همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس شورای اسلامی وزارت دفاع را موظف کردند تا نسبت به ارتقای کمی و کیفی سامانه پدافند هوایی کشور و ایجاد هماهنگی تحت نظر قرارگاه پدافند هوایی حضرت خاتم‌الانبیا(ص) اقدام کند.

به گزارش خبرنگارمهر ، در جلسه امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزییات لایحه‌ برنامه پنجم و در فصل دفاعی ، سیاسی و امنیت ، با تصویب ماده 175 لایحه‌ برنامه پنجم وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح موظف شد به منظور ارتقای توانمندی‌های دفاعی، قدرت بازدارندگی و دفاع از حاکمیت، تمامیت ارضی، منافع و امنیت ملی و مقابله‌ موثر با تهدیدهای خارجی اقداماتی را انجام دهد.
به موجب این مصوبه، وزارت دفاع موظف شد نسبت به تقویت حضور و ارتقای زیرساخت‌ها به منظور گسترش حوزه و استقرار موثرتر در حوزه‌های آبی کشور و حفاظت از خطوط دریایی کشور با تاکید بر آب‌های آزاد و تکمیل سازمان ناوگان جنوب اقدام کند.

مجلس همچنین وزارت دفاع را موظف کرد تا از فرصت خدمت وظیفه عمومی برای ارتقای دانش، مهارت، ارتقای منزلت اجتماعی جامعه هدف، درخصوص مبانی و ارزش‌های اسلام و انقلاب با تکیه‌ ویژه بر دیدگاه‌ها و سیره حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، ارتقای معنویت، انضباط اجتماعی، تقویت تعاملات سازنده و مهارت‌های حرفه‌ای و افزایش ظرفیت به‌کارگیری تخصصی سربازان وظیفه و غنی‌سازی شغلی و ارتقای معیشت و منزلت اجتماعی آنان و نیز استفاده‌ی بهینه از مشمولان در سازندگی کشور بهره‌گیری بهینه کند.

این مصوبه هم‌چنین وزارت دفاع را موظف می‌کند تا نسبت به ایجاد زیرساخت‌ها و اتخاذ ساز و کارهای لازم برای مشارکت هرچه گسترده‌تر دستگاه‌های دولتی و بخش غیردولتی در برنامه‌های دفاعی در شرایط بحران و جنگ اقدام کند.

همچنین بر اساس ماده 175 لایحه برنامه پنجم، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح حداکثر ظرف شش ماه اول برنامه موظف است سطح مطلوب و الزامات هریک از این اجزا را تدوین و به تصویب مراجع ذی‌ربط برساند.

بر این اساس مقرر شد تا وزارت دفاع در سقف اعتبارات امور دفاعی، مواردی را در اولویت قرار دهد.

از جمله وزارت دفاع باید توسعه و تقویت ناوگان هوایی نیروهای مسلح (اعم از خرید، بازسازی، نوسازی و نگهداری) تا سطح آمادگی مصوب و عملیاتی کردن کلیه‌ی هواپیماها و بالگردها و تسلیحات مرتبط و ایمن‌سازی پروازها را در اولویت قرار دهد.
علاوه بر این وزارت دفاع، تکمیل و به‌روزرسانی شبکه‌ی ارتباطی مستقل و امن نیروهای مسلح و توسعه‌ی کیفی و کمی افزایش قدرتی و پایداری عملیاتی یگان‌های موشکی را در اولویت سقف اعتبارات قرار می‌دهد.

مجلس همچنین مقرر کرد که وزارت دفاع در سقف اعتبارات امور دفاعی، ایجاد سامانه‌ی فرماندهی، کنترل، اطلاعات و مراقبت پیشرفته (در ابعاد راهبردی، فضایی، هوایی، دریایی و زمینی) به منظور ارتقای هوشیاری و آمادگی برای شناسایی تهدیدات و مقابله‌ی سریع و موثر را در اولویت قرار دهد.

 

 

کد خبر 121802
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز