گروه شهری: دیروز پس از 17 سال، با کناره‌گیری محسن هاشمی از مدیریت شرکت مترو، هابیل درویش جای وی را گرفت.

شهردارتهران - مراسم تودیع


در مراسمی که به مناسبت تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه در سالن اجتماعات ایران زمین شهرداری تهران برپا شد، علاوه بر شهردار تهران، رئیس شورای شهر تهران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معاونین وزارت کشور، معاونین و مدیران شهرداری، تعداد قابل توجهی از مدیران و کارکنان شرکت مترو نیز حضور داشتند.

شهردار تهران از مراسم تودیع محسن هاشمی به‌عنوان درسی بزرگ یاد کرد که بیانگر این است که این مسئولیت‌هایی که در اختیار داریم همانند حیات ما امانتی است که امروز هست اما معلوم نیست فردا باشد بنابراین آنچه اهمیت دارد چگونگی کارنامه ما در حوزه مسئولیت و دوران حیاتمان است. قالیباف گفت: در مراسمی شرکت کرده است که در آن قرار است از برادر عزیز زحمتکشی که 17 سال از بهترین دوران عمر خود را صرف خدمت به مردم کرده است تقدیر و تشکر کند زیرا به گفته قالیباف قدر شناسی یکی از سنت‌های خوبی است که باعث تقویت سرمایه‌های اجتماعی می‌شود.

شهردار تهران با اشاره به سابقه دیرینه آشنایی‌اش با محسن هاشمی گفت: آشنایی ما به دوران دفاع مقدس هنگامی که ایشان در بخش موشکی و فنی و مهندسی سپاه خدمت می‌کردند باز می‌گردد. قالیباف در ادامه به برخی تحلیل‌های ارائه شده در رسانه‌ها در مورد تغییر مدیریت مترو انتقاد کرد و گفت: من شرمم می‌آید وقتی از رادیو می‌شنوم که این جابه‌جایی سیاسی است زیرا معامله سیاسی با افراد برخلاف جوهر و جنس من است. وی گفت انگ سیاسی به این تصمیم زدن‌، زشت‌ترین حرف و برخلاف عدالت و انسانیت است زیرا معتقدم ما باید در پیشگاه خداوند و نزد افکار عمومی در برابر اعمالمان پاسخگو باشیم. قالیباف اظهار داشت: این تحلیل و تفسیرها که مثلا تا دیروز که فلانی مدیرعامل مترو بود، پول نمی‌دادند اما از امروز با آمدن شخص دیگری پول مترو را می‌دهند نه برای مدیریت شهری و نه برای دولت خوب نیست.

وی با طرح این پرسش که چرا جامعه را به سمت روند عقلانی پیش نمی‌برید و تصمیمات مدیریتی را از زاویه دید خودتان تحلیل سیاسی می‌کنید؟ گفت: به‌هرحال جابه‌جایی مدیران براساس شایسته سالاری و شایسته پروری یک امر طبیعی است. هر مدیر باید بعد از 5 تا 6 سال تلاش، میدان را برای دیگری باز کند که علاوه بر تقویت کارایی به نشاط آن مجموعه منجر خواهد شد. قالیباف در عین حال در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد: آقای هاشمی از خانواده مترو جدا نخواهند شد و علاوه بر اینکه به‌عنوان مشاور من در امور حمل و نقل منصوب شدند، عضو هیأت‌مدیره مترو نیز باقی خواهند ماند تا از توانایی‌های ایشان در این بخش‌ها استفاده کنیم.

شهردار تهران در بخش دیگری از اظهاراتش به معرفی مدیرعامل جدید مترو (هابیل درویش) پرداخت و گفت: ایشان 40 سال سابقه فعالیت در کارهای فنی و مهندسی دارند و من انصافا از 30 سال پیش که با وی آشنا شده‌ام همواره در کارهای فنی و مهندسی، کارفرمایی، پیمانکاری و طراحی دخیل بوده‌اند. شهردار تهران در توضیح پروژه‌هایی که به‌دست مهندس درویش به انجام رسیده گفت: از پروژه‌های کوچک گرفته تا پروژه‌های بزرگ ملی، همچنین کارهای به یاد ماندنی در دوران دفاع مقدس در بخش مهندسی جنگ به دست ایشان به انجام رسیده و در یک کلام ایشان مرد کار است و روحیه پرکار و افتادگی از خصلت‌های خوب آقای درویش است.

قالیباف نخستین دغدغه مدیریت شهری را مترو دانست و افزود: در مراسم روز درختکاری خدمت جناب آقای احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور نیز گفتم که آلودگی هوا معضل بزرگ شهر تهران است که تنها راه حل آن توسعه حمل‌ونقل عمومی با محوریت مترو به‌عنوان ستون فقرات حمل ونقل عمومی است. وی تاکید کرد: شورای شهر و شهرداری تهران هیچ منعی برای کمک کردن به مترو ندارند و حمایت از مترو را وظیفه خود می‌دانند.

وی با اشاره به تجهیزات و امکانات فراهم شده ظرف 4 سال گذشته در مترو گفت: در حال حاضر ما به جایگاهی رسیده‌ایم که می‌توانیم هر سال 30 کیلومتر مترو بسازیم بنابراین نباید اجازه توقف این حرکت را بدهیم و تلاش کنیم کار را پیش ببریم. شهردار تهران از مترو به‌عنوان بزرگ‌ترین سازه اجتماعی شهر هم نام برد زیرا روزانه چند میلیون شهروند دست‌کم 30 تا
40 دقیقه از اوقاتشان را در ایستگاه‌های مترو می‌گذرانند که پیامدها و تاثیرات مثبت اجتماعی و فرهنگی زیادی به‌دنبال دارد.

در ساخت مترو به‌خودکفایی رسیده‌ایم

محسن هاشمی مدیرعامل پیشین مترو تهران نیز طی سخنانی در مراسم تودیع خود اظهار کرد: امروز در ساخت مترو از صفر تا 100 به‌خودکفایی رسیده‌ایم و این افتخاری بزرگ برای جمهوری اسلامی محسوب می‌شود. این درحالی است که به گفته هاشمی باید صدا و سیما و سایر رسانه‌ها همانند ساخت موشک و قمر مصنوعی بومی شدن ساخت مترو در کشور را نیز به شکلی ملموس برای مردم تشریح کنند. چراکه این، افتخاری است که کاملا برای مردم ملموس است و مردم هر روز با مترو سر و کار دارند. هاشمی در سخنرانی خود که با تشویق پی در پی حاضران همراه شده بود به ارائه پیشینه مترو در تهران پرداخت.

به گفته هاشمی سابقه ساخت مترو در تهران حتی به سال 1266 درزمان حکومت ناصرالدین شاه بازمی گردد که در قالب یک‌قرارداد یک صفحه‌ای با فرانسوی‌ها قرار شده بودکه قطار شهری بین تهران و شاه‌عبدالعظیم در شهر ری ساخته شود. مدیرعامل سابق مترو تهران با بیان اینکه در طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک در تهران باید 430 کیلومتر مترو در طول 10 تا 15 سال آینده به بهره‌برداری برسد، اظهار امیدواری کرد که با تکمیل این شبکه منسجم از خطوط مترو خدمات‌رسانی مناسبی به شهروندان ارائه شود.

مدیرعامل سابق مترو تهران و حومه با اشاره به اینکه اکنون 125 کیلومتر مترو در 4 خط با 800 واگن در حال خدمات‌رسانی به مردم است، گفت: امروز به جایی رسیده‌ایم که قادریم هر ماه یک ایستگاه جدید را به بهره‌برداری برسانیم.

وی همچنین از شهردار تهران بابت خرید دستگاه‌های تی بی‌ام یا حفار اتوماتیک تقدیر کرد و گفت: امروز استفاده از 4 دستگاه حفار اتوماتیک نه‌تنها هزینه احداث تونل برای مترو را حتی کمتر از ساخت پل کرده که سرعت ساخت تونل را با کیفیت بالاتر نیز میسر کرده است.

وی ادامه داد: باید از تمام کسانی که در این مدت با مجموعه مترو همکاری داشته و تلاش‌های زیادی کردند تشکر کنم و امروز بدترین و غمگین‌ترین موضوع برای من دور شدن از همکاران و پرسنل این مجموعه است. وی ادامه داد: من از مدیران شهرداری، اعضای شورای شهر و مجلس و دولت نیز به خاطر همکاری‌هایشان تشکر می‌کنم چون حتی مدیران دولتی هر وقت سراغشان می‌رفتیم و کمک می‌خواستیم ایشان قلبا می‌خواستند کمک کنند ولی مسائلی پیش می‌آمد که نمی‌توانستند کمک کنند و من از آنها نیز کدورتی به دل ندارم.

کد خبر 129977

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز