گروه اجتماعی: با آنکه افت تحصیلی در پایه اول دبیرستان بیش از سایر پایه‌های تحصیلی است معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش از احتمال کاهش ساعات درسی و حجم کتاب‌های درسی سخن گفت.

کلاس درس

ابراهیم سحر‌خیز در همایش روسای گروه‌های آموزش راهنمایی و هدایت تحصیلی اعلام کرد: اکنون دو رویکرد کاهش ساعات درسی و حجم کتاب‌های دانش‌آموزان راهنمایی در دست بررسی است. وی اظهار کرد: برای کاهش ساعات درسی باید پژوهش‌ها و مطالعات تطبیقی انجام شود، زیرا در کشورهای توسعه‌ یافته دانش‌آموزان دوره راهنمایی 5‌روز در هفته به مدرسه می‌روند.

به گفته معاون آموزش متوسطه، کاهش حجم کتاب‌های درسی نیز بستگی به تصویب برنامه درسی ملی دارد.

کاهش حجم کتاب‌ها و عقب‌افتادگی دانش‌آموزان

البته این اظهارات معاون آموزش متوسطه مخالفانی نیز دارد که کاهش حجم کتاب‌های درسی را برای دانش‌آموزان مفید نمی‌دانند و از طرفی آن را عاملی برای افت تحصیلی بیشتر در پایه اول دبیرستان بیان می‌کنند.

حجت‌الاسلام علیرضا صادقی میاب، معاون دوره راهنمایی دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتب درسی چندی پیش در گفت‌وگو با مجله آموزش راهنمایی تحصیلی در باره کاهش حجم کتاب‌های درسی دوره راهنمایی اعلام کرد: برخی از همکاران فکر می‌کنند افت تحصیلی فقط به خاطر حجم زیاد کتاب‌هاست و به همین دلیل می‌خواهند از حجم آنها کم کنند، درحالی‌که کم شدن حجم کتاب‌های درسی باعث عقب افتادگی علمی دانش‌آموزان می‌شود و باید به عوامل دیگر هم توجه کنیم.

نقش انکار‌نا‌پذیر معلمان

نکته‌ای که در دوره راهنمایی وجود دارد و معلمان هم حق دارند گله کنند اینکه سنگین‌ترین برنامه آموزشی را این معلمان دارند.
معاون آموزش متوسطه آموزش‌و‌پرورش در باره نقش گروه‌های درسی در ادارات آموزش و پرورش اظهار کرد: معلمان راهنمایی و ابتدایی نسبت به جایگاه گروه‌های درسی، روانشناسی یادگیری و فعال کردن این گروه‌ها، همچنین برانگیختن روحیه مشارکت‌پذیری در دانش‌آموزان بیش از معلمان دبیرستانی توجه دارند.

وی گفت: گروه‌های درسی بهترین روش برای ارزیابی معلمان راهنمایی است و باید بهترین و توانمند‌ترین افراد برای هدایت این گروه‌ها انتخاب شوند و اینگونه نباشد که تنها نیروهایی که دچار کسری ساعت کار هستند برای جبران کسری خود در این گروه‌ها انتخاب شوند.

سحر‌خیز افزود: این موضوع موجب کاهش انگیزه معلمان برای شرکت در این دوره‌ها می‌شود که لازم است زمینه رفع این مشکل و افزایش انگیزه معلمان به‌ویژه با اصلاح روش‌های تدریس فراهم شود.

کمک به قبولی دانش‌آموزان راهنمایی

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آمار 95‌درصدی قبولی دانش‌آموزان راهنمایی گفت: آمار قبولی دانش‌آموزان ابتدایی در ضعیف‌ترین موارد به 96‌درصد می‌رسد اما دبیران دوره متوسطه از خروجی دوره راهنمایی رضایت چندانی ندارند، درصورتی که دانش‌آموزان امروز از لحاظ قدرت منطق و استدلال به‌مراتب باهوش‌تر از گذشته‌اند و این ادعا نیز مستند به تحقیقات است.

وی تصریح کرد: یکی از آفت‌های کنکور، نمره‌محوری است که موجب غفلت از پرداختن به مهارت‌های زندگی در مدارس شده است؛ هرچند موضوع افت تحصیلی در ظاهر کم است اما در واقع وجود دارد و باید جدی گرفته شود.

انتقال افت تحصیلی

صادقی میاب، معاون دوره راهنمایی دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتب درسی در این باره گفت: کم کردن حجم کتاب‌های درسی دوره راهنمایی موجب بالا رفتن آمار قبولی در این دوره می‌شود اما این افت تحصیلی به دوره متوسطه منتقل و در آن مرحله دانش‌آموز با مشکل مواجه می‌شود که باید نگران این هم باشیم.

وی اظهار کرد: به‌نظرم باید عوامل افت تحصیلی بررسی و برای هر کدام راه‌حل‌های جداگانه‌ای پیش‌بینی شود. حجم زیاد کتاب‌های درسی در دوره راهنمایی یکی از عوامل افت تحصیلی می‌تواند باشد. البته کم کردن حجم با توجه به اینکه لطمه‌ای به سطح علمی دانش‌آموزان وارد نشود جزو برنامه‌های ماست.

کد خبر 122008

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز