شنبه ۱۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: کمـتر از 3ماه دیگر بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در تهران برگزار می‌شود و با اینکه شمارش معکوس برای این رویداد مهم موسیقایی کشور آغاز شده‌است اما هر روز خبر جدیدی از تغییر سیاست‌های این جشنواره بین‌المللی به گوش می‌رسد.

چندی پیش خبر حذف بخش رقابتی پاپ شنیده شد که البته از سوی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به تایید رسید. همچنین چندی پیش خبرگزاری مهر در گفت‌وگو با هادی منتظری، نوازنده کمانچه و عضو شورای نظارت ارشاد از حذف تکنوازی در جشنواره موسیقی فجر خبر داد. او در این گفت‌وگو اعلام کرد که اعتبار هر جشنواره به حضور هنرمندان برجسته در آن بستگی دارد که با حذف بخش تکنوازی که معمولا توسط استادان این هنر اجرا می‌شد، اعتبار حرفه‌ای جشنواره موسیقی فجر زیر سؤال می‌رود.

او که در 2دوره اخیر جشنواره موسیقی فجر در بخش تکنوازی استادان شرکت داشته‌است، از حذف این بخش انتقاد و اعلام کرد: با نگاه قهری به رویدادهای موسیقایی به‌شدت مخالف هستم و همواره در دوره‌های مختلف در جشنواره موسیقی فجر شرکت داشته‌ام و معتقدم که یک هنرمند در هرشکلی باید در جشنواره‌ای که متعلق به اوست، شرکت کند.

هرچند او از عدم‌دعوت از سوی مسئولان جشنواره گلایه‌مند است، اما اعتقاد دارد که اگر بخش کوچکی در جشنواره را برای اجراهای خوب ایرانی درنظر بگیرند و استادان صاحب‌نام در این بخش حضور یابند، سطح کیفی این جشنواره به‌مراتب افزایش پیدا می‌کند.

چندی بعد، حسن ریاحی، دبیر بیست و ششمین جشنواره موسیقی فجر به مهر اعلام کرد که بخش تکنوازی جشنواره موسیقی با حضور استادان برگزار می‌شود. البته او برگزاری یا عدم‌برگزاری این بخش را مشروط به حضور استادان موسیقی دانست و گفت: برمسئولان برگزاری جشنواره هم پوشیده نیست که حضور هنرمندان پیشکسوت در این رویداد فرهنگی مغتنم است. از همین رو درصورت تمایل به حضور استادان در جشنواره، برگزاری این بخش نیز از سر گرفته می‌شود.

شاهین فرهت، آهنگساز و عضوشورای سیاستگذاری بیست و پنجمین جشنواره موسیقی فجر اعلام کرده‌است که بسیاری از استادانی که امروزه با برخی از سیاستگذاری‌های جشنواره موسیقی فجر مخالف هستند، از دل همین جشنواره‌ها بیرون آمده و رشد کرده‌اند، از همین رو حضورشان در این جشنواره لازم و مایه دلگرمی و امیدواری هنرمندان جوان است.

به گفته این آهنگساز، جشنواره موسیقی فجر مرکب از 2بخش اساسی است؛ یک بخش رقابتی جشنواره که شانس حضور و ارزیابی توانایی هنرمندان جوان در 4بخش موسیقی ردیف دستگاهی، موسیقی کلاسیک، آواز جمعی و آهنگسازی را می‌دهد و بخش دیگر حضور استادان موسیقی در این جشنواره بوده که هم مایه خشنودی مخاطب است و هم به نوعی اعتبار جشنواره موسیقی فجر به شمار می‌رود. با اینکه جشنواره‌های موسیقی محدود به جشنواره فجر و جشن خانه موسیقی می‌شود اما فرهت معتقد است که باید جشنواره‌ای مجزا به‌منظور عرضه آثار هنرمندان و همچنین کسب درآمد برای استادان، طراحی و اجرا شود.

کمـتر از 3ماه دیگر بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در تهران برگزار می‌شود. با این حال هنوز اسامی هیأت انتخاب، سیاستگذاران، داوران و گروه‌های شرکت‌کننده ایرانی و البته خارجی مشخص نیست و این نگرانی را به‌وجود می‌آورد که آیا این جشنواره درزمان معین و البته با کیفیت شایسته درخور بیست و ششمین جشنواره موسیقی برگزار می‌شود؟

دبیر جشنواره موسیقی این دوره از جشنواره‌ که در اقدامی دیر هنگام در اول آبان ماه طی حکمی از سوی علی ترابی که فعلا سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، معرفی شد، درباره روند برگزاری جشنواره اعلام کرده‌است که مراحل مقدماتی و دعوت از گروه‌های موسیقی در بخش جنبی جشنواره انجام شده است و همچنین تعداد زیادی از گروه‌های جوان موسیقی متقاضی حضور در بخش رقابتی این دوره از جشنواره هستند که کار بررسی و انتخاب نهایی این آثار به‌زودی آغاز می‌شود.بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر 2 تا 8 اسفند با دبیری حسن ریاحی برگزار می‌شود.

کد خبر 124626

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز