همشهری آنلاین: محققان مرکز پزشکی شهید لبافی‌نژاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با ابداع روشی نوین برای نخستین بار موفق به رفع عارضه تنگی لگنچه کلیه‌ ناشی از عروق فرعی شدند.

kidney

دکتر ناصر سیم‌فروش، رییس قطب اورولوژی کشور و مجری طرح با اعلام این مطلب در گفتگو با ایسنا، اظهار داشت: تنگی لگنچه عارضه نسبتا شایعی است که باعث تورم کلیه و جمع شدن ادرار می‌شود و به مرور سبب از بین رفتن کلیه و یا آسیب جدی به آ‌ن می‌شود.

تنگی لنگچه کلیه اغلب مادرزادی است و در فرد مبتلا وجود دارد اما علت مادرزادی بودن این بیماری و این که به طور مشخص در بین چه افرادی شایع‌تر است هنوز شناخته شده نیست. 30 درصد تنگی لگنچه‌ کلیه‌ ناشی از عروق فرعی است که بین سنین 18 تا 30 سالگی و در بین دختران و پسران جوان بیشتر شایع است.

سیم فروش خاطرنشان کرد: یکی از علل انسدادهای شدید کلیه،‌ انسداد توسط عروق فرعی است که از روی لگنچه‌ی آن عبور می‌کند و به طور سنتی برای رفع تنگی لگنچه‌ کلیه ناشی از عروق فرعی عمل پیلوپلاستی یا بریدن لگنچه کلیه و دوخت مجدد آن انجام می‌شود که عملی پیچیده و طولانی است.

روش ابتکاری بر روی بیش از 80 مورد نمونه صورت گرفته به روش لاپاروسکوپی و از چند سوراخ 5 میلی‌متری در زیر دید مانیتور انجام می‌شود و تنها ورید اضافی حذف و شریان به بالا منتقل و ثابت می‌شود و در نتیجه به علت رفع فشار، تنگی برطرف و اتساع کلیه برطرف می‌شود.

از محسنات روش جدید عدم نیاز به بریدن و دوختن لگنچه در نتیجه بی نیازی به گذاشتن سوند داخلی خواهد بود لذا نیاز به سیستوسکپی بعد از عمل برای خروج سوند داخلی نیز از بین می‌رود. بنابراین در مجموع هم نیاز به برش‌های اضافی از بین رفته و هم طول عمل بسیار کوتاه‌تر می شود و درد بعد از عمل نیز بسیار کمتر خواهد بود.

رییس قطب اورولوژی کشور اضافه کرد: با عکسبرداری‌های پیش از عمل و پیگیری طولانی مدت موفقیت این عمل ثابت شده است.

کد خبر 126400

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز