همشهری آنلاین : معاون سازمان سنجش آموزش کشور با اعلام برگزاری نخستین آزمون سراسری دکتری با رقابت 130 هزار و 980 داوطلب در 25 فروردین ماه، گفت: توزیع کارت آزمون تا روز چهارشنبه 24 فروردین ادامه دارد و داوطلبان توجه داشته باشند که به دلیل شخصی سازی دفترچه آزمون دکتری هیچ گونه تغییر و جابجایی حوزه‌ امتحانی وجود ندارد.

آزمون

 

دکتر ابراهیم خدایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در ابتدا قرار بر برگزاری آزمون دکتری در شش حوزه امتحانی بود، اظهار کرد: پس از افزایش تعداد داوطلبان و در جهت ارائه تسهیلات بیشتر به آنان، 32 شهرستان برای برگزاری آزمون دکتری در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه از این رو حوزه‌های امتحانی بر اساس محل اقامت دانشجو تعیین شد، افزود: در این راستا به داوطلبان مهلت ویرایش اطلاعات داده شد و داوطلبان در مهلت مقرر می‌توانستند حوزه امتحانی خود را تغییر دهند.

وی با اشاره به عدم مراجعه سه هزار نفر از داوطلبان جهت ویرایش اطلاعات، ادامه داد: حوزه امتحانی داوطلبانی که برای اصلاح اطلاعات مراجعه نکردند، براساس محل اقامت تعیین شد و از آنجاکه سوالات به حوزه امتحانی ارسال شده است، هیچ گونه جابه‌جایی در حوزه‌ها امکانپذیر نیست.

به گفته خدایی، توزیع کارت آزمون تا روز چهارشنبه به صورت اینترنتی از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org ادامه دارد و تاکنون نیز 85 هزار تن کارت ورود به جلسه خود را دریافت کرده‌اند.

خدایی با تاکید بر اینکه در آزمونهای دوره‌های قبلی نیز براساس محل اقامت، حوزه امتحانی تعیین شده است، تصریح کرد: سوم اسفند ماه اطلاع رسانی لازم در خصوص نحوه انتخاب حوزه‌ها انجام شده است.

معاون سازمان سنجش درباره ترکیب جنسیتی و شمار داوطلبان آزمون، گفت: در این آزمون از مجموع 130 هزار داوطلب، 50 هزار و 910 تن را زنان و 80 هزار و 68 تن را مردان تشکیل داده‌اند.

 

طباطبایی، معاون سازمان سنجش نیز با اشاره به برگزاری آزمون در دو نوبت صبح و عصر، گفت: داوطلبان باید در آزمون نوبت صبح به سوالات استعداد تحصیلی و زبان پاسخ دهند که تعداد سوالات استعداد تحصیلی 40 سوال است که داوطلبان باید در مدت 120 دقیقه به آن پاسخ دهند.

وی در خصوص نحوه پاسخگویی به سوالات استعداد تحصیلی، اظهار کرد: داوطلبان باید دقت داشته باشند که پاسخ به سوالات استعداد تحصیلی به صورت کوتاه است و اگر بیش از یک پاسخ صحیح وجود داشته باشد باید حرف E درج شود و در صورتی که هیچ پاسخی صحیحی نداشت باید حرف N را درج کرد.

طباطبایی با اشاره به پاسخگویی به 100 سوال زبان در 120 دقیقه، گفت: نحوه پاسخگویی به سوالات زبان دو نوع است که یک نوع به صورت پاسخ کوتاه و نوع دوم به صورت چند حرفی یا یک کلمه است که باید هر حرف را در یک مربع درج کرد.

معاون سازمان سنجش با اشاره به تعداد سوالات اختصاصی و نحوه پاسخگویی به آن در آزمون دکتری، تصریح کرد: سوالات اختصاصی در کلیه گروه‌ها به استثنای گروه‌های ریاضی، آمار و فنی مهندسی که به صورت دو نوع است، به صورت تستی و چهار جوابی است.

کد خبر 132030

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز