گروه اقتصادی: تداوم سوانح هوایی و سقوط اخیر هواپیمای بوئینگ 727 ناشی از ضعف مدیریت، فرسودگی ناوگان و به خطر افتادن اصول ایمنی در صنعت هوایی کشور است؛ هرچند که وزیر راه معتقد است که اینگونه حوادث، طبیعی است.

سانحه هوایی

هنوز نتایج بررسی علل سقوط هواپیمای کاسپین در قزوین در تیرماه 88اعلام نشده که سانحه هواپیمای بوئینگ 727، 77نفر از هم میهنان را به کام مرگ کشاند.مطابق روال گذشته، این بار نیز مسئولان صنعت هوایی از تشکیل11 گروه برای بررسی عوامل مؤثر در شکل‌گیری این سانحه خبر داده و وعده تامین غرامت ناشی از این سوانح را مطرح می‌کنند.

ضعف سازمان هواپیمایی کشوری

یک کارشناس صنعت هوایی، اصلی‌ترین عامل شکل‌گیری سوانح هوایی در کشورمان را ضعف سازمان هواپیمایی کشوری قلمداد کرده و به خبرنگار ما گفت: مسئولیت تامین ایمنی هواپیما، سلامت خلبان و کادر پروازی، اعلام شرایط مساعد فرود در فرودگاه‌های مقصد و هدایت و ناوبری هواپیما بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری است.

اصغر ترکان افزود: با توجه به نقش و جایگاه سازمان هواپیمایی کشوری در صنعت حمل‌ونقل هوایی باید مدیران این سازمان را افرادی کارآمد که از اصول ایمنی پرواز اطلاع کافی دارند تشکیل دهند. وی با بیان اینکه علل سانحه سقوط هواپیمای توپولوف کاسپین به‌دلیل سهم روس‌ها در این سانحه اعلام نشده، گفت: در سانحه اخیر بخشی از بدنه هواپیما سالم مانده و با دسترسی آسان به جعبه سیاه هواپیما دلیلی برای طولانی شدن روند بررسی علل این سانحه وجود ندارد.

ترکان تصریح کرد: اظهارنظرهای اولیه حاکی از آن است که خلبان این پرواز دید کافی برای فرود در فرودگاه ارومیه نداشته اما اینکه چرا فرودگاه ارومیه پیش از پرواز یا درخواست فرود اطلاعات درستی در مورد نبود دید کافی به خلبان نداده است، نکته مبهم در اینگونه اظهارنظرهاست. وی گفت: همچنین درصورتی که شرایط آب و هوایی مناسب یا ایمنی لازم برای انجام این پرواز وجود نداشته چرا سازمان هواپیمایی کشوری مجوز انجام چنین پروازی را صادر کرده و به هواپیمایی که با نقص فنی مواجه شده اجازه پرواز داده است؟

فرسودگی ناوگان

از سوی دیگر نادر قاضی پور یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز فرسودگی ناوگان را عامل افزایش سوانح هوایی در کشور دانسته و به خبرنگار ما گفت: فرسودگی ناوگان هوایی کشور موجب شده تا اکنون مسئولان صنعت هوایی به زحمت قادر به استفاده از هواپیماهایی شوند که سن پرواز بالایی دارند. وجود تقاضا برای سفرهای هوایی در کشورمان موجب شده تا مسئولان ناچار به استفاده از اینگونه هواپیماها شوند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: درحالی‌که مسئولان از کنترل هواپیما و وجود ایمنی لازم برای انجام این پرواز خبر می‌دهند، روز یکشنبه هفته جاری لغو چند پرواز به‌دلیل نقص فنی و تاخیر پرواز این هواپیما موجب شد تا برخی از مسافران این پرواز به پرواز تهران- تبریز منتقل شوند؟

وزیر راه به مجلس می‌رود

پس از سانحه هواپیمای بوئینگ 727 مطابق روال گذشته، کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی وزیر راه و ترابری و مسئولان صنعت هوایی را برای توضیح در مورد علل این سانحه به جلسه یکشنبه هفته آینده مجلس فراخوانده است.مخبر کمیسیون عمران با اشاره با این موضوع به خبرنگار ما گفت: اینگونه سوانح هوایی بسیار غم‌انگیز است و آبروی صنعت هوایی کشور را به مخاطره می‌اندازد. به همین دلیل کمیسیون عمران در جلسه یکشنبه هفته آینده خود به بررسی این موضوع با حضور وزیر راه و مسئولان صنعت هوایی کشور می‌پردازد.

ابوالقاسم رحمانی با اشاره به سهم عوامل جوی در بخشی از این سوانح افزود: بخش عمده سوانح اخیر از نبود ایمنی پرواز نشات می‌گیرد که باید به فرسودگی ناوگان در این زمینه نیز توجه کرد. وی تصریح کرد: درحالی‌که در کشورهای اروپایی از هر یک‌میلیون پرواز تنها یک پرواز با سانحه مواجه می‌شود این رقم در کشورمان 4 برابر بوده و از هر 250 هزار پرواز یک سانحه هوایی را شاهد هستیم و این جدای از نقص فنی و سوانحی است که منجر به خسارت جانی نشده است.

وزیر راه: آمار سوانح هوایی در ایران بالا نیست!

وزیر راه و ترابری در واکنش به این حادثه با بیان اینکه علت سقوط هواپیما نقص فنی نیست، آمار سوانح هوایی در ایران را بسیار پایین اعلام کرد. حمید بهبهانی‌با اشاره به‌اینکه بروز اینگونه حوادث در خطوط هوایی امری طبیعی است به مهر گفت: تلاش تمام مسئولان این است که امکان وقوع چنین حوادث ناگواری به حداقل برسد اما این دومین حادثه با این وسعت طی2.5 سال گذشته در کشور است که آمار بالایی محسوب نمی‌شود. وی همچنین با تاکید بر اینکه در شرایط نامساعد جوی مردم فشار می‌آورند که پرواز انجام شود، گفت: چیزی که در این حادثه مطرح نبوده، بحث مدیریتی است.

بهبهانی در مورد فراخوان مجلس برای توضیح در مورد این سانحه نیز به ایسنا گفت: می‌رویم، مشکلی نیست؛ با مجلس دوست و یار هستیم. این دیدگاه بهبهانی در حالی مطرح می‌شود که به اعتقاد برخی کارشناسان ضعف مدیریت و فرسودگی ناوگان هوایی کشور موجب مرگ بسیاری از مسافرین هوایی شده و مسئولان هر بار وعده بررسی بیشتر و برخورد با عوامل دخیل در این سوانح را می‌دهند؛ وعده‌هایی که تا‌کنون نتایج عملی مثبتی را به‌دنبال نداشته است.

کد خبر 125471

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز