رونق بازار شیرینی و شکلات نیز مانند سایر کالاها در گرو نظام عرضه و تقاضاست. بر این اساس می‌توان گفت برای تولید‌کنندگان این محصولات نیز افزایش تقاضا در بازار شب عید یا برخی اعیاد مذهبی و ماه مبارک رمضان زمان مناسبی برای افزایش فروش و کسب سود بیشتر است.

شیرینی


با این وجود در نوروز امسال همزمانی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و اصلاح نرخ حامل‌های انرژی با ماه‌های پایانی سال 89 و اجرای سیاست‌های تنظیم بازار شب عید موجب شد تا مسئولان برای جلوگیری از تشدید انتظارات تورمی ناشی از اصلاح قیمت‌ها و افزایش تقاضای شب عید برای برخی اقلام مصرفی از طریق انعقاد تفاهمنامه و ارائه بسته‌های حمایتی به تولید‌کنندگان بر ثبات قیمت‌ها تأکید کنند. اکنون با پایان طرح‌های تنظیم بازار شب عید و دیدگاه‌های متناقض مطرح در زمینه میزان اجرای بسته‌های حمایت از تولید، بسیاری از تولید‌کنندگان خواستار افزایش قیمت محصولات خود برای جبران هزینه تمام شده تولید هستند.

صنف شیرینی و شکلات در زمره اصنافی است که همواره با افزایش تقاضا برای این محصولات، تلاش برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها را به‌رغم نوسان قیمت برخی مواداولیه وارداتی متأثر از افزایش قیمت‌های جهانی تجربه می‌کند. با این شرایط اکنون دیدگاه‌هایی در زمینه ضرورت نرخ‌گذاری و تثبیت یا افزایش قیمت شیرینی توسط دست‌اندرکاران بخش تولید اعلام می‌شود. در حالی که رئیس اتحادیه قنادان کشور از نبود اولویت برای نرخ‌‌گذاری شیرینی خبر می‌دهد، دبیر انجمن شیرینی و شکلات افزایش قیمت این محصولات را خواستار شده است.

چندی پیش رئیس اتحادیه قنادان کشور از ایجاد تعاونی کشوری قنادان، خروج کالای شیرینی از اولویت نرخ‌گذاری و راه‌اندازی نخستین دانشگاه کیک و شیرینی در ایران خبر داد و با اشاره به معرفی شیرینی از گذشته‌های دور به‌عنوان کالای مهمی که باید نرخ مصوب داشته باشد، به ایسنا گفت: یکی از برنامه‌های اساسی اتحادیه، خروج شیرینی از اولویت یک نرخ‌گذاری است، چون این کار موجب کندشدن روند رشد صنعت شیرینی‌پزی شده و ذوق تولید را از همکاران می‌گیرد، از این‌رو خروج شیرینی از اولویت یک نرخ‌گذاری را پیگیری خواهیم کرد تا موضوع نرخ‌گذاری شیرینی از این پس با نظر اتحادیه و تحت نظارت اتحادیه باشد.
محمد نصرتی افزود: اکنون قنادان برای تهیه مواداولیه مورد نیاز شیرینی‌پزی با مشکلات بسیاری مواجهند و معتقدیم اگر تعاونی قنادان در کشور تشکیل شود، در راستای کاهش هزینه‌های تولید به‌ویژه پایین آوردن قیمت بسیاری از مواداولیه مؤثر خواهد بود.

در خواست افزایش قیمت

این در حالی است که دبیر انجمن شیرینی و شکلات خواستار افزایش قیمت محصولات تولید‌کنندگان این صنف شد و گفت: قیمت محصولات شیرینی و شکلات باید حدود 20 تا 25درصد افزایش یابد.

جمشید مغازه‌ای با بیان این مطلب افزود: افزایش قیمت مواداولیه براساس قیمت‌های جهانی و رشد هزینه‌های تولید، ادامه عرضه محصولات با قیمت‌های فعلی را غیرممکن کرده است.وی با بیان اینکه قیمت مواداولیه‌ای چون شکر در 3ماه گذشته رشد حدود 20درصدی داشته است، تصریح کرد: علاوه بر این قیمت دیگر مواداولیه مانند تخم‌مرغ، پودر کاکائو و غیره نیز رشد داشته است.

مغازه‌ای افزود: پیش از این طبق توافقنامه منعقد شده با وزارت بازرگانی، تولیدکنندگان متعهد شدند تا پایان فروردین امسال قیمت‌ها را تثبیت کنند و تا آن زمان نیز به تعهدات خود در این زمینه پایند خواهند بود. اما پس از این مدت با توجه به شرایط این صنعت، امکان ادامه تولید با قیمت‌های فعلی وجود نداشته و به‌طور متوسط باید 20 تا 25درصد افزایش قیمت رخ دهد. وی افزود: تغییر قیمت مواداولیه و هزینه‌های تولید قیمت تمام شده محصولات شیرینی و شکلات را در حدی افزایش داده‌ که رقابت‌پذیری واحدها را در بازارهای جهانی نیز کاهش داده است.

کد خبر 132252

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز