چهارشنبه ۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۱
۰ نفر

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور راهی استانبول شد تا در نشست سران اکو شرکت کند

صالحی

محمود احمدی‌نژاد در جریان سفر 2 روزه خود به ترکیه قرار است با دولتمردان این کشور و همچنین تعدادی از دولتمردان کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس دیدار و گفت‌وگو کند.اجلاس 4 روزه سران سازمان همکاری اقتصادی اکو از دوشنبه آغاز شده و تا امروز ادامه دارد.

این اجلاس در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در سطح کارشناسان اقتصادی، در روز چهارشنبه در سطح وزرای امور خارجه و امروز در سطح روسای جمهور کشورهای عضو سازمان اکو برگزار می‌شود. پیش از این رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال که باتوجه به اینکه استانبول محل مذاکرات آتی ایران با 1+5 است آیا در این باره در سفر رئیس‌جمهور به ترکیه مذاکراتی صورت می‌گیرد یا نه، گفته بود: سفر رئیس‌جمهور صرفا برای شرکت در اجلاس اکو است. با توجه به برکناری منوچهر متکی وزیر امور خارجه سابق ایران، علی اکبر صالحی دیروز سخنران نخستین روز از نشست میهمانان دیپلماتیک استانبول بود.

سخنران نخست

علی اکبر صالحی سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان رئیس شورای وزیران اکو با ایراد سخنرانی، این نشست را افتتاح کرد.در این نشست، صالحی ریاست شورای وزیران را به احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه تحویل داد و برای وی در پیشبرد اهداف اکو در طول ریاست ترکیه آرزوی موفقیت کرد.

احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز پس از تصدی ریاست شورای وزیران اکو از فعالیت‌های دو ساله جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط تقدیر کرد. او همچنین انتصاب صالحی را به‌عنوان سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت.

پیشنهادهای ایران

سرپرست وزارت امور خارجه در سخنرانی خود در مراسم آغاز به کار نوزدهمین نشست شورای وزیران اکو در استانبول گفت: با وجود دستاوردهای اکو در روابط با مؤسسات و نهادهای بین‌المللی و منطقه‌ای، حمل ونقل، پروژه‌های مشترک در زمینه امنیت غذایی و بخش صنعت و معدن و انرژی و تحقیقات اقتصادی و سپری‌شدن 2 دهه از فعالیت سازمان، هنوز فاصله زیادی با تحقق آرزوهای بلند مؤسسات اکو داریم.

صالحی تاکید کرد: به‌نظر می‌رسد در شرایط کنونی، دبیرخانه اکو به‌منظور انجام وظایف روزافزون خود نیازمند تقویت نیروی انسانی از نظر کمی و کیفی است. این مسئله به قدری جدی است که تمامی فعالیت‌های سازمان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. بنابراین بایستی ضمن اجرای دقیق مقررات پرسنلی سازمان در هنگام استخدام افراد و توجه ویژه به تخصص و شایستگی‌های فردی، افزایش پرسنل سازمان به‌ویژه در بخش‌های کارشناسی را مورد توجه قرار دهیم. افزایش مشارکت کشورهای عضو به‌خصوص در حوزه‌های فنی و بخشی، از طریق ایجاد سازوکارهای ملی و تقویت ارتباط آنها با دبیرخانه اکو از موضوعات دیگری است که بایستی به‌صورت جدی مورد مطالعه قرار گیرد.

او ادامه داد: به‌منظور انجام این پیشنهادها دبیرخانه می‌تواند با مشارکت فعال کشورهای عضو و بهره‌گیری از توان فنی سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای دیگر و به خدمت گرفتن مشاوران بین‌المللی، مطالعه جامعی را برای بازبینی در راهبردها و برنامه‌های بخشی و ساختار سازمانی و نیز تقویت دبیرخانه و ظرفیت‌سازی‌ در کشورهای عضو سازمان دهد.

نتایج چنین مطالعه‌ای می‌تواند در بازبینی سند چشم‌انداز اکو 2015 مورد استفاده قرار بگیرد. جمهوری اسلامی ایران آ‌مادگی دارد دبیرخانه را در انجام این مطالعه یاری کند.سازمان اکو را نخست 3 کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال ۱۳۴۱ خورشیدی (۱۹۶۲ میلادی) بنیان گذاشتند.

پس از فروپاشی شوروی، در سال ۱۳۷۲ کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان نیز به سازمان اکو پیوستند.

کد خبر 123875

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز