سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۸۹ - ۰۸:۱۰
۰ نفر

غذا، قسمت مهمی از زندگی و عادات است و توصیه می‌شود که به شکل صحیح مصرف شود.

مواد غذایی فاسد

 از یک طرف نباید در خوردن آن محدودیت زیاد به‌وجود آورد و از طرف دیگر نباید یک برنامه غذایی یکجانبه (یکطرفه) را اعمال کرد که در آن ممنوعیت غذایی زیاد باشد و در نهایت توصیه می‌شود که برنامه غذایی به شکل عملی و امکان‌پذیر (moghichst) باشد.از آنجایی‌که مصرف کم یا زیاد غذا می‌تواند ایجاد بیماری کند بنابراین با انتخاب مطلوب (در حد اندازه) آن می‌توان از به‌وجود آمدن بیماری جلوگیری کرد.

مطالعات علمی و تحقیقات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که نوع تغذیه و محتویات غذایی تأثیر بسزایی در به‌وجود آمدن سرطان دارد از جمله:

1. چربی و پرخوری
2. مصرف بیش از حد بعضی از خوردنی‌ها همانند چربی، پروتئین و ویتامین‌ها، مواد معدنی، مواد رنگ‌دهنده و مواد بو‌دهنده (خوشبو‌کننده‌ها) گیاهی
3. بعضی آلاینده‌های غذایی و مواد سمی
4. آلاینده‌هایی که درهنگام پختن و تهیه غذا خواسته یا ناخواسته وارد مواد غذایی می‌شوند مانند فضولات و پسماند (باقیمانده‌های) کودی مثل نیترات و مواد موجود در محیط‌زیست، سرب، کادمیوم، بنز پیرن حاصل از موتورهای بنزینی و گازهای صنعتی یا کارخانه‌ای، بعضی افزودنی‌های غذایی (نمک‌های نیترات‌دار که نیتروزامین را می‌سازند)، باقیمانده‌های حاصل از سرخ‌شدن (سوختن) غذا مثل بنزپیرن و سایر هیدروکربن‌های سرطان‌زا.

نمک زیاد (قوی) و همچنین مواد کنسروشده احتمال ایجاد سرطان دهان را افزایش و التهاب مخاط معده در غیاب (نبود) اسید معده، خطر سرطان معده را افزایش می‌دهد.

ویتامین، مواد معدنی

اگر مخلوط ویتامین‌ها، مواد معدنی و عناصر در بدن انسان متناسب با یکدیگر باشد، اثربخشی آنها بیشتر خواهد بود. هرسه نوع مواد برای فعالیت دستگاه‌های بدن لازم هستند و هرکدام وظایف خاص و مختص به‌خود را به‌عهده دارند و اگر مصرف آنها صحیح و متناسب با یکدیگر باشد، از رشد تومورها و سرطان در بدن جلوگیری می‌کند ولی در غیر این صورت خود این عدم‌تناسب می‌تواند منجر به بروز بیماری و سرطان شود.

براساس بعضی مطالعات، مشخص شده که ویتامین‌ها حاوی موادی هستند که به‌شدت سولفوره می‌شوند و ایجاد تومور می‌کنند البته برای اثبات این مسئله تاکنون کارزیادی صورت نگرفته است. همچنین در بعضی از مطالعات دارو درمانی مشخص شده که ویتامین‌ها حاوی موادی هستند که در بروز و پیدایش بعضی تومورها نقش بازی می‌کنند.مصرف بیش از حد میوه‌ها و سبزیجات و بتاکاروتن که پیش‌ویتامین A (ماده سازنده ویتامین A) است باعث بروزوابتلابه سرطان‌های ریه، پروستات و مثانه و همچنین باعث ایجاد سرطان حلق، دهان و مری و تشدید بروز سرطان معده می‌شود.

آلاینده‌های موجود در غذا

غذاهای کپک‌زده می‌توانند حاوی مواد سرطان‌زا مثل آفلاتوکسین باشند که این نوع ماده حتی در میوه‌های مغزدار مثل فندق، پسته و گردو و حتی غلات هم ممکن است وجود داشته باشد.از خوردن میوه پلاسیده و گندیده اجتناب کنید که می‌تواند سرطان‌زا باشد. به‌عنوان مثال، سیبی را که در آن لکه‌ای قهوه‌ای رنگ مشاهده می‌کنید، نخورید زیرا این لکه‌های قهوه‌ای‌رنگ نشان‌دهنده ماده‌ای به نام پاتولین (Patuline) است که خود سرطان‌زاست.

پروفسور صادق مسرت
متخصص بیماری‌های داخلی و کبد

کد خبر 125506

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز