قیمت سیب زمینی و پیاز، گوجه‌فرنگی و سیب‌درختی طی 2هفته اخیر با افزایش قیمت مواجه بوده است.

سیب زمینی

 این شرایط موجب شده تا نرخ سیب‌زمینی و پیاز از 500 به 750تومان، گوجه فرنگی از 600 به1000تومان و قیمت سیب زرد و قرمز داخلی از 1300به 1800تومان افزایش یابد.

این در حالی است که دست‌اندرکاران عرضه میوه و سبزی میزان این افزایش قیمت را کمتر تلقی می‌کنند؛ به‌نحوی که چندی پیش رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار نیز با پذیرش افزایش قیمت این سبزی‌ها اعلام کرده است، سیب‌زمینی که طی 15 روز گذشته 230 تا 300تومان فروخته می‌شد اکنون 320 تا 450تومان در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد و پیاز نیز از کیلویی 180تومان به کیلویی 380تومان افزایش قیمت پیدا کرده است. حسین مهاجران بیان کرد: باید با آسیب‌شناسی قیمت تمام شده تولیدات میوه‌ و تره‌بار کشور در مقایسه با آنچه به‌صورت نهایی در بازار مصرف عرضه می‌شود، بررسی کنیم که سلف‌خران و دلالان چه سود کلانی را به جیب می‌زنند.

وی در زمینه افزایش نابهنگام قیمت سیب‌زمینی و پیاز در بازارهای کشور به ایلنا گفت: بحث افزایش قیمت سیب‌زمینی و پیاز می‌تواند وابسته به 2مقوله گرانفروشی و گرانی بازار باشد. به‌دلیل شایعاتی که در بازار در مورد کمبود میزان سیب‌زمینی و پیاز مطرح شده است شاهد گرانفروشی این دو کالا طی 2هفته اخیر هستیم.

مهاجران تصریح کرد: با وجود آنکه سیب‌زمینی و پیاز به میزان مورد نیاز کشت شده است اما عده‌ای فکر می‌کنند با کمبود این محصولات مواجه هستیم بر همین اساس سیب‌زمینی که طی 15روز گذشته 230 تا 300تومان فروخته می‌شد اکنون به نرخ 320 تا 450تومان در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد و پیاز نیز از کیلویی 180تومان به کیلویی 380تومان افزایش قیمت پیدا کرده است. وی افزود: قیمت سیب درختی نیز طی هفته‌های اخیر با افت‌وخیزهایی همراه بوده و آفت‌هایی که به‌دلیل تغییرات جوی به این میوه وارد شده حتی موجب افزایش قیمت سیب پادرختی از کیلویی 300تومان به کیلویی 600 تا 700تومان شده است. با وجود این بیشترین افزایش قیمت میوه‌جات و سبزی‌ها به‌دلیل ورود عده‌ای سودجو به بازار این محصولات بوده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار گفت: براساس اذعان کشاورزان هر کیلو سیب 550 تا 600تومان از این افراد خریداری می‌شود که البته بخشی از آن طی نقل و انتقالات کنستانتره به افشره تبدیل و این اقدام موجب افزوده شدن 20درصدی قیمت محصول و رسیدن قیمت آن تا 800تومان می‌شود. 300تومان هزینه جابه‌جایی این میوه از زمین تا سردخانه و از سردخانه تا میادین
میوه‌ و تره‌بار بوده و 150تومان نیز برای بسته‌بندی و هزینه باربری صرف می‌شود که با این روند نرخ هر کیلو سیب درختی به 1250تومان افزایش می‌یابد اما این محصول با قیمت کیلویی 1500تومان در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد. وی تصریح کرد: فاصله 250تومانی قیمت تمام شده سیب تا مرحله عرضه به بازار به جیب سلف‌خران و سودجویان می‌رود که باید چاره‌ای برای آن اندیشند.

متولی ساماندهی بازار میوه کیست؟

اگر دیدگاه‌های رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی را به‌عنوان عامل اصلی افزایش قیمت میوه و تره‌بار بپذیریم پرسش مطرح آن است که متولی اصلی حذف واسطه‌ها و دلالان و جلوگیری از سودجویی برخی افراد، چه دستگاهی بوده و اقدامات انجام شده در این زمینه تا چه حد مؤثر واقع شده است. این در حالی است که نرخ میوه و تره‌بار در میدان مرکزی میوه و تره‌بار با وجود الزامات مطرح شده در زمینه صدور فاکتور فروش تفاوت چندانی با قیمت‌های خرده‌فروشی سطح شهر نداشته و به‌نظر می‌رسد غرفه‌دارانی که نسبت به عرضه عمده میوه و تره‌بار اقدام می‌کنند نقش بیشتری در نوسان قیمت این محصولات داشته و برخی دلال‌ها نیز در این رهگذر به نان و نوایی می‌رسند. با وجود این باز هم این مصرف‌کننده است که مطابق روال همیشگی افزایش قیمت‌ها، بازنده اصلی بوده و ناچار به تحمل این افزایش قیمت‌ها و تکرار وعده‌های ساماندهی بازار است. از سوی دیگر قیمت‌های خرده‌فروشی میوه و تره‌بار در سطح شهر به‌مراتب بیش از نرخ‌های اعلام شده توسط رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار بوده و اکنون عرضه چند‌نرخی میوه و سبزی‌ تولید داخل یا وارداتی به رویه‌ای پذیرفته‌شده در بازار مبدل شده است.

کد خبر 119837

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز