سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر عامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه قیمت گاز برای 7 ماه اول سال آینده هنوز مشخص نشده است، افزود: 6 سناریو برای تعیین قیمت گاز از 15 فرودین ماه تا 15 آبان ماه مطرح شده است اما هنوز تصمیمی قطعی برای تعیین قیمت گاز در این دوره زمانی اتخاذ نشده است .

جواد اوجی که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، در جواب این پرسش که آیا قیمت گاز در فصل گرم سال کاهش می‌یابد یا خیر، گفت: در جواب این سئوال بنویسید مدیرعامل شرکت ملی گاز هیچ اطلاعی از قیمت‌ها نداشت .

به گفته وی ستاد هدفمندی یارانه‌ها قیمت گاز در سال آینده را تعیین خواهد کرد .

او در خصوص وضعیت قبض‌های صادر شده پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها نیز گفت: مهلت پرداخت این قبوض تا هفتم فرودین ماه است و تا کنون 70 درصد از مشترکین پول قبض‌هایشان را داده‌اند .

وی همچنین افزود: در حال حاضر 47 درصد خانوارها فیش گاز 11 هزار تومانی، 16 درصد 18 هزار تومانی، 13 درصد 27 هزار تومانی، 9 درصد 38 هزار تومانی، 6 درصد 54 هزار تومانی و 4 درصد 73 هزار تومانی پرداخت می‌کنند.

او گفت: همکاران من آماده پاسخگویی به تمامی شبهات و اعتراضات هستند و اگر قبض‌ها اضافه شده است ، از این به بعد مصرف گاز روندی نزولی را طی خواهد کرد و طبیعتا بهای قبض‌های صادره نیز کاهش خواهد یافت .

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در پاسخ به سوالی درباره میزان مصرف در بخش خانگی و کشاورزی قبل و بعد از هدفمندی یارانه‌ها ، گفت: بر اساس شبیه‌سازی‌ها که در مدل‌های یک میلیون و 200 هزار مشترک جدید بررسی شده، روزانه 20 الی 25 میلیون متر مکعب در مصرف سوخت خانگی کاهش ایجاد شده که معادل خوراک 7 پتروشیمی است.

وی همچنین از رشد 16 درصدی گازرسانی به صنایع خبر داد که روزانه به 73.4 میلیون متر مکعب رسیده است.

اوجی با اشاره به صادرات 9 میلیارد متر مکعبی صادرات در سال جاری گفت: صادرات گاز افزایش 27.6 درصدی داشته و واردات نیز نزدیک به 23 میلیون متر مکعب رسیده است.

اوجی همچنین مصرف تجاری و خانگی را روزانه 213 میلیون متر مکعب و همچنین گازرسانی به CNGها را 14 میلیون متر مکعب عنوان کرد.

وی گفت: امسال یک میلیون و 180 هزار مشترک جدید اضافه شده که تعداد مشترکان به 13 میلیون و 400 هزار رسیده است.

او با اشاره به این که کل گازی که به صنایع و نیروگاه‌ها و بخش خانگی و سایر بخش‌ها اختصاص خواهد یافت در حدود 143 میلیارد متر مکعب در سال است ، ادامه داد : قیمت ذاتی و هزینه هر متر مکعب گاز در حدود 365 تومان است که در حال حاضر به طور میانگین کمتر از 70 تومان از مشترکین دریافت می شود .

وی ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی‌ها باید قیمت گاز به 70 درصد بهای گاز صادراتی افزایش یابد که این اتفاق در 5 سال آتی رخ خواهد داد .

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به قراردادهای گازی سال جاری به میزان 9 هزار میلیارد تومان اشاره کرد و گفت: در تابستان خط گازی دولت‌آباد - ترکمنستان که سالانه 6 میلیارد متر مکعب ظرفیت دارد، بسته شده و در طول سال 14 میلیارد متر مکعب واردات خواهد شد.

وی همچنین افزود: قراردادی هم در این خصوص با کشور آذربایجان بسته شده که جزئیات آن بزودی اعلام می‌شود و همچنین طی قرارداد معاوضه برق و گاز با کشور ارمنستان به ازای تحویل یک متر مکعب گاز 3 کیلووات ساعت برق تحویل می‌گیریم، قراردادی نیز با کشور پاکستان منعقد شده که روزانه21.5 میلیون متر مکعب گاز به پاکستان صادر می‌شود.

اوجی همچنین به قرارداد 4 هزار میلیارد تومانی با بانک صادرات با مشارکت 80 درصد بانک و 20 درصد شرکت ملی گاز برای احداث پالایشگاه بید‌بلند 2 و استحصال اتان از پارسیان اشاره کرد.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود که در سال 90 حداقل 7 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داشته باشیم که در پایان برنامه پنجم به 37 هزار میلیارد تومان برای انتقال، احداث و توسعه پالایشگاه‌ها سرمایه‌گذاری شود.

کد خبر 130044
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز