همشهری آنلاین: زندان گوانتانامو روز پنج شنبه 11 ژانویه (21 دی) در میان اعتراضات گسترده جهانی وارد پنجمین سالگرد تاسیس خود شد.

به نوشته ال موندو،در روز 11 ژانویه 2002 یک فروند هواپیمای C-141 اولین افراد از اعضای گروه وابسته به اسامه بن لادن (20 نفر) را به بازداشتگاه پایگاه نیروی دریایی آمریکا در کوبا موسوم به گوانتانامو منتقل کرد.

امروز (21 دی)، این زندان در حالی وارد پنجمین سالگرد تاسیس خود می‌شود که سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر، نهاد‌ها و گروه‌های مختلف دیگر بسته شدن آن را خواستار شده‌اند.

همچنان 400 زندانی که هنوز هیچ یک از آن‌ها محاکمه نشده‌ و حتی تفهیم اتهام نیز نشده‌اند در این زندان به سر می‌برند. بر همین اساس بازداشت این افراد غیر قانونی تلقی و اقدام آمریکا در تعطیل نکردن این زندان مخوف. نگهداری این افراد در شرایطی بسیار نامساعد به مثابه رد درخواست‌های سازمان عفو بین‌الملل تعبیر شده است.

بی اعتنایی آمریکا به موازین حقوق بشر سبب شده تا سازمان عفو بین‌الملل(AI) پنجمین سالگرد تاسیس زندان گوانتانامو را فرصتی برای نشان دادن اعتراض مردم جهان به وجود چنین زندانی قرار دهد.

این سازمان در بیانیه‌ای خواستار انجام اعتراضات گسترد‌ه‌ای در سراسر جهان علیه برقراری این زندان مخوف موسوم به آلکاتراس دریای کاراییب شده است.در این راستا سازمان عفو بین‌الملل به جمع آوری امضا‌های اعتراض آمیز در سراسر پایتخت‌های بزرگ جهان علیه زندان گوانتانامو می‌پردازد.

ایرنه خان دبیکل عفو بین‌الملل در بیانیه این سازمان نوشته است:"هیچ فردی را نمی‌توان از حمایت قانون مستثنی کرد(اشاره به زندانیان گوانتانامو)،هیچ دولتی نیز نمی‌تواند خود را فراتر از قانون قرار دهد(اشاره به دولت ایالات متحده آمریکا)."

خان دولت آمریکا را به شکنجه کردن تحقیر  و جلوگیری از محاکمه زندانیان گوانتانامو متهم کرده است.او در ادامه این بیانیه ‌افزوده است:"جامعه جهانی باید فعالانه به آمریکا جهت تعطیل کردن زندان گوانتنامو فشار آورد،تا شاید برای یک بار نیز که شده آمریکا زندان گوانتانامو را تعدیل و احترام به حقوق بین‌الملل را به جایگاه اصلی خود برگرداند.

خان در این بیانیه از کشور‌های عضو جامعه جهانی انتقاد کرده و نوشته است: بسیاری از دولت‌ها با انرژی کافی درخواست تعطیلی زندان گوانتانامو را مطرح نمی‌کنند،این در حالی است که تنها تظاهرات مردمی برای الزام آمریکا به تعطیل کردن گوانتانامو کفایت نمی‌کند.

کد خبر 13061

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز