همشهری آنلاین: رهبر شوروی سابق، با بیان اینکه کشورش در تمام سطوح غرق در فساد است، از دیمتری مدودف خواست به وعده‌های خود در زمینه مبارزه با فساد و برقراری دموکراسی در روسیه عمل کند.

گورباچف

 به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه  الحیات، میخایل گورباچف رهبر شوروی سابق، در مقاله‌ای که در روزنامه نوایا گازتا منتشر شد، از دیمتری مدودف رئیس جمهور روسیه، خواست به وعده‌هایی که در زمینه مبارزه با فساد و برقراری دموکراسی داده است عمل کند، چرا که عدم اتخاذ تدابیری در این زمینه کشور را به فاجعه خواهند کشاند.

 گورباچف در این مقاله به نتایج تلاش‌های 10 سال گذشته در روسیه از زمان روی کار آمدن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور سابق روسیه اشاره کرد و گفت: ‌اولویت‌ها در سال 2000 مبتنی بر دفاع از تمامیت ارضی کشور، امنیت و تقویت سازمان‌های دولتی بود و این اهداف محقق شد، اما بسیاری از مسائل دیگر از آن زمان تا به این لحظه حل نشده است.

 گورباچف افزود: مسئولان کشور از تلاش در زمینه‌ برقراری دموکراسی عقب‌نشینی کرده‌اند و کشور غرق در فساد در تمامی سطوح است.

 وی در ادامه به بر شمردن نمونه‌هایی از این فساد از جمله لغو انتخاب فرمانداران مناطق، افزایش میزان مطلوب نمایندگان در پارلمان و دیگر مسائل اشاره کرد و گفت: انتخابات از طریق رسانه‌ها در روسیه به بازی گرفته می‌شود.

 رهبر شوروی سابق ادامه داد:‌ اگر بر گرایش‌های مخالف دموکراسی غلبه نکنیم، تمام آن چه را که در سال‌های گذشته بدست آورده‌ایم از دست خواهیم داد. آن هم نه در زمینه دمکراسی بلکه در زمینه ثبات و امنیت کشور.

 گورباچف اظهار داشت: وعده‌های مدودف در زمینه مبارزه با فساد و برقراری دموکراسی که در جریان تبلیغات انتخاباتی‌اش در سال 2008 مطرح شد، تمام کسانی که نسبت به آینده روسیه نگران هستند را ناامید کرده است چرا که تدابیری که وی اتخاذ کرده نامناسب و ناکافی است.

 گورباچف‌ افزود: رئیس جمهور روسیه باید طرح زمانی جدیدی را ارائه کند. ما نیازمند تلاش برای برقراری دموکراسی و ایجاد جامعه مدنی فعال و نظارت واقعی بر امور دولت هستیم.

 رهبر اتحاد جماهیر شوروی هشدار داد که چشم انداز سیاسی غیر دموکراتیک روسیه در حال تهدید ثبات این کشور است.

 گورباچف در این مقاله نوشت: فقدان رقابت‌های سیاسی، انتخابات‌ با مشکلات فراوان، کاهش آزادی‌های رسانه‌ای و فساد مالی فراگیر در روسیه باعث کندی روند توسعه در این کشور شده است.

 گورباچف در این مقاله بدون اشاره مستقیم به نام ولادیمیر پوتین تصریح کرد که این اتفاقات منفی در زندگی سیاسی روسیه به ویژه در سال‌های 2005 تا 2006 زمانی که پوتین دومین دوره ریاست جمهوری خود را می‌گذارند، مشهود بوده است.

 پوتین همچنان به رغم فعالیت در سمت نخست وزیری روسیه بانفوذترین رهبر این کشور محسوب می‌شود. طی هشت سال حضور در قدرت، پوتین باعث سرکوب اکثر آزادی‌های امور دموکراتیک در دوران پس از شوروی سابق در روسیه شد.

 گورباچف پیش‌تر منتقد سیاست‌های پوتین بود، اما در انتقادهایش به طور مستقیم به نام وی اشاره نکرد.

 گورباچف در این مقاله نوشت: از آغاز سال 2005 دولت روسیه تصمیماتی اتخاذ کرد که باعث نشد شرایط حرکت رو به جلوی روسیه مهیا شود و حرکت رو به جلوی این کشور را سخت‌تر کرد.

 وی در ادامه خاطرنشان کرد: مدودف زمانی که در وبلاگ شخصی‌اش به این موضوع اشاره کرد که روسیه با نشانه‌های رکود مواجه شده اقدام درستی انجام داد، اما از وی به دلیل ناکامی در ارائه پیشنهادها در مورد این که این شرایط چگونه بهبود یابد، انتقاد کرد.

کد خبر 122928
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز