همشهری آنلاین: نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: امکان بروز حادثه‌ای مانند انفجار نیروگاه فوکوشیما در بوشهر وجود ندارد.

علی اصغر سلطانیه نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در برنامه زنده تهران 20 سیمای جمهوری اسلامی شرکت کرده بود با بیان اینکه نیروگاه هسته‌ای بوشهر بالاترین سطح ایمنی را در میان تاسیسات هسته‌ای دنیا دارد، گفت: اساساً امکان بروز حادثه‌ای مانند انفجار نیروگاه فوکوشیما در بوشهر وجود ندارد.

وی افزود: سانحه ژاپن یک انفجار هیدروژنی است که صرفاً به دلیل شرایط اقلیمی کاملاً خاص شرق ژاپن رخ داده و پیش از آن که به سطح انفجار هسته‌ای نزدیک شود، متوقف شده است.

سلطانیه ادامه داد: بیش از 300 رآکتور و 444 نیروگاه هسته‌ای در 30 کشور دنیا در حال کار هستند و طی نیم قرن گذشته تنها 3 سانحه در این نیروگاه رخ داده که حادثه فوکوشیما آخرین آن محسوب می‌شود.

سلطانیه با تأکید بر اینکه ما مسلط به تکنولوژی هسته‌ای هستیم و بخشی از این تسلط به 40 سال مدیریت رآکتور اتمی تهران برمی‌گردد، در خصوص مذاکرات هسته‌ای با اروپا و آمریکا گفت: مذاکره با تقابل فرق دارد و تهران همواره آمادگی دارد تا بر اساس تعامل و احترام متقابل به گفت‌وگو بپردازد.

به گفته سلطانیه با اعتماد به نفس و اعتقاد کامل به حقوق علمی کشور به ماموریت خود در وین ادامه خواهد داد و مقتدرانه از منافع هسته‌ای ایران محاظفت می‌کند.

نماینده کشورمان در آژانس همچنین اظهار داشت‌: فضای سیاسی و فنی در آژانس در حال حاضر کاملاً به نفع ایران است و همبستگی کم‌نظیری بین ایران و بیشتر اعضا به ویژه کشور‌های در حال توسعه به وجود آمده است.

وی در پایان اعلام داشت: ایران استقلال علمی در دانش اتمی را با حقوق ملی‌اش گره زده و در این مسیر با اطمینان به آینده می‌اندیشد.

 

کد خبر 131914

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز