گروه شهری: با درنظر گرفتن اینکه پس از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، حجم مسافران اتوبوسرانی 13.6 درصد افزایش یافته است، حجت‌الاسلام موسی قربانی عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:

اتوبوس مسافران

هدفمندترین اقدام قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها کمک به توسعه حمل‌ونقل عمومی است.

وی افزایش سرعت خدمات‌رسانی وسایل حمل‌ونقل عمومی را باعث کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی دانست و گفت: در این صورت از حجم ترافیک و آلودگی هوا کاسته می‌شود، مردم سهل‌تر و سریع‌تر به مقصد می‌رسند و درآمد رانندگان وسایل نقلیه عمومی نیز افزایش پیدا می‌کند.

در شرایطی که به گفته مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی روزانه بیش از یک میلیون و 800 هزار مسافر توسط 5 خط اتوبوس تند رو (BRT )جابه‌جا می‌شوند، قربانی عضو کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت:‌ چنانچه اهمیت حمل‌ونقل عمومی و تاثیرگذاری گسترش آن به درستی احساس شود، باید یکی از عمده‌ترین هزینه‌های ناشی از هدفمندسازی یارانه‌ها کمک به توسعه حمل‌ونقل عمومی باشد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر از مدیریت شهری تهران در حوزه حمل‌ونقل عمومی در هر سه بخش مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی عملکرد مثبتی را شاهد هستیم. این درحالی است که پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت واحد نیز معتقد است اگر مدیریت شهری با جدیت کار راه‌اندازی خطوط اتوبوس تندرو را در تهران دنبال نمی‌کرد، امروز نمی‌توانستیم جوابگوی نیاز رو‌ به افزایش مردم باشیم.

سنندجی با بیان اینکه براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، با هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها به مرور بیش از 25درصد به تعداد مسافران اتوبوسرانی افزوده می‌شود، گفت: به‌رغم اعلام نیاز به 2 هزار اتوبوس جدید، تاکنون فقط قول تحویل 100 دستگاه اتوبوس به ما داده شده است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در بخش دیگری از اظهاراتش از افزایش قیمت سوخت سی‌ان‌جی و گازوئیل به‌عنوان دغدغه مهم مدیریت شهری نام برد و افزود: 50 درصد اتوبوس‌های شهر تهران گاز سوز هستند و هم‌اکنون به‌دنبال هدفمندی یارانه‌ها معادل روزانه 40 هزار تومان برای هر اتوبوس گاز سوز و 22 هزار و 500 تومان برای هر اتوبوس گازوئیل سوز هزینه می‌شود.

سنندجی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شهرداری برای ثابت نگه داشتن نرخ بلیت اتوبوس و مترو، مابه‌التفاوت قیمت‌ها را که بسیار زیاد است، تقبل کرده تا مردم تحت فشار قرار نگیرند اما ادامه روند کنونی در توان و قدرت شهرداری‌ها نیست و انتظار می‌رود دولت حمایت‌های جدی و همه‌‌جانبه‌ای در بحث سوخت و یارانه‌های مورد نیاز حمل‌ونقل عمومی داشته باشد.

قطارهای جدید برسد ظرفیت مترو دو برابر می‌شود

از سوی دیگر مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران نیز در جمع معاونان حمل‌ونقل و ترافیک کلانشهرهای کشور گفت: پیش‌بینی می‌شود همزمان با افزایش قیمت سوخت به‌ویژه بنزین در شهرهای بزرگ گرایش به حمل‌ونقل عمومی افزایش پیدا کند.

جعفر ربیعی افزود: پیش‌بینی‌ می‌کنیم که از اول بهمن شاهد حدود 25‌درصد افزایش در تعداد مسافران مترو باشیم و در اسفند که شلوغ‌ترین روزهای سال را داریم، تعداد مسافران مترو از مر2.1 میلیون نفر در روز فراتر رود. وی در توضیح برنامه‌های مدیریت شهری در زمینه مترو گفت: گسترش مترو با قوت و جدیت پیگیری می‌شود و هر سال حداقل 15 کیلومتر خط جدید و 12 ایستگاه جدید به بهره‌برداری می‌رسد که امیدواریم بتوانیم سال90 حتی بیشتر از این ارقام و اعداد، مترو را گسترش دهیم.

ربیعی ظرفیت خطوط موجود متروی تهران را دو برابر مسافرانی که درحال حاضر جابه‌جا می‌شوند دانست و تاکید کرد: می‌توانیم با افزایش تعداد قطارها، فاصله زمانی 4‌یا‌5دقیقه یک قطار را به هر 2دقیقه یک قطار برسانیم. وی افزود: درصورت تامین قطار می‌توانیم تا پایان سال آینده ظرفیت مسافربری مترو را به حدود 3میلیون مسافر در روز برسانیم.

ربیعی همچنین از دولت، شورای شهر و شهرداری خواست درصورتی که قرار باشد قیمت بلیت مترو به‌صورت حمایت‌شده و یارانه‌ای نگه داشته شود، مابه‌التفاوت قیمت بلیت تامین شود. وی با پیش‌بینی دریافت 150میلیارد تومان یارانه از دولت و شهرداری تهران گفت: این مبلغ بدون درنظر گرفتن افزایش قیمت حامل‌های انرژی پیش‌بینی شده بود که با افزایش قیمت سوخت افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران در پایان ابراز امیدواری کرد که دولت براساس قانون هدفمندسازی یارانه‌ها از محل 30 درصد درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی به بخش حمل‌ونقل عمومی کمک کند و سال آینده یارانه کافی برای مترو درنظر گرفته و به‌موقع پرداخت شود.

 

کد خبر 124646

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز