گروه حوادث: با گذشت 4 روز از زلزله مرگبار ژاپن و درحالی‌که هنوز از سرنوشت 10 هزار ناپدیدشده خبری نیست، حوادث نگران‌کننده در این کشور زنجیره وار ادامه دارد.

حادثه ژاپن

بعد از انفجاری که شنبه گذشته در نیروگاه فوکوشیما رخ داد، روز گذشته دومین انفجار در این نیروگاه به وقوع پیوست تا نگرانی‌ها از بحران هسته‌ای ژاپن بیشتر از قبل شود. این خبر اما آخرین خبر بدی نبود که از حوادث اخیر ژاپن روی خروجی خبرگزاری‌های دنیا قرار گرفت.

زمین‌لرزه6.3 ریشتری که دیروز ساحل شرقی ژاپن را لرزاند، فوران یکی از کوه‌های آتشفشانی واقع در جنوب این کشور بر اثر زلزله روز جمعه و ابهام در سرنوشت 10 هزار نفری که در استان میاگی ناپدید شده‌اند، از دیگر اخبار نگران‌‌کننده سرزمین آفتاب تابان بود.

انفجار دوم

درحالی‌که نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در اثر زمین‌لرزه8.9 ریشتری روز جمعه ژاپن، خسارت زیادی دیده، روز گذشته انفجار دیگری در این نیروگاه رخ داد که رآکتور شماره 3 را به لرزه درآورد. در این انفجار 11 نفر از کارکنان نیروگاه مجروح شدند و توسط نیروهای امدادی به بیمارستان انتقال یافتند.

به‌دنبال این انفجار، بحران هسته‌ای ژاپن وارد مرحله‌ای تازه شد. آژانس ایمنی هسته‌ای ژاپن اعلام کرد که این انفجار در اثر تجمع هیدروژن روی داده است.مسئولان نیروگاه هم گفته‌‌اند که سیستم خنک‌کننده سومین رآکتور بعد از انفجار از کار افتاده است و تکنیسین‌ها مشغول تعمیر این سیستم‌ها هستند. به گزارش‌ بی‌بی‌سی، به‌دنبال انفجاری که دیروز در نیروگاه فوکوشیما رخ داد، دود غلیظی به هوا برخاست و نیروهای امدادی به سرعت راهی محل حادثه شدند. مسئولان شرکتی که این نیروگاه را اداره می‌کنند می‌گویند گرچه انفجار دیروز شدید بود اما خوشبختانه محفظه اصلی رآکتور شماره 3 آسیب ندیده و رادیواکتیوی که در هوا منتشر شده، کمتر از میزان خطر است.

با این حال، نیروهای ارتش آمریکا که برای امدادرسانی راهی مناطق زلزله زده ژاپن شده بودند، با به دست آمدن میزان پایینی از مواد رادیواکتیو در 180 کیلومتری ساحل، از این منطقه دور شده‌اند. تا‌کنون ده‌ها هزار نفر از ساکنانی که در شعاع 20 کیلومتری نیروگاه فوکوشیما زندگی می‌کردند، به مناطق امن منتقل شده‌اند اما 22 نفر از آنها به‌علت تاثیر مواد رادیواکتیو تحت درمان قرار گرفته‌اند. با این حال، کارشناسان می‌گویند حادثه‌ای که در دهه 1980 در تاسیسات هسته‌ای چرنوبیل روسیه رخ داد، با حادثه ژاپن بسیار متفاوت است چرا که رآکتورهای فوکوشیما با استاندارد‌های بسیار بالاتری ساخته شده و تحت مقررات ایمنی شدیدتری بوده‌اند.

2 هزار قربانی

درحالی‌که جست‌وجو برای پیدا کردن ناپدید‌شدگان زلزله و سونامی ناشی از آن در ژاپن ادامه دارد، مقامات این کشور اعلام کرده‌اند تعداد قربانیان زلزله و سونامی به 2 هزار نفر افزایش یافته است. مؤسسه لرزه‌نگاری و زمین‌شناسی دانشگاه ژئوفیزیک آمریکا نیز از وقوع یک زمین‌لرزه به قدرت6.3  ریشتر در روز گذشته در ژاپن خبر داد و اعلام کرد که این زمین‌لرزه ساحل شرقی ژاپن را لرزانده است. مؤسسه لرزه‌نگاری ژاپن نیز گزارش کرد: یکی از کوه‌های آتشفشانی در جنوب این کشور صبح دیروز فوران کرد به‌طوری که دوده‌ها و خاکستر این آتشفشان تا ارتفاع 4 کیلومتری از سطح زمین به هوا برخاست.

معجزه در دل بحران

درحالی‌که هزاران نیروی امدادی ژاپن و دیگر کشورها، برای عملیات امداد و نجات راهی مناطق زلزله‌زده شده‌اند، نجات معجزه‌آسای مردی 60ساله پس از 3 روز در 14 کیلومتری ساحل شرقی ژاپن خبرساز شد.این مرد به‌دلیل سونامی و امواج بلند از شهر محل سکونتش به ساحل شرقی برده شده بود و طی این 3 روز بدون آب و غذا زنده مانده بود. او به خبرگزاری‌ها گفت: سونامی تمامی زندگی مرا با خود برد و مرا در ساحل رها کرد. من درحالی‌که روی بقایای منزل مسکونی‌ام به‌صورت نیمه جان افتاده بودم، توسط ماموران نجات یافتم.

کد خبر 130473

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز