گروه اقتصادی: تنها چند روز پس از شکست سنگین حزب دمکرات از حزب جمهوریخواه در انتخابات میان دوره‌ای کنگره و نگرانی باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا از پیامدهای تشدید نرخ بیکاری و وخامت اوضاع اقتصادی این کشور، شورای سیاستگذاری پولی بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد 600 میلیارد دلار دیگر به اقتصاد این کشور تزریق خواهد شد.

این اقدام بانک مرکزی آمریکا البته با هشدار مقامات چینی همراه شده است. به گزارش یورو نیوز سیاستگذاران شرکت‌کننده در این نشست تصمیم گرفتند تا پایان نیمه اول سال آینده میلادی 600میلیارد دلار سرمایه از طریق خرید اوراق قرضه دولتی به اقتصاد آمریکا تزریق کنند.

بانک مرکزی آمریکا بر آن است که با ارائه این مساعدت‌ها به تقویت روند رشد اقتصادی آمریکا که بسیار کند پیش می‌رود بپردازد. براساس این گزارش، رشد اقتصادی آمریکا در 3ماهه سوم سال‌جاری میلادی 2 در صد بود و نرخ بیکاری در این کشور به میزان9.6 درصد ثابت مانده است و برخی اقتصاددانان انتظار دارند، پرداخت این 600 میلیارد دلار، به اقتصاد در حال رکود آمریکا، انرژی و حیات تازه‌ای ببخشد.

بیکاری اقتصاد آمریکا را تهدید می‌کند

اما رئیس فدرال رزرو آمریکا با اذعان به اینکه نرخ بالای بیکاری اقتصاد آمریکا را تهدید می‌کند، گفت: اجرای سیاست‌های انبساطی موجب افزایش نرخ تورم در آمریکا نخواهد شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه بن‌برنانکه تصریح کرد: آنچه در شرایط کنونی به‌شدت اقتصاد آمریکا را تهدید می‌کند نرخ بالای بیکاری است.

وی افزود: نرخ تورم آمریکا آنقدر پایین است که هیچ تهدیدی برای اقتصاد ملی به شمار نمی‌رود و فدرال رزرو باید در این شرایط از ادامه روند نزولی سطح عمومی قیمت‌ها و تبدیل آن به رکود اقتصادی جلوگیری کند. برنانکه گفت: فدرال رزرو آمریکا هیچ تصمیمی برای متوقف کردن سیاست‌های انبساطی پولی و مالی ندارد و این سیاست‌ها تا خروج کامل اقتصاد آمریکا از بحران و رکود و دستیابی به رشد و رونق اقتصادی پایدار و باثبات ادامه خواهد یافت.

چین هشدار داد

خبر دیگر اینکه چین با انتقاد از تصمیم آمریکا برای تزریق کمک چند صد میلیاردی به بورس این کشور، نسبت به وقوع بحران مالی جدید در جهان هشدار داد. به گزارش فارس به نقل از شبکه الجزیره، شیائو پین عضو ارشد شورای مرکزی بانک ملی چین با انتشار گزارشی با هشدار نسبت به اینکه با ادامه وضعیت کنونی راه فراری برای خروج از بحران مالی جهانی نیست، تصریح کرد که کمک دولت آمریکا ممکن است به رقابتی بین ارزهای قدرت‌های بزرگ اقتصادی تبدیل شود.

این گزارش می‌افزاید: بازارهای جهانی به سرعت به انتشار این خبر واکنش دادند به‌طوری که ارزش دلار در برابر ارزهای اصلی با سقوط مواجه شد. بر این اساس ارزش دلار آمریکا همزمان با اعلام تصمیم بانک فدرال آمریکا به پایین‌ترین میزان در سال‌جاری رسید و طلا و نفت نیز در واکنش به این تصمیم، افزایش قیمت شدیدی را تجربه کردند.

 نوسان شدید نرخ ارز، خطری برای اقتصاد جهانی

سازمان جهانی تجارت (WTO) به کشورهای عضو گروه 20 و اقتصادهای نوظهور درباره نوسان شدید و مداوم نرخ ارز در بازارهای جهانی هشدار داد. به گزارش ایسنا، این سازمان اعلام کرد: نوسان بیش از حد نرخ‌های ارز در بازارهای جهانی ریسک اقتصادی را افزایش داده و این موضوع تهدیدی برای رشد اقتصادی کشورهای جهان است. به گفته سازمان جهانی تجارت، اوضاع به‌گونه‌ای پیش رفته که خطر اعمال قوانین حمایتی در کشورهای مختلف افزایش یافته و این عاملی برای ضربه زدن به اقتصاد بازار آزاد در جهان است.

کد خبر 119987

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز