همشهری‌آنلاین: رئیس سازمان هواشناسی اعلام کرد: مدل‌های اقلیم شناسی نشان می‌دهد از سال 2010 تا 2039 دمای هوای کشور 0.9 درجه افزایش و میزان بارش 9 درصد کاهش می‌یابد.

اندازه گیری بارش باران

به گزارش ایرنا، بهرام صناعی گفت: در سال 2050 جمعیت جهان 9 میلیارد نفر می‌شود و میزان گاز کربنیک جو از 550 به 600 پی.پی.ام می‌رسد.

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی و افزایش جمعیت افزایش گاز کربنیک جو را در پی دارد، گفت: این در حالی است که دمای بالا اثرات باران را خنثی می‌کند.

صناعی با بیان اینکه اثرات افزایش دما در فصل سرما بارزتر است، افزود: بیشترین افزایش دما کشور از 2010 تا 2039 در مناطق شمال غرب، شمال شرق و استان فارس خواهد بود و بیشترین کاهش بارش نزولات جوی را در مناطق غربی و جنوب غربی خواهیم داشت.
وی با اشاره به تاثیر اقلیم در الگوی بارش نیز گفت: در گذشته میزان بارش نزولات جوی و ماندگاری برف و یخبندان در سطح زمین بالا بود در حالی که این میزان طی این سال‌ها کاهش یافته است.

صناعی با تاکید بر تغییر الگوی بارش‌ها و وضعیت آب، اضافه کرد: اگر در گذشته ماندگاری برف در شهرهای صنعتی وجود داشت امروزه به علت تغییر وضعیت آب و هوایی دیگر برف به صورت ماندگار در شهرهای صنعتی نمی‌ماند و بارش‌ها به صورت سیل آسا است و افزایش خشکسالی‌ها را نیز در پیش داریم.

وی تبخیر بالا را از عوامل افزایش دمای کره زمین ذکر کرد و افزود: خشکسالی‌ها ناشی از افزایش تبخیر و تغییر الگوی بارش است که همه اینها نتایج تغییرات شدید اقلیمی است.

رئیس سازمان هواشناسی ضمن تاکید بر اهمیت همکاری‌های منطقه‌ای در مقابله با تغییرات اقلیمی، گفت: عراق و عربستان که منشاء گرد و غبار در منطقه هستند، در نشست‌ های منطقه‌ای حضور نمی‌یابند.

صناعی ادامه داد: کشورهای چین، فرانسه، سوئیس، ازبکستان، تاجیکستان، ترکیه، کویت، سوریه، پاکستان، اردن و جمهوری آذربایجان از جمله کشورهای حاضر در این کنفرانس هستند ، در حالی که دو کشور مهم که منشاء گرد و غبار در منطقه می‌باشند در این کنفرانس حضور ندارند.

وی با بیان اینکه عراق با وجود برخی از مشکلات امنیتی که دارد، در چنین کنفرانس‌هایی حضور کمرنگی دارد، افزود: عربستان هم معمولا از حضور در چنین برنامه‌هایی سرباز می‌زند.

رئیس سازمان هواشناسی گفت: در نشست چهار جانبه‌ای که سال گذشته با حضور ایران ، عراق، ترکیه و سوریه در خصوص همکاری‌های منطقه‌ای وضعیت اقلیم برگزار شد، برغم دعوت از اردن و عربستان این کشورها در آن حضور نیافتند.
گفتنی است چهارمین کنفرانس منطقه‌ای اقلیم از 29 آذر تا اول دی ماه جاری در تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 122930
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز