مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دو استاد دانشگاه با جمع‌آوری و بررسی تصاویر آماتوری که عکاسان نجوم در سال 2007 از ستاره دنباله‌دار هولمز گرفته و در روی وب گذاشته بودند موفق شدند مدار حرکت این دنباله دار را تعیین کنند

تعیین مسیر حرکت دنباله دار هولمز

به گزارش خبرگزاری مهر، به اکتبر سال 2007 باز می‌گردیم، زمانی‌که ستاره دنباله‌دار 17P/Holmes به بزرگ‌ترین جرم آسمانی منظومه شمسی تبدیل شد و همچون توپ نازکی از گرد و غبار و گاز که ستاره ما را احاطه کرده بود از خورشید بزرگ‌تر به نظر رسید.

دانشمندان در آن زمان اظهار داشتند: "قطر گازهای اطراف هسته مرکزی این ستاره دنباله دار به 4/1 میلیون کیلومتر رسیده است به طوری‌که این گازها در این قطر می‌توانند یک میلیون و 300 هزار سیاره شبیه به زمین را ببلعند."

در همان زمان، دنباله دار "هولمز" با نور شدیدی شروع به درخشیدن کرد به طوری‌که حتی با چشم غیر مسلح نیز قابل رویت بود.

درحقیقت این ستاره از صبح روز 23 اکتبر 2007 نور خود را افزایش داد، به طوریکه در مدت 42 ساعت نور این ستاره از قدر 17 (magnitude) که تنها با تلسکوپ‌های قوی قابل رصد است به قدر 2 رسید و به این ترتیب با چشم غیر مسلح نیز رویت شد. قدر 2 که یک میلیون برابر درخشش عادی این دنباله دار است، برابر با نور ستاره قطبی بود.

این نور ناگهانی با استقبال و توجه عکاسان نجومی سراسر دنیا مواجه شد و بنابراین تصاویر بسیاری از این عکاسان بر روی وب منتشر شد.

در این راستا، دو استاد دانشگاه به نام‌های "داستین لانگ" از دانشگاه پرینستون در نیوجرسی آمریکا و "دیوید هوگ" از موسسه ماکس پلانک آلمان با جستجو در وب به دنبال این تصاویر گشتند و موفق شدند 2 هزار و 476 عکس مختلف از دنباله دار هولمز را پیدا کنند.

اکنون این دو دانشمند با استفاده از این تصاویر آماتوری توانستند یک مدار تقریباً دقیق از دنباله دار 17P/Holmes را شناسایی کنند.

روش تحقیقات آنها نسبتاً آسان است. این محققان هر تصویری را که در اینترنت پیدا می کردند بر روی سایت astrometry.net قرار دادند. آلگوریتم این سایت برپایه الگوهای ستارگان این تصاویر را بررسی و سپس مشخص کرد که هر تصویر چه بخشی از آسمان را نشان می‌دهد.

در مرحله بعد، آنها یک مونتاژ بزرگ از این تصاویر را ایجاد کردند که با دقت محل ستارگان را مشخص می‌کرد.

از آنجا که این تصاویر در زمان‌های مختلفی گرفته شده‌اند، بنابراین درکنار هم چیدن آنها می‌تواند مسیر حرکت دنباله دار هولمز را در پهنه آسمان نشان دهد.

سپس خط سیر دنباله دار را با مداری که لابراتوار Jet Propulsion Laboratory ناسا محاسبه کرده بود مقایسه کردند.

تعیین مسیر حرکت دنباله دار هولمز

نتایجی که این دو دانشمند به دست آوردند به طرز شگفت انگیزی به نتیجه محاسبات دانشمندان ناسا نزدیک بود.

تاکنون تحقیقات مختلفی برپایه حجم وسیعی از منابع حرفه‌ای و آماتوری انجام شده است. یکی از این موارد، پروژه جهانی "باغ وحش کهکشان" (GalaxyZoo) نام دارد.

پروژه "باغ وحش کهکشان" به تمام مردم دنیا این امکان را می‌دهد که در تحقیقات نجومی آنلاین شرکت کرده و تصاویر کهکشان‌ها را طبقه بندی کنند.

این دو استاد دانشگاه اعلام کردند که تعیین مدار دنباله دار هولمز با استفاده از تصاویری آماتوری منتشر شده در وب تنها آغازی برای انجام این نوع تحقیقات است.

به همین منظور، این محققان تصاویر آماتوری مربوط به ستاره دنباله دار "هایاکاتوک" را از روی وب جمع آوری و بررسی این تصاویر را آغاز کرده‌اند.

همچنین موفق شدند تنها بر روی سایت عکس "فلیکر" بیش از 3 هزار و 500 تصویر نیز از سحابی جبار را جمع آوری کنند.

کد خبر 131608
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز