبرگزاری مهر افزود: یکی از نازیباترین کارهایی که در این دوره وزارت بهداشت رخ داده، انحلال یک دانشگاه علوم پزشکی بود.

وی افزود: در هیچ کجای دنیا ما نشنیده ایم که یک شبه دانشگاهی را منحل کنند. دیده شده است که گرایشهای یک دانشگاه تغییر کند و یا دوره های آموزشی و تخصص ها را تغییر دهند و یا اینکه نوع راهبری و کاربری دانشگاه هم ممکن است عوض شده باشد اما هیچ کدام به انحلال ختم نشده است.

نماینده شهرضا و سمیرم در مجلس شورای اسلامی گفت: به عقیده من دانشگاه علوم پزشکی ایران قربانی بخش آموزش علوم پزشکی کرج شده است. دانشکده علوم پزشکی کرج را به دانشگاه بدل کرده اند و دانشگاه علوم پزشکی ایران را منحل کرده اند که اگر این موضوع به همین شکل باشد دلیل بسیار بدی است.

وی درباره نحوه اطلاع از انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران و دلایل وزارت بهداشت برای این اقدام گفت: من خودم در خبر تلویزیونی این موضوع را متوجه شدم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: تهران شهر بزرگی است و جمعیت 10 میلیون نفری تهران باید از جنبه مسائل بهداشت، درمانی و آموزش پزشکی به نحو صحیحی ساماندهی شود. اگر انحلال در جهت ایجاد دانشگاه علوم پزشکی کرج بوده باعث تاسف است.

وی اظهار داشت: از سوی دیگر باید پایه های قانونی انحلال مشخص باشد. پایه قانونی این مسئله باید روشن باشد چرا که اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با ردیف استخدامی این دانشگاه استخدام شده اند و حالا می رود به یک دانشگاه دیگر.

حیدرپور با غیرقانونی دانستن انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران یادآور شد: این موضوع باید در هیئت امنا دانشگاه مطرح می شد، همچنین این گونه تغییرات را باید در شورای گسترش دانشگاهها در وزارت بهداشت بررسی می کردند. در حال حاضر یک رشته را می خواهند تغییر دهند شورای گسترش باید تصمیم گیرد چه برسد به انحلال یک دانشگاه.

وی افزود: به نظر می رسد سلسله مراتب قانونی برای انحلال این دانشگاه طی نشده و این ایراد به وزارت بهداشت وارد است.

نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در زمان برخورد با یک جامعه دانشگاهی باید به این نکته توجه کرد که جامعه دانشگاهی یک جامعه فرهیخته است. دانشگاه می توانست هیئت امنا، هیئت ممیزه و هیئت علمی را در جریان این موضوع قرار دهد. یک کار را در یک شهر قرار است انجام دهند شهروندان را در جریان می گذارند ولی حال در مورد یک دانشگاه تصمیمی با این اهمیت گرفته شده و کسی در جریان امور نبوده است.

وی گفت: می توانستند با برگزاری جلسات هیئت علمی را در این زمینه توجیه کنند و اسباب تنش نشود. به نظرم این جابجایی برای هیئت علمی نارضایتی ایجاد می کند.

دانشگاه علوم پزشکی ایران از روز شنبه 8 آبان ماه 89 بر اساس ابلاغ مصوبه شماره 677/110 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور منحل شده است. کلیه فعالیتهای بهداشتی، درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران واقع در استان البرز به دانشکده علوم پزشکی کرج، کلیه واحدهای بهداشتی، درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و کلیه واحدهای آموزشی و پژوهشی و دانشجویی به دانشگاه علوم پزشکی تهران منتقل شد.

 

کد خبر 119756

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز