همشهری آنلاین : مدیر کل اداره امور فرهنگی وزارت علوم برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی با موضوعات اولویت‌دار، کیفی‌سازی برنامه‌های فرهنگی، بازنگری در دروس علوم انسانی، تعمیم فعالیت‌های قرآنی از سطح دانشجویان به اساتید، کارکنان و خانواده‌های آنان و تقویت ارتباط حوزه‌ فرهنگ با دانشجویان ایرانی خارج از کشور را از جمله برنامه‌های فرهنگی وزارت علوم در سال جاری دانست.

دکتر جلیل دارا در گفت‌و‌گو با ایسنا، با اشاره به اهم برنامه‌های فرهنگی وزارت علوم، افزود: کمیته‌ای جهت بررسی برنامه‌های سال 90 در حال فعالیت است و با توجه به دغدغه‌ مقام معظم رهبری در خصوص برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی در دانشگاه‌ها، این کار عملا با ابلاغ آیین‌نامه در سال 89 اجرا شد و برگزاری این کرسی‌ها در سال 90، با جدیت بیشتری ادامه خواهد داشت.


کرسی‌های آزاد‌اندیشی با موضوعات اولویت‌دار بر مبنای سیاست‌های کلان کشور برگزار می‌شوند

وی با بیان اینکه در سال جاری، برگزاری این کرسی‌ها هدفمند می‌شوند، گفت: به این معنا که کرسی‌های آزاد‌اندیشی با موضوعات اولویت‌دار و مورد دغدغه‌ وزیر علوم و بر مبنای سیاست‌های کلان کشور برگزار می‌شوند.

دارا با اشاره به نام‌گذاری امسال با عنوان «جهاد اقتصادی» توسط مقام معظم رهبری، اظهار کرد: در این راستا، کرسی‌های آزاد‌اندیشی با هدف کمک علمی و فنی به پیشرفت در حوزه‌ اقتصادی و جهاد اقتصادی در دانشگاه‌ها تشکیل می‌شوند.

وی ادامه داد: همچنین موضوعات مختلفی از جمله هدفمند‌کردن یارانه‌ها و موضوعات اولویت‌دار در برگزاری این کرسی‌ها با حمایت و قوت بیشتری پیگیری می‌شوند.


کیفی‌سازی برنامه‌های فرهنگی از سیاست‌های کلان وزارت علوم

مدیر کل اداره‌ امور فرهنگی وزارت علوم با اشاره به بحث کیفی‌سازی برنامه‌های فرهنگی به عنوان یکی‌دیگر از سیاست‌های کلان وزارت علوم در بحث فرهنگی، تصریح کرد: در این راستا برنامه‌های فرهنگی وزارت علوم و دانشگاه‌ها در سال 89 مورد رتبه‌بندی قرار گرفتند، به‌گونه‌ای که کلیه انجمن‌های علمی رتبه‌بندی شدند.

وی با بیان اینکه اولویت ما این است که همچنان فضای رتبه‌بندی فعالیت‌های فرهنگی در سال 90 به قوت خود باقی بماند، گفت: بخش‌های باقیمانده‌ حوزه‌ فرهنگی که در سال 89، رتبه‌بندی نشده‌اند، مجددا در سال جاری به منظور هدفمند‌کردن فعالیت‌ها رتبه‌بندی می‌شوند.

دارا با اشاره به تحول و بازنگری علوم انسانی به عنوانی یکی از دغدغه‌های وزیر علوم، عنوان کرد: طبیعی است که با توجه به این تاکیدات، معاونت فرهنگی نیز بخشی از پتانسیل خود را به این امر اختصاص دهد تا نهضتی که در بازنگری رشته‌های علوم انسانی در سال 89 به راه افتاده بود، در سال 90 نیز به قوت بیشتری به راه خود ادامه دهد.


سه‌هزار انجمن علمی فعال در دانشگاه‌ها شناسایی می‌شوند

وی ادامه داد: به عنوان مثال بناست که کلیه‌ سه‌هزار انجمن علمی فعال در دانشگاه‌ها شناسایی و بر انجمن‌های علمی علوم انسانی تاکید ویژه‌ای شوند.

مدیر کل اداره‌ امور فرهنگی وزارت علوم با بیان اینکه در حوزه‌ کمک به بازنگری علوم انسانی، باید نهادهای مختلفی درگیر این موضوع شوند، افزود: اما فضای دانشگاهی باید در خدمت تحول علوم انسانی باشد، به‌گونه‌ای که دانشجویان نیز باید در این حرکت سهمی داشته باشند.

وی با اشاره به نشریات دانشجویی، اظهار کرد: در بحث بازنگری، نشریات دانشجویی با نقد‌ها یا پیشنهادات خود می‌توانند به صورت ایجابی کمک خوبی به بازنگری سرفصل‌های دروس علوم انسانی داشته باشند.

دارا تصریح کرد: با توجه به اینکه امسال، سال جهاد اقتصادی نام‌گذاری شده است، می‌بایست نهادهای اقتصادی در روند پیشرفت کشور اهتمام جدی داشته باشند و دانشگاه‌ها نیز که بستر نقد موضوعات جامعه هستند، باید خود وارد عمل شوند.

مدیر کل امور فرهنگی وزارت علوم با اشاره به رشد پنج برابری فعالیت‌های قرآنی معاونت فرهنگی وزارت علوم در سال گذشته، اظهار کرد: مسابقات قرآنی در سال گذشته از سطح دانشجویی به فضای اساتید و کارکنان دانشگاه تعمیم داده شد.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف ما در مباحث قرآنی در سال 90، گسترش حوزه‌ مخاطبین است، گفت: در این راستا باید حرکت ترویجی در بحث قرآنی صورت گیرد و با توجه به اینکه در سال گذشته، دغدغه‌ ما تعمیم فعالیت‌های فرهنگی در فضای دانشجویی به فضای اساتید، کارکنان و خانواده‌های آنان است، این سیاست مجددا در سال 90 باید دنبال شود.

دارا با اشاره به ایجاد معاونت‌های مستقل فرهنگی در دانشگاه‌ها، گفت: با توجه به اقدامات سال گذشته، ظرفیت خوبی برای اجرای برنامه‌ها در دانشگاه‌ها وجود دارد، به‌ویژه در حوزه‌ اساتید، که تاکید ما در این حوزه بسیار زیاد است.


در سال 90 شاهد کار فرهنگی برای اساتید خواهیم بود

وی با اشاره به آیین‌نامه‌ی ارتقای اعضای هیات علمی و تاثیر مولفه‌های فرهنگی در ارتقاء اساتید، تصریح کرد: در سال 90 شاهد کار فرهنگی برای اساتید خواهیم بود به این معنا که اساتید علاوه بر اینکه خود مخاطب فرهنگی می‌شوند، جزو دست‌اندرکاران فعالیت‌های فرهنگی نیز به‌شمار می‌آیند، چرا که کار در این زمینه برای اساتید روی زمین مانده و هرچند در سال گذشته گوشه‌هایی از آن را محقق کردیم، اما در سال 90 باید با جدیت بیشتری دنبال کنیم.


فعالیت‌های فرهنگی امسال، منحصر به دانشجویان داخل کشور نیست

مدیر کل امور فرهنگی وزارت علوم در ادامه با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی سال جاری، منحصر به دانشجویان داخل کشور نیست، اظهار کرد: در سال گذشته ارتباط حوزه‌ فرهنگی با دانشجویان ایرانی خارج از کشور در حد ارسال بسته‌های فرهنگی و دیدار از آنان بود که درصدد تقویت این رابطه در سال جاری نیز هستیم.

دارا در خاتمه گفت: در سال 90، در صورت حمایت جدی‌تر به لحاظ بودجه و اختصاص نیروی انسانی از سوی معاونت نیروی انسانی ریاست جمهوری، شاهد درخشش بیشتری در حوزه فرهنگ دانشگاه‌ها خواهیم بود.

کد خبر 132251

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز