همشهری آنلاین: خانه اوپرای سیدنی اولین جا در مجموعه‌ای از نقاط شاخص جهانی بود که روز شنبه 26 مارس در شروع "ساعت زمین" که در آن صدها میلیون نفر در سراسر جهان چراغ‌های خانه‌های‌شان را خاموش می‌کنند، در تاریکی فرو رفت.

Sydney

به گزارش خبرگزاری فرانسه برج ایفل در پاریس و بلندترین ساختمان جهان در دوبی نیز به عنوان بخشی از این رویداد توجه‌برانگیز برای 60 دقیقه چراغ‌‌های خود می‌کنند تا افراد در تاریکی درباره چگونگی مقابله با گرمایش جهانی به تامل بپردازند.

آندی رایدلی،‌ یکی از بنیانگذاران و مدیر اجرایی ساعت زمین، در سیدنی که این جنبش در سال 2007 در آن آغاز شد، گفت: "میزان انرژیی که در طول این مدت یک ساعت صرفه جویی می‌شود، هدف اصلی این رویداد نیست. مقصود این است که نشان دهیم هنگامی که مردم با هم متحد می‌شوند،‌ چه کارهایی می‌توان انجام داد."

رایدلی گفت شماری رکوردشکن شامل 134 کشور یا قلمرو در این رویداد،‌ که به گفته سازمان‌دهندگان آن بزرگترین اقدام داوطلبانه برای محیط زیست است، شرکت می‌کنند.

سایر نقاط شاخصی که برای یک ساعت در تاریکی فرو خواهند رفت، میدان تایمز در نیویورک، استادیوم "آشیانه پرنده" در پکن که میزبان المپیک 2008 بود، چرخ و فلک "چشم لندن"، و مجسمه مسیح نجات‌بخش در برزیل است.

چراغ‌ها در ساعت 8.30 بعد از ظهر به وقت محلی در سراسر جهان خاموش می‌شوند.

سازمان‌دهندگان در استرالیا اعلام کردند که حدود 10 میلیون نفر، تقریبا نیمی از جمعیت کشور، در این رویداد شرکت کردند، و پل بندر سیدنی از نقاط شاخص دیگری بود که در تاریکی فرو رفت.

سازمان‌دهندگان ساعت زمین که در اصل به عنوان اقدامی نمادین برای افزایش آگاهی درباره مصرف روزمره انرژی طراحی شد، امسال همچنین از مردم خواسته‌اند، اقدامی،کوچک یا بزرگ، را انجام دهند که در طول سال به محیط زیست سیاره زمین کمک کند.

شهر دالیان در شمال شرق چین، به عنوان یک تعهد درازمدت‌تر، 1.5 میلیارد دلار را صرف کاشتن 340 میلیون درخت خواهد کرد و شهر چنگ‌دو در جنوب غرب این کشور تا 60000 دوچرخه برای در دسترس قرار دادن برای اجاره کردن مردم خواهد ساخت.

رایدلی گفت ساعت زمین که بوسیله گروه زیست‌محیطی جهانی WWF سازمان داده شده است، امسال همچنین بر اتصال‌دادن آنلاین مردم متمرکز می‌شود تا آنها بتوانند در متعهد شدن برای کمک به حفاَظت از محیط زیست، به یکدیگر الهام ببخشند.

حدود 600000 نفر در صفحه رسمی فیس‌بوک ساعت زمین در زمان شروع این رویداد در منطقه آسیا- اقیانوسیه،  "دوست داشتن" صغحه را کلیک کردند، و صدها توئیت هر چند دقیقه یک بار در این باره روی توئیتر ظاهر می‌شد.

چراغ‌های نئون ساحل هنگ‌کنگ کم‌نور شد، ‌و در سنگاپور همه چراغ‌‌های تزئینی خاموش شدند و میزان نور چراغ‌‌های غیرضروری در فرودگاه چانگی برای یک ساعت کاهش یافت.

در ژاپن، که در این ماه دستخوش زمین‌لرزه‌ و سونامی عظیم قرار گرفت،‌ چندین هزار نفر در یک هتل به یک مرکز تبدیل ‌شده به اردوگاه این مراسم ساعت زمین را برگزار کردند.

سخنگوی فدراسیون حیات وحش جهانی (WWF)، هیدکو آرای پیش از شروع این رویداد در ژاپن گفت: "مردمی در ژاپن امسال هنگامی که چراغ‌ها را خاموش می‌کنند، احساسی خاص خواهند داشت."

"ما نه تنها به تغییرات آب و هوایی کره زمین، بلکه به مردمی که در نواحی مصیبت‌زده به انرژی نیاز دارند، توجه داریم."

مصیبت دوگانه 11 مارس در ژاپن باعث مرگ یا ناپدید شدن بیش از 27000 نفر و بی‌خانمانی صدها هزار نفر شد.

کد خبر 130987

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز