گروه اقتصادی: مجلس شورای اسلامی در روزهایی که تهران به سختی نفس می‌کشد و پایتخت‌نشینان به تنگی نفس افتاده‌اند، سیاست‌های زیست‌محیطی 5 سال آینده و وظایف دولت برای کنترل آلودگی هوا را تعیین کرد تا این پرسش مطرح شود که آیا با اجرای مصوبات دیروز مجلس، تهرانی‌ها، روزهای سخت نفس‌کشیدن را تجربه نخواهند کرد؟

آلودگی هوا خودرو ها

براساس تصمیم نمایندگان مجلس، سازمان حفاظت محیط‌زیست مکلف است تمهیدات لازم را برای کاهش آلودگی هوا تا حد استانداردهای جهانی با اولویت شناسایی کانون‌های انتشار ریزگردها و مهار آن و نیز زمینه کنترل و کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را فراهم کند.

به گزارش ایسنا از ادامه مذاکرات نمایندگان درباره مواد باقیمانده لایحه برنامه پنجم توسعه، شهرداری شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت و شهرهای ساحلی و شهرهای حاشیه تالاب‌های داخلی موظف هستند در راستای مدیریت پسماند شهری تا پایان سال چهارم برنامه پنجم توسعه، پسماندهای خود را با روش‌های نوین و فناوری‌های جدید بازیافت کنند واز سال پایانی برنامه پنجم توسعه هرگونه دفن پسماندها در اینگونه شهرها مطلقا ممنوع است.

همچنین از سال دوم برنامه پنجم توسعه، هرگونه بهره‌برداری صنعتی و معدنی از تالاب‌های داخلی مطلقا ممنوع است. نمایندگان دولت را مکلف کردند تا در سال نخست برنامه پنجم با ساماندهی مجدد سازمان‌های موجود در بخش‌های آب، کشاورزی، منابع طبیعی، محیط‌زیست و گردشگری، نسبت به اعمال مدیریت یکپارچه با مشارکت بهره‌برداران در دشت‌های اطراف این تالاب‌ها اقدام کند.

این گزارش می‌افزاید: نمایندگان مجلس، واحدهای بزرگ تولیدی، صنعتی، عمرانی، خدماتی و زیربنایی را موظف کردند تا به‌منظور کاهش عوامل آلوده‌کننده و مخرب محیط‌زیست، مشخصات فنی خود را به‌نحوی ارتقا دهند که با ضوابط و استانداردهای محیط‌زیست و کاهش آلودگی و تخریب منابع پایه بالاخص منابع طبیعی و آب تطبیق پیدا کند.

کد خبر 121739

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز