عباس ثابتی راد: البرز زیباتر از همیشه در بهار پایتخت قامت آراسته است. قرار نیست حتما جایی در شمال شهر باشی تا بتوانی البرز را شکوهمندتر از همیشه ببینی؛ حتی از جنوبی‌ترین بخش تهران، جایی در حوالی بزرگراه تندگویان نیز می‌توانی این ایستاده همیشه را پرصلابت ببینی؛ جایی که این روزها خاطره دلپذیری را فراهم می‌کند؛ احداث بوستان ولایت.

بوستان ولایت

 هنگامی که وارد پادگان سابق قلعه‌مرغی می‌شوی، دیگر نه نعره هواپیمایی به گوش می‌رسد و نه صدای رژه نظامیانی که سال‌ها در آن مستقر بودند. این روزها در پادگان سابق تنها صدای لودرها، گریدرها، بولدوزرها و کامیونی‌هایی به گوش می‌رسد که سخت مشغول کارند. مساحت 290هکتاری پادگان قرار است تا 3خرداد تغییر چهره دهد، 60هکتار از آن آماده بهره برداری شود و بقیه نیز به‌تدریج تا پایان سال تبدیل به بوستان بزرگ ولایت شود؛ بوستانی که به روشنی و با تلاش شبانه‌روزی مصداق واقعی تحقق عدالت در جنوب شهر است.

داربست‌های فلزی تودرتو، سوله‌های گوناگون در هر جا، خودروهایی که از میان خاک و شن عبور می‌کنند و به قسمت‌های مختلف بوستان می‌روند و بادنمایی که در سکوت فرودگاه قدیمی در دست باد گرفتار است؛ اینجا بوستان ولایت است؛ بوستانی که کمتر از یک ماه از عمرش می‌گذرد. اگر در نگاهی گذرا به پادگان سابق بنگرید، کارگاهی بزرگ را می‌بینید که هر کسی در جایی از آن مشغول کار است، اما هنوز معلوم نیست که اینجا را می‌توان بوستان نامید یا پادگان؛ هر چه هست تلاش شبانه‌روزی و ازدحام کارگرانی است که سخت مشغول کارند.

گروه گروه مهندسان و تکنیسین‌ها ایستاده‌اند و کاغذ‌هایی در دست دارند و مشغول صحبت هستند. به سختی می‌توانی کسی را پیدا کنی که فرصت گپ و گفت داشته باشد. ساختمان‌هایی که قابلیت بازسازی دارند، در حصار داربست‌های فلزی هستند و کارگران در آن مشغول فعالیتند. معاون خدمات شهری شهرداری تهران، مسئول مستقیم این پروژه است. هنگامی که با او در مورد بوستان ولایت صحبت می‌کنم با اشتیاق در مورد آن توضیح می‌دهد.

دکتر حسین کلخورانی می‌گوید: کل مجموعه قلعه‌مرغی درحدود 290 هکتار است که قرار است در فاز اول، 60 هکتار از آن تا 3 خرداد ماه تبدیل به بوستان ولایت شود.

وی در ادامه می‌گوید: تقریبا 35ساختمان در این مجموعه وجود داشته که 7 ساختمان آن به‌دلیل فرسودگی قابلیت بازسازی نداشته و تخریب شده‌اند، سایر ابنیه موجود برای کاربری‌های فرهنگی، ورزشی و خدماتی به کارگرفته خواهند شد. برخی از این ساختمان‌ها تا 3 خردادماه مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت و برخی دیگر که در مجموعه 60هکتاری نیستند تا پایان سال مورد بهره برداری قرار می‌گیرند.

کلخورانی به ایجاد مجموعه‌ای پارکی و تفرجگاهی اشاره می‌کند و می‌گوید: این مجموعه در فاز اول به پایان می‌رسد. درواقع مجموعه پارکی و تفرجگاهی 70 درصد کل مجموعه است. برای احداث این مجموعه 370 هزار انواع درخت و درختچه و گل وگیاه پیش‌بینی کرده‌ایم که شامل گونه‌های مختلف گل و گیاهی است. هدف از به‌کارگیری این میزان از تنوع گیاهی، این است که در طول سال بتوانیم فضایی با طراوت داشته باشیم. معاون خدمات شهری شهرداری تهران، در ادامه به احداث بناهای جدید در مجموعه بوستان ولایت اشاره می‌کند و می‌گوید: 80 بنای جدید در دست ساخت داریم. 55 واحد از آنها آلاچیق‌های زیبا با طراحی معماری ایرانی- اسلامی است و 10 واحد نیز برای توزیع مواد غذایی در بوستان پیش‌بینی شده است. 10 واحد نیز برای توزیع محصولات فرهنگی و هنری اختصاص یافته تا بتوانیم فضایی مناسب در کل مجموعه فراهم کنیم. همچنین 14 سرویس بهداشتی در مناطق مختلف بوستان طراحی کرده‌ایم که به فاصله 500 متر از یکدیگر قرار دارند.

خورشید همیشگی بر فراز بوستان

باد در محوطه احداث بوستان هنگامی که وزیدن می‌گیرد، تهران چهره شفاف و زیبایش را به‌تدریج از دست می‌دهد.
برج میلاد به‌تدریج در گرد و غبار برخاسته از محوطه کارگاهی گم می‌شود و تا چشم کار می‌کند گرد و خاک است و غبار. کارگران نیز ماسک‌هایشان را به‌صورتشان می‌زنند و در گردو غبار به کارشان ادامه می‌دهند. اینجا بوستان ولایت است؛ جایی در جنوب تهران.معاون خدمات شهری شهرداری تهران از استفاده از انرژی‌های پاک در بوستان ولایت برای نخستین‌بار در کشور به‌منظور تأمین انرژی خبر می‌دهد.کلخورانی با اشاره به طراحی استاندارد بوستان ولایت و اهمیت به کارگیری فناوری‌های نوین در احداث این بوستان می‌گوید: علاوه بر استفاده از مولد خورشیدی در بوستان ولایت برای تأمین روشنایی‌ها در طول شب، 10 مولد تولید انرژی بادی نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

او از احداث 44 واحد برج نور نیز به‌منظور نورپردازی‌های خاص در بوستان ولایت خبر می‌دهد تا در مناسبت‌ها و جشن‌ها از آنها استفاده شود.

به گفته وی برای نخستین بار است که استفاده از مولدهای انرژی بادی در کشور برای تأمین انرژی یک بوستان مورد توجه قرار گرفته است.

کلخورانی در ادامه می‌افزاید: با توجه به ویژگی منطقه بوستان ولایت و وزش مداوم باد در آن امکان استفاده از مولدهای انرژی بادی مورد بررسی قرار گرفت و پس از انجام مطالعات مختلف، در گام اول 10 مولد تولید انرژی بادی در بوستان تا 3 خردادماه نصب می‌شود. به‌نظر می‌رسد که بتوانیم از این منبع انرژی نیز در بوستان ولایت بهره‌مند شویم، چرا که مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که وزش باد در بوستان بیشتر از سایر مناطق تهران است.کلخورانی با اشاره به افزایش مولدهای تولید انرژی بادی در بوستان ولایت درصورت مقرون به‌صرفه‌بودن استفاده از آن، یادآور می‌شود: هدف از بهره‌مندی از انرژی‌های پاک در بوستان ولایت این است که این بوستان یک الگوی کامل از بوستان‌سازی‌ در کشور شود.

وی همچنین در مورد برج نور می‌گوید: عموما در ساعات آغازین شب نورپردازی‌ها از 44برج نور آغاز می‌شود و تا پاسی از شب ادامه خواهد داشت تا برای شهروندانی که از بوستان ولایت استفاده می‌کنند، نشاط و شادمانی ایجاد کند. معاون خدمات شهری شهرداری تهران در ادامه می‌افزاید: تلاش بر این است که بوستان ولایت همانند نامش جایگاه رفیعی در میان شهروندان تهرانی بیابد و شهرداری از هیچ تلاشی برای ساخت بوستانی نمونه و ویژه دریغ نخواهد کرد، چرا که در روز آغازین احداث، این بوستان مزین به قدوم مقام معظم رهبری شد و وظیفه همه مسئولان شهرداری است تا به احترام این حسن توجه، تمام توان خود را برای احداث بوستانی منحصر به فرد به کارگیرند.

راهی نه برای رژه، برای قدم زدن

گوشه‌ای، آسوده و به دور از گردوغبار برخاسته از زمین، برخی کارگران در سایه سار درخت‌های کاج نماز می‌خوانند، عده‌ای نیز همچنان مشغول کارند و برخی دیگر نیز به سمت نمازخانه می‌روند. اما همچنان سروصدای خودروهای غول‌پیکر به گوش می‌رسد.

آفتاب بی‌رمق روزهای بهاری تهران بر باقیمانده پادگان قلعه‌مرغی می‌تابد و پادگان قدیمی، این روزها خواب بوستانی بزرگ را می‌بیند؛ رؤیایی که خیلی زود به بار می‌نشیند.معاون خدمات شهری شهرداری تهران از پیاده‌ راهسازی‌ بوستان ولایت می‌گوید: 3 محور عبور و مرور در این بوستان پیش‌بینی شده است. محور اول مسیر دوچرخه سواری است. بعد از آن محور پیاده‌روی بزرگی طراحی شده است و محور بعدی پیاده راه سلامت است. برای پیاده راه سنگفرش‌های زیبا پیش‌بینی شده است و در مسیر پیاده‌روی سلامت نیز از بتون اسفنجی استفاده می‌شود.

در محوطه میانی نیز یک لایه مبلمان شهری مستقل از پیاده راه و رینگ سلامت و دوچرخه‌سواری احداث می‌شود تا شهروندان بتوانند در محیطی زیبا ساعات خوبی داشته باشند. کلخورانی به قرار دادن ست‌های مختلف ورزشی در محوطه میانی اشاره می‌کند و می‌افزاید: این ست‌ها که بسیار متنوع هستند در فاصله 200 متری از یکدیگر در محوطه داخلی فضای سبز نصب می‌شوند و قابل استفاده برای عموم شهروندان خواهند بود، همچنین در برخی از نقاط این محوطه، ست‌های بازی کودکان نیز استقرار خواهد یافت تا تداخلی با مجموعه‌های دیگر نداشته باشد و خانواده‌ها بتوانند از تمامی ظرفیت‌های محوطه میانی استفاده کنند. تمامی افراد یک خانواده امکان استفاده از این پارک را داشته باشند.

گام آخر

بوستان ولایت این روزها مکانی است پرهیاهو. دور نیست روزهایی که این محدود از سروصدای ماشین‌های غول‌پیکر خالی شود و سروصدای شهروندان در خلوت درختان بوستان به هم بپیچد. دورنیست روزهایی که بزرگ‌ترین بوستان کشور محلی باشد برای حضور دائمی شهروندان؛ این بوستان عیدانه است انگار؛ عیدانه‌ای که به تعبیر معاون خدمات شهری شهرداری تهران، روح جهاد و زیبایی را توامان باهم دارد.

کد خبر 132458

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز