گروه بین‌الملل: درحالی‌که تظاهرات مردم مصر به‌منظور برکناری مبارک برای سیزدهمین روز متوالی ادامه داشت، تعدادی از نمایندگان گروه‌های مخالف از جمله اخوان‌المسلمین در نشستی با مقام‌های دولت این کشور به ریاست عمر سلیمان، معاون رئیس‌جمهور شرکت کردند.

مصر -  نمایندگان گروه‌های مخالف

این برای نخستین بار است که اخوان‌المسلمین که سال‌هاست فعالیتش در مصر ممنوع شده، وارد مذاکره رسمی با دولت این کشور می‌شود. نمایندگان مخالف در این نشست ضمن تاکید بر کناره‌گیری مبارک اعلام کردند که تا زمان باقی‌بودن وی در قدرت، تظاهرات مردمی ادامه خواهد داشت. تلویزیون دولتی مصر روز گذشته پس از برگزاری این نشست اعلام کرد که مقام‌های دولتی و مخالفان برای تشکیل کمیته‌ای جهت اصلاحات قانون اساسی به توافق رسیده‌اند.

محمد مورسی، یکی از رهبران ارشد اخوان‌المسلمین  تصریح کرد که این گروه کماکان بر درخواست‌ها و شرایط مطرح شده از سوی مردم از جمله کناره‌گیری مبارک تاکید دارد. وی تاکید کرد که این گروه می‌خواهد با مذاکره، میزان جدی‌بودن دولت در برابر درخواست‌های مردم را محک بزند.

گفته می‌شود در این نشست، نمایندگانی از گروه‌های مخالف دیگر از جمله جمعیت ملی تغییر به ریاست محمد البرادعی حضور داشتند. هر چند روز گذشته برخی خبرگزاری‌ها اعلام کردند که البرادعی شخصا در این مذاکرات حضور دارد اما مدتی بعد این مسئله تکذیب شد. در تصاویری که تلویزیون دولتی مصر از مذاکرات مخالفان دولت با عمر سلیمان، معاون رئیس‌جمهور مصر منتشر کرد، محمد مورسی، سید البداوی، رهبر حزب الوفد و تعدادی از چهره‌های مستقل دیده می‌شدند.

۶ چهره جوان هم که تلویزیون دولتی مصر آنان را نمایندگان جوانان حاضر در میدان تحریر قاهره معرفی کرد، از جمله مذاکره‌کنندگان بودند. در این نشست، نمایندگان معترضان تاکید کردند که دولت باید درخواست مردم را قبول کند. گروه اخوان‌المسلمین روز گذشته پیش از آغاز مذاکرات در بیانیه‌ای با امضای محمد بدیع، دبیرکل این حزب تاکید کرد که این گروه در نشستی با مقام‌های دولت، درخواست‌های ملت مصر را در زمینه کناره‌گیری حسنی مبارک از قدرت، محاکمه مسئولان و کسانی که در کشتار مردم در تظاهرات دست داشتند و نیز منحل کردن شوراهای جعلی پارلمانی مطرح خواهد کرد.

تلویزیون دولتی مصر اعلام کرده است که مذاکرات سلیمان در راستای فعالیت‌های گروهی موسوم به «شورای عقلا» صورت می‌گیرد و طی آن دولت در تلاش است به مخالفان درباره برگزاری انتخابات در شرایط آزاد و عادلانه اطمینان خاطر دهد. این در حالی است که مخالفان اعلام کرده‌اند که در چنین شرایطی برگزاری انتخابات آزاد مقدور نیست و ابتدا باید اصلاحاتی مهم در قانون اساسی مصر صورت پذیرد.

روز شنبه هم تعدادی از نمایندگان گروه‌های مخالف در نشستی با حضور احمد شفیق، نخست‌وزیر مصر شرکت کرده و بر درخواست خود بر کناره‌گیری مبارک تاکید کردند. در این نشست هم مخالفان بر ادامه تظاهرات مردمی تا زمان برکناری مبارک از قدرت تاکید کردند. این در حالی است که روز گذشته هم صدها هزار نفر از مردم مصر در روز موسوم به «روز شهدا» تظاهرات خود را در قاهره و شهرهای دیگر این کشور ادامه دادند.

مسیحیان قبطی هم روز گذشته مراسم دعای روز یکشنبه‌خود را در میدان تحریر برگزار کردند که با حمایت جمعیت مسلمان حاضر در میدان و شعارهای آنها درباره وحدت مردم در مصر همراه بود. این در حالی است که روز گذشته بانک‌ها برای نخستین بار طی چند روز اخیر فعالیت عادی خود را از سر گرفتند.

هرچند شنبه‌شب گزارش‌های مختلفی درباره استعفای مبارک از ریاست حزب حاکم منتشر شد اما وزیر اطلاع‌رسانی مصر اخبار منتشرشده درخصوص استعفای وی را روز گذشته رد کرد. به عقیده بسیاری، این مسئله نشان می‌دهد که مبارک در تلاش است به هر نحو ممکن همچنان تا زمان برگزاری انتخابات در ماه سپتامبر در قدرت باقی بماند. هر چند مقام‌های آمریکایی پیش از این بر لزوم انتقال قدرت فوری در این کشور تاکید کرده بودند اما اکنون موضع این کشور در این رابطه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به‌تازگی فرانک ویسنر که به‌عنوان فرستاده دولت آمریکا به مصر سفر کرده بود، پس از بازگشت به آمریکا گفت که بهتر است حسنی مبارک در سمت ریاست‌جمهوری باقی بماند و تغییرات را هدایت کند. تضاد این مسئله با اظهارات پیشین مقام‌های آمریکا باعث شد تا وزارت امور خارجه آمریکا مجبور به موضع‌گیری در این رابطه شود. فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به همین خاطر اعلام کرد که اظهارنظر ویسنر، نظر شخصی وی بوده است.

کد خبر 127540

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز