همشهری آنلاین: رییس جمهوری پیشین آمریکا جنگ علیه عراق را اقدامی غیر قابل توجیه دانسته بود.

به گزارش آسوشیتد پرس، جرالد فورد رییس جمهوری آمریکا که روز سه شنبه این هفته درگذشت در مصاحبه‌ای  در سال 2004 که از انتشار آن جلوگیری شده بود، شدیدا  مخالفت خود را با توجیهات  جورج بوش رییس جمهوری کنونی آمریکا درباره جنگ عراق ابراز داشته بود.

فورد دراین مصاحبه که روز چهارشنبه 27 دسامبر (6 دی) از سوی روزنامه واشنگتن پست برای اولین بار پس از دوسال انتشار یافت ،گفته بود: اگر من رییس جمهور بودم به جای حمله از ابزار قوی تر تحریم استفاده می‌کردم.او افزوده بود:تصور نمی‌کنم را ه جنگ را انتخاب می‌کردم.

رییس جمهوری سابق آمریکا در این مصاحبه نه تنها از جورج بوش بلکه از دیک چنی معاون کنونی رییس جمهوری آمریکا، سخنگوی کاخ سفید در زمان جرالد فورد و دونالد رامسفلد وزیر سابق دفاع آمریکا،که در زمان فورد نیز در زمره مقامات کاخ سفید ودست آخر وزیر دفاع نیز بود،انتقاد کرده بود: "رامسفلد و چنی و اشتباه بزرگی را در توجیه جنگ علیه عراق انجام دادند. آن‌‌ها مرتکب اشتباه بزرگی شدند که محور اتهامات خود را تسلیحات کشتار جمعی قرار دادند. بر همین اساس من احساس کردم که آن‌ها در توجیه جنگ علیه عراق مرتکب اشتباه بزرگی شده‌اند.

باب وودوارد خبرنگار واشنگتن پست؛ روزنامه‌نگار کهنه‌کار آمریکایی که سال‌ها پیش افشاگر ماجرای جنجالی واترگیت بود [جزئیات بیشتر] نوشته این مصاحبه برای درج در کتابی درباره جرالد فورد انجام گرفته بود.

وودوارد افزوده است:جرالد فورد خواستار انتشار این مصاحبه پس از مرگش شده بود.

کد خبر 12061

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز