رئیس‌کل بانک مرکزی با تشریح سیاست‌های پولی و اعتباری سال 90، از جزئیات آخرین نشست شورای پول و اعتبار مبنی بر کاهش همزمان نرخ سود تسهیلات و سپرده‌های بانکی سخن گفت و اظهار کرد: تسهیلات ساخت مسکن و وام ازدواج در سال آینده افزایش خواهد یافت.

 

به گزارش همشهری، محمود بهمنی که در پایان نشست روز چهارشنبه شورای پول و اعتبار با واحد مرکزی خبر گفت‌وگو می‌کرد، اعلام کرد: نرخ سود سپرده‌های مردم نزد بانک‌ها تا 3 ماه‌ 6 درصد، 3 تا 9 ماه 8 درصد، بالای 9ماه و کمتر از یکسال 10درصد تعیین شد.

او افزود: سود سپرده‌های یکساله12.5 درصد 2ساله 13درصد، ‌3 ساله13.5 درصد 4ساله14و سرانجام 5‌ساله به میزان 15 درصد به‌صورت علی‌الحساب خواهد بود و در پایان مدت سپرده‌گذاری، بانک‌ها با تایید بانک مرکزی می‌توانند سود قطعی و واقعی را محاسبه و به سپرده‌گذاران بپردازند.به گزارش همشهری، نرخ سود سپرده‌های مردم در سال‌1389 در کوتاه‌مدت تا 3 ماه 6‌درصد، کوتاه‌مدت ویژه 6 ماهه 8 تا 11 درصد، یک تا 5‌سال هم به‌ترتیب 14، 5/14، 15، 16 و 17‌درصد بود.

شرایط دریافت وام مسکن، ازدواج و خودرو

رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین درباره شرایط جدید وام ساخت مسکن، ازدواج و خودرو اظهار کرد: سود تسهیلات برای ساخت مسکن مهر با یک درصد کاهش 11درصد تعیین و سقف تسهیلات هم 22‌میلیون تومان برای هر واحد تعیین شد. سقف تسهیلات ساخت مسکن در پروژه‌های غیرمسکن مهر هم از 18 میلیون به 20 میلیون تومان افزایش پیدا کرد. او درباره میزان افزایش وام ازدواج هم گفت: تسهیلات ‌قرض‌الحسنه‌های ازدواج از مبلغ 4 میلیون تومان برای هر زوج به 5 میلیون تومان افزایش می‌یابد و این امر به‌زودی ابلاغ خواهد شد.

سخنگوی شورای پول و اعتبار همچنین با اشاره به تصویب برقراری تسهیلات جدیدی شامل هزینه تحصیل، درمان و موارد ضروری تا مبلغ 4 میلیون تومان گفت: این تسهیلات در قالب عقود مختلف علاوه بر مواردی که در قرض‌الحسنه پیش‌بینی شده بود، پرداخت می‌شود تا افراد مجبور نشوند عقود را دور بزنند یا از عوامل صوری بخواهند در معاملات استفاده کنند.

بهمنی درباره تسهیلات خرید خودرو نیز اظهار کرد: ما برای خرید خودرو، ‌جایگزینی یا فرسوده، ‌10 میلیون تومان درنظر گرفتیم و برای خودروهای معمولی 7‌میلیون، ‌مشروط بر اینکه از 80‌درصد قیمت خودرو بیشتر نشود.

تسهیلات مطالبات معوق بانکی قسطی می‌شود

بهمنی درباره مطالبات معوق بانکی اظهار کرد: اگر بدهکاران به‌صورت یکباره بدهی خود را پرداخت کنند، ‌به هیأت‌مدیره بانک‌ها تکلیف شده است تا 6درصد جریمه آنها را ببخشند و از سوی دیگر درصورت تمایل و با توافق بانک می‌توانند بدهی معوق بانکی خود را به‌صورت اقساط پرداخت کنند.

او تصریح کرد: البته کسانی که بدهی داشته باشند و آن را تسویه کنند، علاوه بر کاهش نرخ می‌توانند از تسهیلات جدید با بخشش جریمه تاخیر و نرخ پایین‌تر استفاده کنند .

کاهش نرخ سود بانکی

رئیس شورای پول و اعتبار با تایید خبر کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی در عقود مبادله‌ای به 11 درصد در سررسید کمتر از یک سال، از تعیین سقف سود برای تسهیلات مشارکتی بانک‌ها خبر داد و گفت: از سال آینده سود تسهیلات مشارکتی بانک‌ها دارای سقف باز نیست و بین 14 تا 17 درصد خواهد بود و بانک‌ها باید پیش‌بینی سود مورد انتظار را در اعطای تسهیلات مشارکتی تا 17درصد درنظر بگیرند و در پایان اگر سود واقعی بیش از پیش‌بینی باشد، باید مابه‌التفاوت را بپردازند. 

 

کد خبر 130769

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز