گروه اقتصادی: یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اعلام اینکه درآمدهای دولت در قانون بودجه سال‌جاری در 3 فصل نخست سال 80 درصد تحقق یافته و 20 درصد محقق نشده است، از ارائه قطعی متمم یا اصلاحیه تا پایان سال خبر داد.

این اظهارنظر در شرایطی صورت می‌گیرد که پیش‌تر معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در آخرین گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش همشهری، کسری بودجه سال‌جاری را رد کرده بود. رحیم ممبینی گفته بود: درصورت کسری بودجه سال‌جاری، دولت، لایحه متمم و اصلاحیه نخواهد داد و تلاش می‌کند با جابه‌جایی اعتبارات در حدود قانون بودجه، کاستی‌های احتمالی را برطرف کند.

اما جعفر قادری در گفت‌وگو با فارس گفت: طبق گزارش دیوان محاسبات کشور که از عملکرد 9ماهه بودجه 1389 برآورد شده است، در این مدت 80 درصد درآمدهای مقرر در قانون بودجه تحقق یافته و 20درصد نسبت به پیش‌بینی 9ماه عقب‌افتادگی تحقق وصول درآمدها گزارش شده است.

این نماینده مجلس افزود: براساس این گزارش، اعتبارات عمرانی قانون بودجه سال‌جاری در 9 ماه بین 54 تا 55 درصد اختصاص یافته و اعتبارات جاری در این مدت 84 درصد اختصاص یافته و استدلال کارشناسان دیوان محاسبات این است که اگر این روند ادامه پیدا کند، در پایان سال دولت با کسری بودجه مواجه خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تأکید کرد: به‌رغم اینکه معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی پیش از این اعلام کرده بود که از اعتبارات جاری برای اعتبارات عمرانی استفاده شده است، اما براساس گزارش دیوان محاسبات، تخصیص اعتبارات عمرانی در سال‌جاری کاهش یافته و بنابراین پیش‌بینی می‌شود که دولت تا پایان سال با ارائه متمم بودجه نسبت به تأمین کسری آن اقدام کند.

قادری در پاسخ به این پرسش که آیا دولت برای تأمین کسری بودجه نیاز به ارائه لایحه متمم در سال‌جاری دارد، گفت: وقتی در 9 ماه فقط 80 درصد درآمدها وصول شده قطعا ادامه روند بر این آهنگ، نیاز به ارائه لایحه متمم بودجه یا اصلاحیه بخشی از اعتبارات عمرانی به سمت اعتبارات جاری دارد.

او در مورد پرداخت یارانه نقدی و احتمال عدم‌تحقق درآمدهای دولت به واسطه پرداخت یارانه، گفت: دولت برای پرداخت یارانه از بانک مرکزی قرض گرفته است. این نماینده مجلس اظهار کرد: در گزارش دیوان محاسبات ذکر شده مبالغی که دولت باید به حساب ذخیره ارزی واریز می‌کرد، هیچ گزارشی از سوی دولت منتشر نشده و حتی یک ریال از طرف دولت به حساب ذخیره ارزی واریز نشده است و نماینده بانک مرکزی در جلسه حاضر نبود که پاسخ دهد.

کسری بودجه نگران‌کننده است

هرچند مسئولان دولتی پیش‌تر هرگونه کسری بودجه در سال‌جاری را رد کرده و اعلام کرده بودند که دولت مصمم است با جابه‌جایی اعتبارات، کسری‌های پنهان بودجه را پوشش دهد، اما کسری بودجه 20 درصدی می‌تواند نگران‌کننده باشد؛ چراکه این حجم از کسری بودجه از طریق جابه‌جایی اعتبارات در حدود تعیین شده در قانون ممکن نیست و درصورت ارائه لایحه متمم بودجه از سوی دولت، برداشت از حساب ذخیره ارزی گریزناپذیر خواهد بود و درصورت ارائه اصلاحیه بودجه، به‌طور طبیعی بخشی از اعتبارات پیش‌بینی شده برای پروژه‌های عمرانی صرف جبران هزینه‌های جاری دولت خواهد شد که نتیجه آن تاخیر در اتمام پروژه‌های عمرانی است.

کد خبر 127665

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز