گروه بین‌الملل: با علنی شدن قطع حمایت آمریکا از علی عبدالله صالح، دیکتاتور یمن با ناامیدی از باقی‌ماندن در قدرت سرکوب و کشتار معترضان را شدت بخشیده است.

عبدالله صالح

درحالی‌که مقام‌های دولت آمریکا حتی در جریان ناآرامی‌های یمن، حمایت از متحد قدیمی خود را ادامه داده بودند، اکنون گزارش‌ها از تغییر سیاست آمریکا و تلاش مخفیانه واشنگتن برای کنار گذاشتن علی عبدالله صالح خبر می‌دهد.این در حالی است که صالح با نا‌امیدی از آمریکا در روزهای اخیر سرکوب و کشتار معترضان را شدت بخشیده است.

روز گذشته هم در ادامه تظاهرات مردمی در شهر تعز آتش‌گشودن نظامیان این کشور به سوی معترضان، کشته شدن حداقل 12 نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر را به‌دنبال داشت. نیروهای امنیتی یمن با استفاده از شلیک گاز اشک‌آور و گلوله‌های جنگی روز گذشته تلاش کردند هزاران نفر از معترضان را که در حال تظاهرات به سمت میدان آزادی این شهر بودند متفرق کنند. منابع پزشکی اعلام کرده‌اند که حال 30 نفر از مجروحان بسیار وخیم است و به همین خاطر به احتمال زیاد کشته‌شدگان این درگیری افزایش خواهد یافت. شاهدان عینی اعلام کرده‌اند که حمله نیروهای امنیتی به مردم زمانی آغاز شد که معترضان در حال عبور از مقابل ساختمان مرکزی فرمانداری در این شهر بودند.

معترضان فقط به‌دنبال استعفای دیکتاتور

شهرهای مختلف یمن در هفته‌های گذشته شاهد تظاهرات مردم خشمگینی بوده است که خواستار کناره‌گیری علی عبدالله صالح پس از 32 سال حکومت در این کشور هستند. مخالفان همچنان به تحصن خود در میدان اصلی شهرهای این کشور ادامه داده‌اند و به احتمال زیاد با گسترش سرکوب‌ها، ناآرامی در این کشور شدت بیشتری خواهد گرفت.

عصر یکشنبه تیراندازی نیروهای امنیتی به سوی معترضان در شهر تعز کشته شدن حداقل یک نفر و مجروح شدن بیش از هزار و دویست نفر را به‌دنبال داشت. این سرکوب خونین بار دیگر باعث شدت گرفتن تظاهرات مردمی در شهرهای مختلف یمن شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که با کشتار مردم یمن تعداد نظامیان این کشور که به مردم پیوسته‌اند در حال افزایش است. گفته می‌شود در صنعا، پایتخت یمن هم گروهی از نظامیان برای دفاع از معترضان به مقابله با نیروهای امنیتی و پلیس پرداخته‌اند.

در شهر الحدیده در دریای سرخ هم بیش از ۴۰۰نفر بر اثر تیراندازی نیروهای پلیس به سوی معترضان مجروح شده‌اند که حال بسیاری از آنها وخیم گزارش شده است. صدها معترض در این شهر قصد داشتند به سوی کاخ ریاست‌جمهوری راهپیمایی کنند که از سوی نیروهای امنیتی محاصره شدند و هدف حمله قرار گرفتند. درگیری‌های اخیر در یمن پس از آن شدت گرفت که علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری یمن، از پذیرش طرح مخالفان در مورد انتقال قدرت سرباز زد.

صالح در سال‌های گذشته از متحدان نزدیک غرب بوده و در جنگ به‌اصطلاح علیه تروریسم با آمریکا و انگلیس همکاری نزدیکی داشته است. اکنون اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که مقام‌های آمریکا ناگزیر از تنهاگذاشتن یک دیکتاتور دیگر در خاورمیانه و شمال آفریقا شده‌اند.

آمریکا به‌دنبال جایگزین صالح

دولت آمریکا که در سال‌های گذشته از حکومت یمن حمایت کرده و حتی در جریان ناآرامی‌های اخیر پشتیبانی خود را از علی عبدالله صالح قطع نکرده بود اکنون طرح کنارگذاشتن وی را دنبال می‌کند.به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، دولت اوباما در ماه‌های اخیر تمایل چندانی برای انتقاد شدید از صالح نداشت اما با شدت گرفتن ناآرامی‌ها در این کشور اکنون تلاش می‌کند به توافقی برای خروج او و جایگزین شدن احتمالی یکی از معاونان وی دست پیدا کند.

به نوشته این روزنامه، موضوع کنار گذاشتن صالح از مدتی پیش در آمریکا مطرح شده است و هر چند هنوز واشنگتن با صراحت در این باره سخن نگفته اما دولت اوباما به متحدان خود اطلاع داده که حمایت از صالح دیگر به صلاح کاخ سفید نیست و وی باید از قدرت کنار برود. گفته می‌شود تغییر موضع آمریکا از هفته گذشته آغاز شده و مقام‌های این کشور به‌صورت مخفیانه فشار بر صالح را برای کنار رفتن از قدرت شروع کرده‌اند. مقام‌های آمریکایی در موضع جدید خود در حال مذاکره برای خروج صالح از قدرت هستند.

به گفته برخی مقام‌های یمنی، واشنگتن پیشنهاد کرده است که پس از خروج علی عبدالله صالح، دولتی موقت به ریاست ژنرال عبدالرب منصور الهادی، معاون رئیس‌جمهور قدرت را در این کشور به دست بگیرد. به عقیده بسیاری، آمریکا به‌دنبال سرکوب و کشتار گسترده معترضان از سوی نیروهای صالح برای حفظ وجهه خود دیگر نمی‌تواند از وی حمایت کند اما مقام‌های این کشور در تلاش هستند که یکی از افراد مورد اعتماد خود در یمن را جایگزین وی کنند. این در حالی است که معترضان یمنی به احتمال زیاد حاضر به پذیرش این طرح و به قدرت رسیدن یکی از نزدیکان علی عبدالله صالح نخواهند بود.

کد خبر 131411

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز