گروه اجتماعی - علی اصغر محمدی: با وجود گذشت حدود یکسال از اعلام تغییر نظام آموزشی کشور و مخالفت مجلس با آن، هنوز هم ابهاماتی در این باره وجود دارد و هر روز طرح جدیدی اعلام می‌شود.

مدرسه

در جدید‌ترین اظهارنظر، دبیر شورای‌عالی آموزش و پرورش از احتمال دوپاره‌شدن دوره ابتدایی سخن گفته و اینکه ابتدایی به 2 دوره 3ساله تغییر خواهد کرد.مهدی نوید‌‌ادهم در این باره به مهر گفت: درصورت تصویب این طرح، 5 سال دیگر آن را اجرا می‌کنیم. البته هم اکنون نظام آموزشی 6-3-3 یعنی یک دوره 6 ساله ابتدایی و 2 دوره 3 ساله متوسطه در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده که بنا داریم آن را اجرا کنیم.

پیش‌دبستانی تا دوم، در یک‌دوره

وی درباره علت تبدیل دوره ابتدایی به 2 دوره 3 ساله نیز گفت: ما بنا داریم دانش‌آموزان پیش‌دبستانی تا دوم ابتدایی را از نظر فضای آموزشی با دانش‌آموزان سوم، چهارم و پنجم ابتدایی جدا کنیم تا فضای درس، کتاب‌ها، مدیریت و نحوه آموزش آنها را از یکدیگر تفکیک کنیم.

نوید‌ادهم اظهار کرد: اکنون این بحث برای دانش‌آموزان ابتدایی هم وجود دارد و عنوان می‌شود که دانش‌آموزان پیش‌دبستانی و اول و دوم در همه مسائل حقوقشان نسبت به دانش‌آموزان بزرگسال دیگر تضییع می‌شود.البته دبیر شورای‌عالی آموزش و پرورش بدون توجه به اینکه این طرح هنوز تصویب نشده و محل مناقشه است، نوید داده که «به محض بهبود فضاهای آموزشی کشور، طرح نظام آموزشی 3-3-3-3 را اجرا می‌کنیم».

سر‌درگمی در این طرح آنجایی آشکار‌تر می‌شود که دبیر شورای‌عالی آموزش و پرورش مطرح کرد: هنوز شورای‌عالی انقلاب فرهنگی زمان اجرای این طرح را مشخص نکرده و احتمال دارد این طرح برای سال تحصیلی آینده نیز اجرا نشود.

هر وزیر ، برنامه جدید

در چندسال اخیر آموزش و پرورش با تغییرات اساسی روبه‌رو بوده و هر وزیر بنا بر سلیقه خود تغییراتی در این دستگاه ایجاد کرده؛ یکی «سبکبال‌سازی‌» می‌کند و دیگری «بال می‌گستراند»، معاونتی منحل و در دوره بعدی ایجاد می‌شود.
این همه در حالی است که وزیر آموزش و پرورش اخیرا نیز از ایجاد پست معاون آموزش ابتدایی در شهرستان‌ها خبر داد.

مخالفت مجلس با تغییر نظام آموزشی

مجلس همزمان با مطرح شدن طرح تغییر نظام آموزشی و تصویب آن در شورای‌عالی انقلاب‌ فرهنگی، با آن مخالفت کرد.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره به همشهری گفت: طرح تغییر نظام آموزشی در مجلس بررسی شد و هیچ دلیل قانع کننده‌ای برای6 ساله شدن دوره ابتدایی وجود ندارد و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در این باره را تأیید نکرده‌است.

علی عباسپور تهرانی‌فرد اظهار کرد: طرح تغییر نظام آموزشی مدارس به 6-6 مدت‌هاست که در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بررسی شده و از اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیز دعوت شد تا برای تبیین لزوم جایگزینی این سیستم به جای 5-3-4 در نشست‌های مشترک حضور پیدا کنند، ولی آنها استقبال نکردند. وی بر این باور است که دوره پیش‌دبستانی برای رشد فکری و فرهنگی دانش‌آموزان باید اجباری شود ولی نباید در این دوره آموزش‌های رسمی به کودکان ارائه کنند بلکه این دوره باید تنها بستری برای شناسایی خصوصیات فردی و اخلاقی کودکان و آشناکردن آنها با محیط درس و مدرسه باشد.

به گفته عباسپور، درباره تغییر نظام آموزشی اختلاف نظر وجود دارد و با وجود نشست‌های مشترک به نتیجه واحدی نرسیدیم و آموزش و پرورش و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی توضیح قانع‌کننده‌ای ارائه نکردند و اعلام نکردند چرا و با چه هدفی می‌خواهند نظام کنونی را تغییر دهند.

تغییر سیستم آموزشی مدارس به 6 سال دوره ابتدایی و 6 سال دوره متوسطه در اواخر سال 1388 در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و برای بحث و بررسی نیز در مجلس مطرح شد و تاکنون مسئولان آموزش و پرورش بارها درباره زمان و نحوه اجرای این طرح و تغییر کتاب‌های درسی سخن گفته‌اند که برخی از مواقع نیز متناقض بوده و این نشان از بی‌برنامگی در این طرح دارد.

کد خبر 124819

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز