یکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۹ - ۰۷:۳۴
۰ نفر

مریم غفاری: هشدار کارشناسان نسبت به افزایش مرگ‌و میر‌ها در اورژانس‌های بیمارستانی در سال‌های اخیر سبب شد تا چندی پیش وزیر بهداشت ضرب‌الاجل ۳ ماهه‌ای را برای بهبود وضعیت اورژانس بیمارستان‌ها اعلام کند.

اورژانس

 تنها چند روز دیگر تا پایان فرصت داده شده باقی نمانده و مشکلات به قوت خود همچنان باقی است. این درحالی است که وزیر بهداشت و درمان با صراحت تمام گفته بود : وزارت بهداشت با هیچ رئیس بیمارستان و رئیس شبکه‌ای تعارف و شوخی ندارد. شکایت مردمی از اورژانس‌ها تاحدی است که وزیر بهداشت اعلام می‌کند: مردم هرجا ما را می‌بینند از اورژانس‌ها شکایت می ‌کنند . اگر اورژانس‌ها ساماندهی نشوند و شاخص‌های معاونت درمان در اورژانس‌ها لحاظ نشود قطعا در رتبه‌بندی بیمارستان‌ها تأثیر خواهد داشت؛ این امر در درآمد بیمارستان‌ها بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

افزایش آمار مرگ‌و‌میر مصدومان حوادث ترافیکی در حالی اعلام می‌شود که براساس اعلام وزارت بهداشت، بخش اورژانس بیمارستانی بیشترین شکایت‌ها را به خود اختصاص می‌دهد، در حالی که تجهیز بخش اورژانس در کنار بهبود سرعت و کیفیت رسیدگی به مصدومان می‌تواند آمار قربانیان حوادث ترافیکی را کاهش دهد.

کارشناسان حوزه بهداشت و درمان معتقدند که اورژانس‌های بیمارستانی از اهمیت ویژه‌ای در ارائه خدمات مطلوب به مراجعان برخوردارند؛ به طوری که بیشترین علل نارضایتی مردم در سیستم درمانی بهداشتی، اورژانس بیمارستان‌ها اعلام شده و این مسئله نقطه بحران وزارت بهداشت است . با توجه به افزایش تعداد تصادفات، خودروها و تعداد سفرها در کشور، بار اورژانس‌های بیمارستانی افزایش یافته است. به این منظور باید به منظور افزایش کیفیت خدمات اورژانس‌های بیمارستانی اقدامات لازم صورت گیرد تا آمار فوتی‌ها در بیمارستان‌ها نیز کاهش یابد.

اورژانس، مهم‌ترین معیار درجه بندی

هر ساله بیمارستان‌های کشور براساس اورژانس‌هایشان ارزیابی و درجه‌بندی می‌شوند.
به عبارتی دیگر تا اورژانس هر بیمارستان استاندارد نباشد، بیمارستان مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد. به گفته رئیس اداره امور بیمارستان ‌های وزارت بهداشت و درمان، ارزشیابی بیمارستان ‌های کشور در زمان حاضر براساس چک لیست ‌هایی انجام می‌شود که بیشتر به منابع فیزیکی، تجهیزات و منابع انسانی توجه دارد اما در روش جدید ارزشیابی بیمارستان ‌ها شاخص اصلی، جلب رضایت بیماران و مراجعه ‌کنندگان خواهد بود و رتبه بیمارستان نیز بر همین اساس تعیین می‌شود.

این درحالی است که دکتر مسعود مسلمی فرد، نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران، با تأکید بر کیفیت پایین خدماتی که در بیمارستان ‌های دولتی ارائه می‌شود، به همشهری گفت: بحث تکریم ارباب رجوع یکی از مباحث مهم در ارائه هر نوع خدمتی است اما اینکه ملاک ارزیابی بیمارستان ‌ها قرار بگیرد توجیه علمی و منطقی ندارد چرا که مردم در خصوص اینکه وضعیت تجهیزات بیمارستان چگونه است یا از وضعیت کیت ‌های آزمایشگاهی یا کیفیت داروها، اتاق عمل استاندارد، ساختار فیزیکی بیمارستان و کادر جراحی و... اطلاعی ندارند.

رضایت بیمار کمرنگ است!

دکتر مسلمی‌ فرد در ادامه به میزان رضایتمندی مردم از خدمات اورژانس بیمارستانی اشاره کرد و گفت: متأسفانه چنین سیاستی در بیمارستان ‌های دولتی وجود ندارد و جلب رضایت مردم در این بخش بسیار کمرنگ است. این وضعیت از منظر روانشناسی، شرایطی را پیش می‌آورد که بیمار دچار اضطراب‌های مکرر می‌شود که درنتیجه باعث تاخیر در روند درمان بیماری او می‌شود.

وی از نبود نظارت کافی بر کار درمان بیماران در بیمارستان‌های دولتی انتقاد کرد و گفت: بعضا مشاهده شده که هر چند روز، یک درمان روی بیمار صورت می‌گیرد و پس از آن یکباره با نظر پزشک این روند تغییر می‌کند. این روند علاوه براینکه سلامت بیماران را دچار مخاطره می‌کند، ضربه شدید اقتصادی نیز بر پیکره نظام سلامت کشور می‌زند.

آموزش پرسنل از نظر مهارت حرفه‌ای و مهارت رفتار و ارتباط با مراجعان، ایمنی بیمار، وضعیت مراقبت از بیماران، بهبود کیفیت خدمات بیمارستانی، دسترسی بیمار به خدمات مورد نیاز، ارزیابی خود بیمار از کیفیت خدمات بیمارستان، رعایت حقوق بیماران،رضایتمندی بیماران، نحوه ارائه خدمات در اورژانس های بیمارستانی، نحوه دفع زباله های عفونی، توجه به تعرفه های قانونی و وضعیت تجهیزات پزشکی و بیمارستانی و میزان آمار فوتی بیمارستان‌ها از جمله مواردی است که حتما در ارزشیابی بیمارستان‌ها باید به آن توجه شود.

راه‌ اندازی سامانه رسیدگی به شکایات مردمی

غلامرضا معصومی، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گفت: مردم می‌توانند با تماس با 2شماره تلفن ۶۶۹۷۶۹۶۹ و ۶۶۹۷۶۶۶۶ مشکلات اورژانس‌های بیمارستانی را- که تا پیش از این، به صورت مکتوب به معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی منعکس می‌کردند- به صورت تلفنی گزارش کنند. در مرحله نخست طرح، 2شماره فوق برای راه‌اندازی این سامانه در نظر گرفته شده و پس از توافق با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، یک شماره تلفن 3 یا ۴ رقمی کشوری برای آن در نظر گرفته می‌شود. با راه‌اندازی این سامانه، ارتباط مردم سریع‌تر شده و مشکلات راحت‌تر قابل پیگیری است و رسیدگی به شکایات اورژانس‌های بیمارستانی تا 50درصد وضعیت رسیدگی به بیماران را ارتقا خواهد داد.

کد خبر 123465

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز