پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مراسم سالگرد قیام دانشجویی علیه حکومت دست نشانده آمریکا در سال 1973 میلادی در شهر آتن به تظاهرات گسترده ضد آمریکایی تبدیل شد

emonstrator near the US embassy

به گزارش خبرنگار ایرنا در یونان، سی و هفتمین سالگرد قیام دانشجویی یونانی‌ها علیه حکومت سرهنگ‌ها شب گذشته در آتن مرکز این کشور برگزار شد و تظاهر کنندگان شعارهای ضد آمریکایی سر دادند.

emonstrator near the US embassy

تظاهر کنندگان چهارشنبه شب پس از تجمع در مقابل دانشگاه پلی تکنیک آتن، به سوی سفارت آمریکا راهپیمایی کردند و شعارهای تند ضد آمریکایی در خلال این راهپیمایی سر دادند.

در این تظاهرات که تخمین زده شده ده‌ها هزار نفر از شهروندان شهر آتن به همراه دانشجویان در تظاهرات شرکت کرده بودند، با تجمع مقابل سفارت آمریکا، پرچم این کشور را به آتش کشیدند.

تظاهر کنندگان خشمگین پارچه نوشته‌هایی با خود حمل می‌کردند که سیاست‌های سطله طلبانه و زیاده خواهانه آمریکا در جهان را محکوم کردند و خواستار تعطیلی پایگاه‌های نظامی این کشور در یونان شدند.

یونانیان معتقدند که هدف قیام دانشجویی در سال 1973 میلادی که منجر به سقوط حکومت سرهنگ‌ها شد، خشکاندن نفوذ آمریکا در امور داخلی یونان و بستن پایگاه‌های نظامی این کشور بوده است.

تظاهر کنندگان خشمگین با مواد آتش زا و بمب‌های دست ساز به سفارت آمریکا در مرکز شهر آتن حمله کردند و تنفر خود را از سیاست‌های مداخله جویانه این کشور در امور دیگر کشورها ابراز داشتند.

نیروهای امنیتی که از چند روز پیش برای حفاظت از سفارت آمریکا و برگزاری نظم در جریان این راهپیمایی بسیج کرده بودند، با گاز اشک آور و باتوم به تظاهرکنندگان حمله کردند.

در اثر این حمله، که تا نخستین ساعات بامداد روز پنجشنبه به صورت جنگ و گریز در اطراف سفارت آمریکا ادامه یافت، تعدادی از تظاهرکنندگان زخمی و به استناد گزارش رسانه‌های خبری یونان تعداد 60 تظاهرکننده نیز دستگیر شدند.

رسانه های خبری یونان اعلام کردند که پلیس در جریان برخورد با تظاهرکنندگان بیش از هفت هزار نیروی خود را به خدمت گرفته است.

حکومت سرهنگ‌ها در یونان در پی کودتای 24 آوریل سال 1967 میلادی علیه دولت انتخابی 'کارامانلیس روی کار آمده بود و ریاست این دولت با سرهنک جورج پاپادوپولوس بود که با استبداد تمام حکومت می‌کرد.

چون شاه یونان از حکومت سرهنگ‌ها حمایت نکرده بود، پس از مدتی سرهنگ‌ها، نظام حکومتی یونان را جمهوری اعلام کردند.

در پی اعتراض دانشجویان و برخی کارگران آتن و سرکوب خونین آنان، یک دسته نظامی، دیگر به رهبری ژنرال جیزیکیس با استفاده از نفرت افکار عمومی جهان از حکومت سرهنگ‌های یونانی علیه آنان دست به کودتا زد و به این حکومت پایان داد و پاپادوپولوس را بازداشت کرد.

این حکومت هم نتوانست بیش از چند ماه دوام آورد و در 23 ژوئیه سال 1974 میلادی 'کارامانلیس به یونان بازگشت. برکناری حکومت نظامیان سبب بازگشت سلطنت به یونان نشد و در مورد بازگشت پادشاه رفراندم برگزار شد و مردم به تداوم سلطنت رای ندادند و حکومت یونان جمهوری شد.

قدرت‌های اروپایی در نیمه نخست قرن 19 میلادی سلطنت را پس از طرد عثمانی‌ها در یونان پایه گذاری کردند.

کارامانلیس پس از بازگشت به یونان، سرهنگ‌های کودتاگر را به دادگاه سپرد و در جریان محاکمه، معلوم شد که پاپادوپولس 14 سال حقوق بگیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا - سیا - بود و در دوران جنگ جهانی دوم هم به ارتش آلمان که یونان را اشغال کرده بود، خدمت می‌کرد.

وی در دادگاه به اعدام محکوم شد و سپس با یک درجه تخفیف به حبس ابد محکوم شد. وی در سال 1999 میلادی در 80 سالگی در گذشت.

کد خبر 120996
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز