جمعه ۲۳ تیر ۱۳۸۵ - ۱۱:۴۸
۰ نفر

صدف کوه کن: خوابیدن از نگاه بسیاری یعنی تنبلی! این در حالی است که این دو هیچ ربطی به یکدیگر ندارند.

خواب یعنی پاسخ به نیازی طبیعی. اگر شرکت ها نگاه بلند مدت تری داشتند، متوجه می شدند که خواب نیمروز، عملکرد کارکنان آنها را بهبود می بخشد. لوک کینگزلی – سخنگوی مرکز تحقیقات خواب- می گوید: در تابستان که مشکل خواب آلودگی بیشتر می شود، خواب نیمروزی کوتاه، کمک زیادی به همه می کند.

وی می افزاید: بیشتر مردم در طول روز استراحتی نمی کنند و تمام روز را بیدار می مانند، اما آنها خود را فریب می دهند خواب نیمروزی کوتاه مدت، این مشکل را حل می کند؛ خواب نیمروزی یعنی به درخواست بدنمان گوش می کنیم .

خواب روزانه در بهبود کیفیت کار و روابط اجتماعی و تأمین انرژی مؤثر است و مؤسسه تحقیقات خواب اخیراً  اعلام کرده است که دو مرتبه خواب در شبانه روز، کاملاً  طبیعی است و بدن ما به گونه ای طراحی شده است که به خواب نیمروزی احتیاج دارد.

در واقع انرژی ما دوازده ساعت پس از عمیق ترین لحظه خواب شبانه دچار افت می شود، ما خواب آلود می شویم و دمای بدنمان افت می کند. در این شرایط، خواب نیمروزی کوتاه، ما را سرحال می آورد.

پروفسور هرون- مدیر مرکز تحقیقات خواب- در دانشگاه لابرو می گوید: افرادی که تمایل به خواب نیمروزی دارند، خوب است که حدود پانزده دقیقه در روز استراحت کنند؛ خواب بیش از آن مفید نخواهد بود، زیرا وقتی از خواب بیدار می شوید، احساس می کنید که سرتان سنگین شده است.

وی همچنین هشدار داد که بعضی خستگی ها ناشی از دیررفتن به رختخواب است و ربطی به نیاز طبیعی بدن ما ندارد. بدن به شکل طبیعی به هفت تا هفت و نیم ساعت خواب احتیاج دارد.

وی این ادعا را که محرومیت از خواب، معضل همه گیر دنیای مدرن است رد می کند و می گوید: این حقیقت ندارد که مردم صد سال پیش، بیشتر می خوابیدند.

در جایی دیگر دکتر غلامحسین اسدی- متخصص مغز و اعصاب- در این زمینه می گوید: استفاده از قرص خواب برای خواب نیمروزی، علاوه بر عدم اثربخشی، عوارض جانبی نیز به همراه دارد.

همچنین محققان دانشگاه منچستر انگلیس در پاسخ به این سؤال که دلیل اینکه انسان هاپس از صرف غذا احساس خواب آلودگی می  کنند چیست؟ می گویند: قند موجود در غذا که گلوکز نامیده می شود،  ایجاد علائم عصبی را به وسیله سلول های مغزی که سبب بیدارماندن فرد می شود، متوقف می  کند.

برای رفع خواب آلودگی پس از صرف غذا، استفاده از آبنبات های بدون قند حاوی نعنا یا برگ تازه آن می  تواند بسیار کارآمد باشد.

کد خبر 1269

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز