همشهری آنلاین: گروه موسیقی شمس به سرپرستی کیخسرو پورناظری، همزمان با سی‌امین سال فعالیت خود زمستان امسال، کنسرتی را با آواز علیرضا قربانی در کشور‌های کانادا و آمریکا اجرا خواهد کرد.

پورناظری

به گزارش همشهری آنلاین کیخسرو پورناظری ضمن اعلام این خبر در نشست رسانه ای که عصر چهارشنبه،19 آبان،با حضور علیرضا قربانی خواننده و تهمورس پورناظری نوازنده این گروه در موزه موسیقی برگزار شد  از رپرتوار(کارگان)تازه‌ای که برای تنبور و آواز نوشته‌است سخن گفت.

به گزارش همشهری آنلاین پورناظری که تجربه‌ها موفقی چون «مطرب مهتاب رو» و «صدای سخن عشق» را در تلفیق همنوازی تنبور و آواز دارد در این کنسرت هم با بهره گیری از اشعار مولانا کاری تازه را خلق‌کرده است تا نخستین اجرای  صحنه‌ای علیرضا قربانی با ساز تنبور باشد.

سرپرست گروه موسیقی "شمس" درادامه صحبت‌های خود به مراحل فعالیت این گروه موسیقی اشاره کرد وگفت: درطول این سی سال با فراز و فرودهای بسیاری مواجه بوده‌ایم و فعالیت این گروه موسیقی از جایی شروع شد که هنر موسیقی به خاطره‌ها پیوسته شده بود و اجازه هیچ فعالیت موسیقایی وجود نداشت اما من به اتفاق بسیاری از هم نسلانم از دریچه‌های کوچکی که باز می‌شد با ایمان راسخ به هنر اصیل سرزمین مادری این مسیر را  ادامه دادیم ؛ دراین راه بسیاری از هنرمندان منفعل شدند، برخی از حرکت ایستادند و عده‌ای دیگر سنگر موسیقی را خالی گذاشتند؛ اما عده‌ای از هنرمندان به فعالیت خود ادامه دادند و موانع را از سر راه خود برداشتند.[گفت وگو با کیخسرو پورناظری]

تهمورس پورناظری نوازنده گروه موسیقی شمس که قرار است در آینده‌ای نزدیک کنسرتی با شجاعت حسین‌خان در تالار وحدت داشته باشد، به تازه‌ترین برنامه‌های این گروه موسیقی اشاره کرد و گفت : با توجه به اینکه در آستانه سی سالگی گروه موسیقی شمس قرارداریم برنامه‌هایی را ترتیب داده‌ایم و قرار است تور کنسرت این گروه موسیقی در زمستان از تهران آغاز شود و در اروپا ،آمریکا و کانادا نیز همین برنامه را برگزار کنیم.

این آهنگساز درادامه صحبت‌های خود حضور علیرضا قربانی در گروه موسیقی شمس را مغتنم و متفاوت دانست و گفت : برنامه‌ای که برای اجرا درنظر گرفته شده از نظر آهنگسازی ، سازبندی گروه و همچنین حضور یک خواننده که به شکل مستقل یک رپرتوار را می‌خواند بسیارمتفاوت است. چراکه ما در گذشته قطعات را به صورت همخوانی اجرا می‌کردیم اما این بار علیرضا قربانی به عنوان یک خواننده مستقل در کنار ما حضور دارد و این حضور برای گروه مغتنم است چراکه ایشان علاوه برآواز اخلاقی نیکو دارند .

درادامه این نشست علیرضا قربانی خواننده گروه موسیقی شمس به همدلی بین خود و گروه شمس و آشنایی که با کیخسرو پورناظری و کار با سهراب و تهمورس داشت اشاره کرد و گفت: در همکاری با گروه شمس تک تک آثاری  را که سهراب اجرا می‌کرد می شنیدم و  به تفاوت و ویژگی‌های خاص این رپرتوار پی بردم و قبول همکاری کردم. به اعتقاد من تک تک ملودی‌هایی که شنیدم با یکدیگر متفاوت و ساختار زیبایی شناسی در کل رپرتوار حفظ شده بود و به لحاظ حسی حال وهوای خوبی را ایجاد می‌کرد .

او به اجرای نخستین بار خود با تنبور اشاره کرد و گفت:شیوه نوازندگی و یا آواز خوانی یک خواننده با توجه به فضایی که در آن قرار می‌گیرد متفاوت است و این همکاری درفضای تنبور ‌وازی برای من جدید است. البته در گذشته صدای من درآلبوم "روی در آفتاب" با نوای تنبورهمراه بوده است. اما این بار به شکل کاملا مستقل این تجربه را کسب کرده ‌م؛ من موسیقی در فضای تنبور و دوتار خراسانی را دوست دارم، اما هیچگاه امکان اجرای صحنه‌ای  با این سازها برای من میسر نشده بود.

تهمورس پورناظری درادامه این نشست به بخش های مختلف تازه‌ترین رپرتوار گروه موسیقی شمس اشاره کرد و گفت : موسیقی تنبور بخش عمده ای از فعالیت های گروه موسیقی "شمس" است که می‌تواند با دو ترکیب متفاوت سازی در یک اجرا حضور پیدا کند از همین رو موسیقی تنبور از مهمترین بخش‌های این اجرا خواهد بود که همراهی با صدای قربانی، جذابیت و رنگ‌آمیزی صوتی خاصی به اثر بخشیده است.[گروه شمس و پورناظری‌ها در سعد آباد]

از جمله حاشیه‌های این نشست حضور علی مرادخانی،مدیر موزه موسیقی بود که بعد از پایان نشست گروه شمس ، روزنامه‌نگاران و هنرمندان حاضر در نشست را به دیدن بخش‌های مختلف موزه موسیقی دعوت کرد.[افتتاح موزه موسیقی با حضور بزرگان]

کد خبر 120516

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز