شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

مجید فروغی* نگارخانه‌ها سال پرکاری را پشت‌سر گذاشتند؛ نمایشگاه‌های فراوانی برگزار شد که هنرمندان شناخته شده و جوان از آن سهم بردند و سهم آثار جوانان از نمایشگاه‌های نگارخانه‌ها بیشتر بود.

 نگارخانه‌ها برنامه‌ها و حرکت‌هایی را در تعامل و همراهی یکدیگر آغاز کردند تا مسیر فعالیت‌شان را هموارتر و سهل‌تر طی کنند و از جریان همین تعامل تشکیل اتحادیه نگارخانه‌ها مطرح شد. آمار نگارخانه‌ها در سال گذشته به 364 رسید و بسیاری از نگارخانه‌ها در سال 89 کارشان را آغاز کردند. این اتفاقات خوشایند روزهای بهتر و روشن‌تری را برای نگارخانه‌ها و اقتصاد هنر و هنرهای تجسمی نوید می‌دهد.

7نگارخانه که چند سال پیش حرکتی را برای فروش آثار هنری آغاز کرده بودند،سال قبل هم نمایشگاه 7نگاه را برگزار کردند که بازدیدکنندگان و مخاطبان فراوانی داشت و فروش هم قابل‌قبول بود و نمایشگاه 100 اثر 100 هنرمند گالری گلستان نیز در این سال ادامه پیدا کرد. گردهمایی 25نگارخانه با ارائه آثارشان در یک نمایشگاه اقدام مؤثری بود که بی‌تردید از بستر این تعامل و هم اندیشی اتفاق‌های خوشایندی حاصل می‌شود.

آثار این نگارخانه‌ها در یک نمایشگاه روی دیوار کنار هم قرار گرفت و مدیران نگارخانه‌ها دور هم نشستند تا برای مسائل حوزه فعالیت‌شان همفکری کنند و در همین رویداد تشکیل اتحادیه نگارخانه‌ها مطرح شد. در سالی که گذشت 24نگارخانه دیگر راه‌اندازی شد که از بین آنها 14 نگارخانه در شهرستان‌ها پا گرفت.

حالا روند شکل‌گیری نگارخانه‌ها در شهرستان‌ها رو به رشد است و هنرمندان غیرتهرانی هم کم کم دیگر مجبور نیستند فقط منتظر فراخوان جشنواره‌ای باشند تا آثار و توانایی هنری خود را معرفی کنند یا برای برگزاری نمایشگاه‌ها در نگارخانه‌ای در تهران سختی‌هایی را به جان بخرند. نگارخانه‌ها چنان‌که در تهران شور و رونقی به هنرهای تجسمی داده‌اند، می‌توانند هنر شهرستان‌ها را هم از رکود و کسادی درآورند.

نکته دیگری که در فعالیت نگارخانه‌ها و اقتصاد هنرهای تجسمی دیده می‌شود مشارکت و نقش پررنگ زنان است که حدود نیمی از نگارخانه‌ها توسط زنان اداره می‌شود و در جریان نمایشگاه‌ها و فروش آثار هنری نقش چشمگیری دارند.در آغاز سال‌جاری با تصویری که از وضعیت نگارخانه‌ها وجود دارد و رخدادها و حرکت‌هایی که برای رونق این حرفه و اقتصاد هنر انجام شده است می‌تواند سال پرشورتر و پرکارتری برای نگارخانه‌ها رقم بخورد. قرار است در اوایل سال نشست مرکز هنرهای تجسمی و نگارخانه‌ها برگزار شود و در تعامل بخش دولتی و خصوصی زمینه‌ای ایجاد شود تا چرخ اقتصاد هنر با دور تندتری بچرخد.

*مدیر روابط عمومی دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کد خبر 131848

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز