مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۲ دی ۱۳۸۵ - ۱۲:۴۵
۰ نفر

بی‌بی‌سی: ستارگان و سیارات شناخته‌شده، یک قطب شمال و یک قطب جنوب مغناطیسی دارند، اما یک ستاره نوترونی کشف شده که چهار قطب مغناطیسی مجزا دارد.

ستاره‌های نوترونی بقایای ستاره‌های عظیمی‌اند که در انفجارهای موسوم به «سوپرنوا» به پایان عمر خود رسیده‌اند. برخی از ستاره‌های نوترونی در قطب‌های مغناطیسی خود، پالس‌های رادیویی قدرتمندی منتشر می‌کنند و به همین دلیل به آن‌ها «تپ‌اختر» گفته می‌شود.

محققان رصدخانه آرسیبو در پورتوریکو ستاره نوترونی کشف‌کرده‌اند که پالس‌های رادیویی منتشر شده از آن نشان می‌دهد میدان مغناطیسی این ستاره احتمالاً متاثر از چهار قطب مغناطیسی است که اگر این مطلب ثابت شود، این ستاره نخستین جسم آسمانی شناسایی شده در جهان با چهار قطب مجزا است. این ستاره نوترونی در سحابی خرچنگ است.

به طور معمول با توجه به چرخش وضعی ستاره‌های نوترونی، بسته به اینکه در هر لحظه یک یا دو قطب آنها به سوی زمین قرار گرفته باشند، ستاره‌شناسان می‌توانند یک و یا هر دو پالس منتشر شده از ستاره را مشاهده کنند.

اما پالس‌های رسیده از این ستاره دو نوع مختلف‌اند. یعنی این دو پالس به قطب‌های شمال و جنوب ستاره تعلق ندارند و چون قطب‌های مغناطیسی همواره زوج هستند، بنابراین دریافت دو پالس متفاوت از یک ستاره نشان می‌دهد دو قطب دیگر نیز در طرف دیگر ستاره که رو به زمین نیست، وجود دارد و درنتیجه ستاره در مجموع چهار قطب مغناطیسی مجزا دارد و از میدان مغناطیسی پیچیده‌ای برخوردار است.

کد خبر 13112

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز