یکشنبه ۱۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین : رئیس صندوق رفاه دانشجویان از افزایش چند برابری وام های دانشجویی خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، کیوان مرادیان کوچک سرایی  با اشاره به انواع وامهای صندوق رفاه دانشجویان گفت :وام های تحصیلی ،مسکن ،ضروری ،استعدادهای درخشان ،ودیعه مسکن ،بیمه ،موارد خاص،حوادث غیر مترقبه ،دانشجویان مبتکر و حج و عتبات عالیات از وام‌هایی است که این صندوق موظف است به دانشجویان بپردازد .

مرادیان به رشد 126 درصد وام تحصیلی در سال 89 اشاره کرد و گفت : سال 88 "13 میلیارد و 700 میلیون تومان" وام پرداخت شد و امسال که در حال پرداخت وام هستیم، پرداخت31 میلیارد تومان برنامه ریزی شده است .

وی افزود : وام مسکن سال 88 "1میلیارد و 700 میلیون تومان "و سال 89 "10 میلیارد تومان"بوده است .

رئیس صندوق رفاه دانشجویان به وام ضروری دانشجویان اشاره کرد و افزود :در بخش وام ضروری سال گذشته 2 میلیارد و 300 میلیون تومان و امسال 6 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که افزایش 150 درصدی داشته است .

مرادیان همچنین به وام استعددهای درخشان اشاره کرد و گفت :در سال گدشته 4 میلیاردو 100 میلیون تومان و امسال 6 میلیاردو 100 میلیون تومان بوده است که رشد 46 درصدی را شاهد بوده ایم .

وی افزود :در بخش ودیعه مسکن نیز سال گذشته 6 میلیارد و 700 میلیون تومان و امسال 15 میلیارد تومان پیش بینی شده که رشد 122 درصدی داشته است .

وی با بیان اینکه رقمی که بعنوان سرانه در سال به ازای وام مسکن مجردی به هر دانشجوتعلق می‌گرفت 20 هزار تومان بود گفت : امسال این رقم به 50 هزار تومان رسیده است که رشد 150 درصدی دارد .

مرادیان به سرانه وام متاهلین اشاره کرد و افزود : در بخش وام متاهلین در سال 88 "40 هزارتومان" والان 150 هزار تومان است که رشد 275 درصدی را نشان می‌دهد .

وی افزود :ودیعه مسکن برای تحصیلات تکمیلی سال گذشته 3 میلیون تومان بود و امسال 5 میلیون تومان است که 67 درصد رشد داشته است .

مرادیان در باره ودیعه مسکن مقاطع کاردانی و کارشناسی نیز گفت :این ودیعه مسکن یک و نیم میلیون بود که هم اکنون به 3 میلیون و سیصدهزار تومان رسیده است .

وی افزود :دانشجویان شهریه پرداز که مشمول این اعتبار هستند در دانشگاه‌های پیام نور ، شبانه ،غیر انتفاعی ،علمی کاربردی و دانشگاه ازاد در صورتی‌که اعتبار کافی حاصل شود تا 70 درصد شهریه دانشجویان کارشناسی و 100 درصد شهریه دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی وام به انها پرداخت می‌شود .

رئیس صندوق رفاه دانشجویان افزود :برای پرداخت وام شهریه بیش از 500 میلیارد تومان اعتبار نیازاست در حالی که الان ما 104 میلیاد تومان اعتبار گرفته ایم که توزیع ان در هفته اینده انجام خواهد شد .

مرادیان گفت به علت کمبود اعتبارات وام شهریه ممکن است مبلغ وام پرداختی به 30 یا 40 درصدشهریه پیش بینی شده برسد.

وی افزود : 11 مهردر نامه ای درخواست شد 250 میلیارد تومان مصوبه مجلس در لایحه بودجه 89 عینا تحقق یابد.

مرادیان گفت : یارانه دانشجوئی 100 درصد تخصیص یافته است و با دستور ریاست جمهوری در این زمینه مشکلی نیست اما در پرداخت وام شهریه که به تاخیر افتاده تا کنو ن 104 میلیارد تومان قطعی است که بایدبه 250 میلیارد تومان برسد .

وی در عین حال افزود: وام شهریه نسبت به سال قبل 30 درصد افزایش داشته است.

کد خبر 124709

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز