جمعه ۲۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور گفت: فتنه گران با ایجاد فضای تردید، مردم را دچار تردید کرده و اضطرابی درونی برای جامعه بوجود می‌آورند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، حجت الاسلام و المسلمین سیدرضا تقوی در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز 29 بهمن تهران افزود: فتنه‌گران ذهن‌ها را آلوده می‌کنند و با این شگرد، بستر فتنه را می‌سازند و سپس فتنه را بوجود می‌آورند.

وی که با موضوع سیره حضرت علی(ع) در مقابله با فتنه گران سخن می‌گفت، اضافه کرد: فتنه در وهله اول جریانی اجتماعی است که در صحنه اجتماعی ظهور و بروز می‌کند و پدیده‌ای اجتماعی است و فتنه فردی نیست.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور گفت: فتنه محتوای شیطانی دارد و فتنه گران با انگیزه دشمنی، فتنه را بوجود می‌آورند و فتنه خود را از طریق آشوب و بهم ریختن نظام و انتظام موجود دنبال می‌کنند.

تقوی افزود: فتنه معمولا از روش شبیه‌سازی انجام می‌شود یعنی در ابتدا لباس حق می پوشد و خودش را به عنوان حق جلوه می‌دهد.

وی با اشاره به خطبه 93 نهج البلاغه گفت: امیرمومنان در این باره می فرمایند "فتنه ها چون روی می آورند با حق مشتبه می شوند و زمانی که فتنه برطرف شود آن وقت است که مردم ماهیت آن را می فهمند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور افزود: در آغاز فتنه بسیاری از مردم قدرت تشخیص آن را ندارند که این جریان ،جریان حق است یا باطل زیرا بسیاری از شعارها و حرکت‌ها در فتنه لباس حق می‌پوشند و جنبه حق به جانب به خود می‌گیرند و لذا مردم به اشتباه می‌افتند.

تقوی فراهم آوردن بستر لازم را یکی از لازمه های ایجاد فتنه بیان کرد و گفت: فتنه گران همیشه یک روانشناسی اجتماعی می کنند تا ببینند در کدام گوشه و از چه جهت می توان بذر فتنه را پاشید.

تقوی ، شبهه پراکنی را یکی از راه‌های آماده سازی بستر فتنه ذکر کرد و گفت: فتنه گران با شبهه پراکنی و ایجاد و القای شبهه در افکارعمومی تردید بوجود می‌آورند.

وی افزود: شایعه، دروغ و تهمت از ابزار فتنه است و فتنه گران همیشه بر مبهمات تکیه دارند.

تقوی ادامه داد: امروز ما نیازمند دانستن روش مقابله با فتنه هستیم زیرا شاهد گسترش موج و خیزش مردم انقلابی منطقه هستیم که دشمن قصد دارد با تمام توان جلوی این موج و خیزش را بگیرد و اگر نتواند آن را به ضعف می کشاند.

وی گفت: حرکت های مردمی در منطقه از آثار و برکات انقلاب اسلامی است و این آثار مردم منطقه را به صحنه کشانده است و مردم مطالبات خود را با قدرت و صراحت در برابر حاکمان وابسته و عوامل استکبارجهانی بیان می کنند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور افزود: فتنه گران که از عوامل دشمن هستند می خواهند با این حرکات ، وقت مجریان و مدیران و برنامه ریزان را بگیرند تا آنها نتوانند به کار خود برسند و به عمران و آبادانی و کار مردم بپردازند.

تقوی گفت: ما باید به سیره علوی که تربیت شده در دامن وحی و نبوت است بیندیشیم و درس بیاموزیم که چگونه این بزرگوار با فتنه‌ها به مقابله می پرداختند.

وی فتنه را از نظر لغوی به معنای آزمایش و امتحان بیان کرد و افزود: وقتی طلا را در آتش می‌اندازند تا خالص از ناخالص جدا شود می گویند فتنه شده است.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی‌، فتنه را پدیده ای اجتماعی دانست که محتوای شیطنت آمیز و حیله گرانه دارد و اضافه کرد: انگیزه دشمنان از ایجاد فتنه بوجود آوردن آشوب و بلواست

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور در ادامه سخنانش به شگردهای فتنه گران برای جذب افراد اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ما، حجت الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران گفت: فتنه گران سراغ افراد بی‌بصیرت، مردد، کم اطلاع و ناراضی می‌روند و افراد بصیر در دام فتنه گران قرار نمی‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه فتنه گران انسان‌های احساسی را هدف قرار می‌دهند، افزود: فتنه بیشتر بر موج احساس سوار می‌شود.

سخنران پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران به شگرد برخی قدرت‌طلبان فتنه‌گر نیز اشاره کرد و گفت: کسانی که در وضع موجود صلاحیت دستیابی به قدرت را از مسیر طبیعی پیدا نکردهاند، افراد احساسی را به خدمت می‌گیرند و فتنه را با دست این افراد پیش می‌برند.

تقوی افزود: اینکه در جریان 25 بهمن امسال نتوانستند به جایی برسند به این علت بود که بدنه عمومی جامعه آگاه و بصیر است و عده‌ای اندک فقط اسیر فتنه گران شدند.

وی با اشاره به اینکه با وجود مردم آگاه و بصیر، فتنه ها محو می‌شود گفت: در جریان‌های چند روز گذشته نیز شاهد بصیرت عمومی در بدنه جامعه و همچنین بی‌بصیرتی در عده اندکی از جامعه بودیم.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور در ادامه به بحث اصلی خود مبنی بر سیره علوی در برخورد با فتنه و فتنه گران برگشت و افزود: در دوران حضرت علی (ع) سه فتنه بزرگ رخ داد که پیامبر گرامی اسلام در زمان حیاتشان خبر این سه فتنه را داده بودند.

وی این سه فتنه را در سه عنوان فتنه ناکثین، مارقین و قاسطین دسته بندی کرد و گفت: فتنه گران غائله ناکثین افرادی چون طلحه و زبیر بودند که سوابق درخشانی داشتند و از نزدیکترین نزدیکان به نبی اکرم بودند.

سخنران پیش از خطبه ها افزود: فتنه گران در ایجاد فتنه از سرمایه‌های اجتماعی استفاده کردند و جریان ناکثین نیز از شخصیت مورد احترام جامعه آن روز یعنی عایشه به نفع خود بهره بردند.

تقوی در ادامه به ماهیت قاسطین که همان اصحاب صفین به رهبری معاویه بودند اشاره کرد و گفت: معاویه و یارانش به جریان ناب اسلامی مورد تأیید امام علی (ع) ستم و علی (ع) را چهار ماه در صفین مشغول کردند که نتیجه این جنگ،‌ شهادت 25 هزار نفر از سپاه امام و کشته شدن 45 هزار نفر از سپاهیان معاویه بود.

وی در خصوص ماهیت مارقین نیز گفت: اینها همان اصحاب نهروان و خوارجی بودند که از راه مستقیم دین و ایمان با سرعت خارج و دچار جمود و تحجر شدند و حضرت علی (ع) خطاب به آنها فرمود که شما گروهی سبکسر، نادان و سفیه هستید.

تقوی در ادامه به فتنه سال گذشته و روزهای اخیر اشاره کرد و افزود: اگر کسانی بخواهند نظم عمومی جامعه را به هم بریزند و اموال عمومی را آتش بزنند با شمشیر نظام روبرو خواهند شد و علی (ع) پس از ماهها نصیحت و روشنگری شمشیر عدالتشان را از غلاف بیرون آوردند و در یک روز بساط جمل را جمع کردند و سپس در سخنی فرمودند که من بودم که چشم فتنه را کور کردم. وی در پایان گفت: با آنها که فتنه کردند و امنیت عمومی را به خطر انداختند چاره ای جز برخورد نیست.

خطبه نخست

خطیب نمازجمعه تهران گفت: قرآن تجسم پیغمبر(ص) و پیغمبر(ص) تجسم قرآن است.

به گزارش خبرنگار ما، آیت الله احمد جنتی در خطبه اول نماز با توصیه مردم به تقوا افزود: شما را به اطاعت از خدا، حفظ حرمت‌های الهی، تقواپیشگی، اقبال به آخرت و زهد به دنیا توصیه می‌کنم.

وی با تبریک میلاد پیامبر اکرم(ص) و حضرت امام جعفرصادق(ع) گفت: این هفته، هفته میلاد است.

خطیب نمازجمعه تهران افزود: آنگونه که برخی محققان تحقیق کرده‌اند 1470 آیه از قرآن مجید مرتبط با پیامبر(ص) و 2800 موضوع در همین زمینه در قرآن کریم موجود است.

آیت الله جنتی گفت: قرآن وجود کتبی پیامبر(ص) و پیامبر(ص) وجود عینی قرآن است. وی با بیان اینکه همه خیرها در وجود پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) وجود دارد و هیچ شری در آنها نیست، افزود: آنان نه تنها سرور بنی آدم بلکه سرور تمام مخلوقات هستند.

آیت الله جنتی با اشاره به اینکه حضرت عیسی(ع) ظهور حضرت محمد(ص) را به بنی اسرائیل مژده داد، گفت: حضرت محمد(ص) مبعوث بر جن و انس است و دینش در عالم فراگیر است و در آینده فراگیرتر خواهد شد و همه جای زمین را دربرخواهد گرفت.

وی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) دارای شفاعت کبری است، افزود: ایشان شفیع امت در قیامت است. آیت الله جنتی با اشاره به برخی احادیث و روایات درباره مقام و منزلت پیامبر اکرم(ص) گفت: خداوند اطاعت ایشان را در زمین بر همه واجب کرده همانگونه که اطاعت خود را بر همه مردم واجب کرده است.

وی با بیان برخی روایات و احادیث درباره چگونگی تولد پیامبراکرم(ص) و وضعیت مادر ایشان افزود: با تولد حضرت محمد(ص) نور شدیدی همه فضای منزل را فراگرفت و قابله از پاکی آن حضرت و مادرش متعجب شد.

خطیب نمازجمعه تهران اضافه کرد: آمنه مادر پیامبر اکرم(ص) هم با تولد ایشان غم های ناشی از مرگ عبدالله پدر حضرت محمد(ص) را فراموش کرد و عبدالمطلب هم بسیار شادمان شد.

پیش از آغاز سخنان آیت الله جنتی، حاضران شعارهای مرگ بر فتنه گر سردادند و اشد مجازات را برای موسوی و کروبی خواستار شدند.

 

کد خبر 128553

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز