چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: به‌نظر می‌رسد تعطیلات ناگهانی ‌آلودگی هوا روی تعداد مخاطبان تئاتر تأثیر داشته‌است، با این حال این روزها سالن‌های تئاتری، حتی سالن‌های مخصوص نمایش کودکان و نوجوانان باز است.

تئاتر

تالار هنر، مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و البته فرهنگسرای‌های تهران مراکزی هستند که نمایش‌هایی برای این گروه سنی اجرا می‌کنند.

تالار هنر و برنامه‌های پیش‌رو

تالار هنر این روزها میزبان 2 نمایش به اسامی «اخمالو‌خان» و «مرغ هپل» است. نمایش «اخمالو خان» به‌کارگردانی امیر مشهدی عباس است. این نمایش اشاره به مردی دارد که از دوران کودکی خنده‌ای به لب نداشته و نتوانسته با کسی ارتباط برقرار کند به همین دلیل به مردی اخمالو تبدیل شده است. برای همین اطرافیان از او رنجیده‌اند و سعی دارند این مشکل را برطرف کنند. این نمایش ویژه گروه سنی 6 سال به بالاست که ساعت 19‎ ‎اجرا می‌شود.

اما نمایش دیگری که در تالار هنر به روی صحنه رفته است، نمایش «مرغ هپل» به‌کارگردانی عاتکه حسینی است. این نمایش در مورد شغالی موذی است که ‎ ‎با حقه و فریب مرغ تپل هپل را می‌دزدد. هپل راهی می‌شود تا مرغ خود را پیدا کند و‎ ‎در این راه با شخصیت‌های مختلف آشنا می‌شود. مرغ هپل ویژه گروه سنی 4 سال به بالاست و ساعت 17:30 روی صحنه می‌رود.

این دو نمایش‌ تا 15 آذر روی صحنه هستند. با شروع ماه محرم این تالار میزبان نمایش «بازیگر تعزیه» می‌شود. این نمایش به‌کارگردانی میثم یوسفی، داستانی مرتبط با این ایام دارد. اما با پایان این دهه از 28 آذر تالار هنر میزبان نمایش
« قصه‌های من و تو و رستم و شاهنامه» به‌کارگردانی مریم معترف می‌شود. متن این نمایش براساس قصه‌های شاهنامه توسط حسن باستانی نوشته شده‌است.

این نمایش پیش از این در جشنواره‌های تئاتر‎ ‎عروسکی و کودک و نوجوان همدان اجرا شده بود. نکته مهم و متفاوت این نمایش عروسک‌های آن است که با استفاده از وسایل بازیافتی‎ ‎ساخته شده‌اند.

نمایشی برای همه رده‌های سنی

اما تالار بعدی که نمایشی برای کودکان درنظر گرفته‌، سالن گلستان مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که میزبان نمایش عروسکی «نوازنده‌ای که ماه را می‌نواخت» شده. این نمایش از تولیدات خصوصی تئاتر و با حمایت مرکز تولید تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری است.

سال‌هاست که همه از کمبود نمایشی برای رده سنی نوجوان می‌گویند اما نکته مهم این نمایش این است که ویژه تمام گروه‌های سنی طراحی و ساخته شده‌است و کودکان و نوجوانان و بزرگسالان می‌توانند به تماشای آن بنشینند. این نمایش از یک افسانه قدیمی توسط مجید بوربور اقتباس شده و حسین چراغی‌‌ آن را کارگردانی کرده است.

قصه نمایش به زندگی یک نوازنده می‌پردازد که برای شادی مردم می‌نوازد، با پادشاه دریاها آشنا می‌شود و آرزویش برآورده می‌شود اما حوادث، ماجرا را به سوی دیگری می‌برد. «نوازنده‌ای که ماه را می‌نواخت» هر روز به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۸ در مرکز تئاتر کانون در بوستان لاله تهران اجرا می‌شود.

رپرتوار تئاتر کودک و نوجوان ادامه دارد

از طرف دیگر سالن‌های فرهنگسرای‌های تهران میزبان چهارمین رپرتوار تئاتر کودک و نوجوان است. سال گذشته 70 هزارنفر از سومین رپرتوار تئاتر کودک و نوجوان دیدن کردند و به‌دلیل این استقبال چهارمین دوره این رپرتوار با محور «کودک و شهر» طراحی و اجرا شد. این رپرتوار تا اردیبهشت سال آینده ادامه خواهد داشت و نمایش‌های برگزیده در این رپرتوار به شکل گردشی در فرهنگسراهای تهران به اجرا در می‌آیند.

کد خبر 122086

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز