گروه اقتصادی: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از بررسی موضوع و ترکیب مجمع بانک مرکزی به‌عنوان مورد اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان به‌صورت مجزا از برنامه پنجم توسعه در این مجمع خبرداد و گفت: نتایج حاصله در این باره تا یک ماه آینده اعلام خواهد شد.

به گزارش پایگاه رسمی مجمع به نقل از خبرگزاری مهر، محسن رضایی در حاشیه همایش بازار سرمایه در افق 1404 در جمع خبرنگاران در مورد اختلاف مجلس و شورای نگهبان در ارتباط با ترکیب مجمع بانک مرکزی گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام اختلافات بین مجلس و شورای نگهبان را با کمک مقام معظم رهبری حل خواهد کرد. او افزود: قرار شد که موضوع ترکیب مجمع بانک مرکزی به‌عنوان یک بحث کارشناسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام باقی بماند و بقیه موارد اختلاف درخصوص برنامه پنجم توسعه بین مجلس و شورای نگهبان ابلاغ شود.

به گزارش همشهری، هرچند در اطلاعیه رسمی مجمع تشخیص مصلحت نظام هیچ اشاره‌ای به نحوه انتخاب، عزل و پذیرش استعفای رئیس‌کل بانک مرکزی نشده است اما برخی خبرگزاری‌ها به نقل از دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر دادند که شیوه انتخاب رئیس‌کل بانک مرکزی همچنان بر عهده رئیس‌جمهور باقی خواهند ماند. پیش‌تر اکثریت اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به این جمع‌بندی رسیده بودند که نحوه عزل و نصب و قبول استعفای عالی‌ترین مقام پولی کشور با نظر قوای سه‌گانه صورت گیرد اما به‌دلیل اعتراض دولت، رهبر معظم انقلاب به مجمع تشخیص مصلحت دستور دادند تا موضوع بانک مرکزی به‌عنوان یک معضل و جدای از لایحه برنامه پنجم توسعه در مجمع بررسی شود.

یک مقام آگاه به همشهری گفت: به هر حال تاکنون نحوه انتخاب رئیس‌کل، محل اختلاف بین دولت، مجلس و شورای نگهبان بوده است اما با نظر به بررسی مسئله به‌عنوان یک معضل، باید منتظر نشست‌های آینده باقی ماند. او در پاسخ به این پرسش همشهری که آیا انتخاب رئیس‌کل بانک مرکزی جدای از نظر اعضای مجمع عمومی بانک امکان دارد یا خیر؟ اظهار کرد: ابتدا باید تکلیف اعضای مجمع عمومی بانک مرکزی مشخص شود، اما مهم این است که رئیس‌کل با پیشنهاد رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس مجمع و تایید اکثریت مجمع عمومی انتخاب خواهد شد یا اینکه رئیس‌کل با پیشنهاد رئیس‌جمهور، تصویب رای اکثریت اعضای مجمع عمومی بانک و تنفیذ آن از سوی قوای سه‌گانه صورت می‌گیرد.

مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در گفت‌وگویی کوتاه با همشهری درباره کم و کیف مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره بانک مرکزی گفت: ترجیح می‌دهم به سنت رایج در مجمع مبنی بر اطلاع رسانی از سوی دبیرخانه مجمع پایبند بمانم. او افزود: به هرحال آنچه از سوی دبیرخانه مجمع اعلام می‌شود، ملاک نظر اکثریت مجمع است و اظهارنظر شخصی اعضای مجمع را ضروری نمی‌دانم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه موضوع نحوه اداره بانک مرکزی در مجمع تشخیص باقی خواهد ماند تا بحث‌های کارشناسی بیشتری انجام شود و به‌صورت مجزا از برنامه پنجم توسعه به مجلس ابلاغ شود، افزود: در حال حاضر بررسی‌ها در این مورد آغاز شده است و کمتر از یک ماه آینده این موضوع در مجمع تشخیص به نتیجه خواهد رسید.

بدنه بانک مرکزی استقلال دارد، منتظر نظر مجمع هستیم

رئیس‌کل بانک مرکزی در شرایطی که موضوع بانک مرکزی به‌عنوان یک معضل به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده است با تکرار تهدید قبلی‌اش گفت: هر زمان که احساس کنم استقلال بانک مرکزی حتی ذره‌ای در خطر است، به‌طور حتم از آن روز به بعد در بانک مرکزی نخواهم بود.

محمود بهمنی افزود: تا زمانی که بتوانم با زیرمجموعه بانک مرکزی به‌طور مستقل کار کنم، کارم را در این بانک ادامه خواهم داد. بهمنی با بیان اینکه استقلال همواره در بدنه بانک مرکزی وجود داشته است، تاکید کرد: منتظر اعلام نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد استقلال بانک مرکزی و نحوه انتخاب رئیس‌کل هستیم و بهترین تصمیم و ترکیب همانی است که مجمع اعلام خواهد کرد و بانک مرکزی براساس آن، همچنان استقلال خود را حفظ خواهد کرد.

کد خبر 126162

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز