همشهری آنلاین: قدیمی‌ترین مومیایی یخی جهان در بیستمین سالگرد کشفش، صاحب چهره جدیدی می‌شود.

mummy

به گزارش ایسنا، با گذشت چندین ماه از بازگشت قدیمی‌ترین مومیایی یخی جهان به کشورش ایتالیا، محققین دانشگاه شهر «بولزانو» در شمال ایتالیا در نزدیکی مرز این کشور با اتریش قصد دارند چهره جدیدی از این مومیائی را به نمایش بگذارند.

محققین دانشگاه «بولزانو» قصد دارند در بیستمین سالگرد کشف قدیمی‌ترین مومیایی یخی جهان، چهره جدیدی از مومیایی 5300 ساله با چشمان قهوه‌ای به نمایش بگذارند، این در حالی است که در چهره‌نگاری قبلی، چشمان مومیایی به رنگ آبی به نمایش درآمده بودند.

این مومیایی توسط یک زوج آلمانی در سال 1991 در کوهستان‌های منطقه‌ «آلپاین» ایتالیا پیدا شد و در همان زمان قدیمی‌ترین مومیایی یخی جهان لقب گرفت.

پس از کشف قدیمی‌ترین مومیایی یخی جهان، دولت ایتالیا خواستار تحویل آن به مسئولین فرهنگی این کشور شد، اما زوج آلمانی از این کار اجتناب کردند.

در نهایت دادگاهی در آلمان این مومیایی را میراث تاریخی ایتالیا دانسته و رای به عودت آن به ایتالیا داد، هر چند که ه بدلیل تلاش‌های زوج آلمانی در کشف و نگهداری قدیمی‌ترین مومیایی یخی جهان، حکم به پرداخت جایزه‌ 175 هزار یورویی به این زوج داد.

زوج آلمانی و دولت ایتالیا نیز با این حکم موافقت کرده‌ و سرانجام چند ماه قبل قدیمی‌ترین مومیایی یخی جهان به کشورش بازگشت.

براساس بررسی‌های محققین، این مومیایی به انسانی تعلق دارد که در حدود 5300 سال قبل (اواخر دوره‌ نوسنگی) می‌زیسته و در زمان مرگ در حدود 46 سال داشته است.

کد خبر 128645
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز